Hoofdsponsor

Lancaster mk III ED912 AJ-N (nan)

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Out of the box met PE
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
*
De geschutskoepel aan de achterkant.
1000011328.jpg1000011329.jpg

Dry fit, en ze worden in de toekomst ook niet gelijmd. Ze zitten best goed strak en kunnen goed draaien. Ik zat eerst nog aan magneetjes te denken, maar die zijn niet eens nodig.

1000011391.jpg1000011392.jpg1000011394.jpg1000011396.jpg

De romp is nu klaar, op naar de staart en de vleugels. Er zaten op de dambusters geen geschutskoepels bovenop en onderaan de romp. De onderste werd al vrij snel verwijderd op alle lancasters omdat het schootsveld zeer beperkt was. Hiervoor in de plaats kwam op die plek een radar.

Grtz Ed
 
Even muggenziften: je zal de lopen van het geschut beter moeten uitlijnen of ze halen geen enkele vijand neer.

Speelt geen rol als het model thuis blijft maar als je er eventueel met naar events of wedstrijden gaat, is dat iets dat opvalt.
 
Even muggenziften: je zal de lopen van het geschut beter moeten uitlijnen of ze halen geen enkele vijand neer.

Speelt geen rol als het model thuis blijft maar als je er eventueel met naar events of wedstrijden gaat, is dat iets dat opvalt.
De voorste geschutskoepel is goed uitgelijnd en daar ben ik tevreden mee, de achterste nog niet. De twee binnenste lopen zitten niet goed. Ben aan het nadenken wat het beste is, ik heb nog een paar .303 in de spreus zitten, ga kijken of ik daar een loopje van kan afhalen en dan met een draadje / pinnetje bevestigen, is dan ook makkelijker mooi uit te lijnen. De manier hoe ze nu vast gelijmd zijn is op een heel klein nokje en kon maar op 1 manier. Of anders zullen het de metalen versies moeten worden.
 
Je moet moedig zijn om in zo een koepel te gaan zitten en de strijd aan te gaan.
Lancster crews waren allemaal zeer moedig, zeer veel verliezen geleden in WWII. Van de bijna 7400 die er gebouwd zijn, zijn er 3249 verloren gegaan in WWII.
 
Je moet moedig zijn om in zo een koepel te gaan zitten en de strijd aan te gaan.
Ik meen dat er een amerikaanse acteur was die in de buikkoepel van een B-17 zijn plicht deed (ik denk dat dit Charles Bronson was maar ben het niet zeker). De naam James Steward komt ook wel voor maar die was comandant en bovendien veel te lang om in zo'n bolletje te zitten.
Wat ik wel weet (helaas zonder namen en data) is dat de staartschutter van een verloren Lancaster ooit eens de enige overlevende van z'n crew was alhoewel hij de enige was zonder parachute... hij viel zo'n 1500 m (sommigen zeggen 3000 m) naar beneden zonder parachute en overleefde het met een paar gebroken botten.
Correctie, blijkbaar was het een val van 5500 m...

Het verhaal:​

Alkemade, een staartschutter van de RAF (Royal Air Force), bevond zich aan boord van een Avro Lancaster-bommenwerper die op 24 maart 1944 boven Duitsland werd neergeschoten. Zonder parachute sprong hij uit het vliegtuig vanaf een hoogte van ongeveer 5.500 meter (18.000 voet). Hij overleefde de val dankzij een reeks ongelooflijke toevalligheden:

  • Zijn val werd gebroken door een dik dennenbos.
  • Daarna landde hij in een dik pak sneeuw, wat de impact verder verzachtte.
Hij liep alleen een paar lichte verwondingen op, zoals verstuikingen en kneuzingen. Alkemade werd later gevangengenomen door de Duitsers, die aanvankelijk twijfelden aan zijn verhaal. Toen ze echter het wrak en de resten van zijn verbrande parachute vonden, werd zijn verklaring bevestigd.

Zijn verhaal is een van de meest ongelooflijke overlevingsverhalen uit de Tweede Wereldoorlog en wordt vaak aangehaald als een mix van geluk en doorzettingsvermogen.
 
Laatst bewerkt:
Bizar verhaal…. Hij zal wel doodsangsten uitgestaan hebben, duurt wel even zo’n val van 5 km.
 
Charles Bronson (B-29), Clark Gable (B-17, als gunner maar vooral om reclamefilms te maken om warbonds etc te verkopen en mensen warm te maken voor de dienst)

Mooi werk aan de koepels. Loopjes zien er wel heel blinkend uit. Donkergrijs daarvoor is beter en dan met een potlood een beetje de randen bewerken voor de glans geeft een natuurlijker uitzicht. De holtes van de koeling kan je dan nog steeds bewerken met een zwarte wash
 
Thanx silenoz

Loopjes zijn bewerkt met gunmetal poeder, maar inmiddels zijn ze vervangen door metalen varianten, foto 's volgen. Zit wel een beetje te zoeken naar de juiste kleurstelling voor de loopjes. Ga je tip proberen

Verder begonnen met de motoren, pe setje voor de koeler is wel een meerwaarde, moet nog even kijken of ik 1 of 2 motoren open kan laten zien, best mooie motoren om zo maar te verstoppen onder het plaatwerk.

1000011483.jpg1000011492.jpg1000011448.jpg
 
Ja, die zijn uitgeboord…. Ik heb nog even gezocht naar metalen, maar die vind ik wel erg duur, wordt 30 euro voor 6 loopjes.
Persoonlijk vind ik dat de brass loopjes wel een meerwaarde geven aan je model. De prijs ok, voor sommigen is het te duur en dat snap ik maar ik heb destijds voor mezelf ook de loopjes voor de P-38 Lightning gekocht en ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van.

QwcaPPnl.jpg


Voor de rest mooie progress hoor. Ik blijf met veel interesse volgen.

MVG

Danny
 
Wat aan serieproductie gedaan vandaag. En nog even het verschil van de radiator met en zonder pe
1000011499.jpg
1000011501.jpg

Alle enginecovers zitten standaard dicht, zonde van al hey werk, want je ziet dan alleen de uitlaten terug en een deel van de voorzijde van het blok.

Nieuw mesje in de houders en toch gaan snijden in de motorgondel.

1000011509.jpg1000011508.jpg
En een dry fit met beide delen en de spant, moet nog welniets van een frame maken, andrers zweeft het blok in de lucht.
1000011510.jpg
 
Charles Bronson (B-29), Clark Gable (B-17, als gunner maar vooral om reclamefilms te maken om warbonds etc te verkopen en mensen warm te maken voor de dienst.
Daar ben ik het niet mee eens Silenoz, reclamefilms werden gemaakt met behulp van "stoere" thuisblijvers zoals bijvoorbeeld John Wayne. Bronson, Gable, James Doohan (Scotty uit Star Trek) en latere presidenten Kennedy en Bush waren toen (nog) geen acteurs maar wel strijders. (Doohan verloor overigens een vinger op het strand van Normandië).

Edwin, mooi werk maar vraag je je dan soms niet af waarom je dat allemaal doet met die PE wanneer je er achteraf (vrijwel) niets meer van ziet ?
 
Die pe ga je wel zien, zijn radiatoren. De rest van de motor niet.

Ik heb ooit de felixstowe gebouwd van WNW, magnifiek interieur en zag je ook bijna niets van terug. Gelukkig heb ik de foto's en ik haal veel voldoening uit het bouwen zelf en niet zo zeer aan het kijken naar modellen die af zijn. Ik heb ook bijna niets thuis staan, verkoop eigenlijk alles aan liefhebbers.
 
Terug
Bovenaan