Even een idee dat bij mij opkomt: zou het niet mogelijk zijn om de manen te vervangen door echt haar of iets dergelijks? Moet redelijk gemakkelijk te vinden zijn bij kappers. Ik denk hieraan omdat ik ooit eens de Revell kit van Black Beauty gebouwd heb en daar zat echt "haar" bij i.p.v. plastieken manen en staart.
Dit was precies wat ik in gedachten had toen ik mijn eerdere opmerking schreef. Misschien zelfs iets wat dunner is dan echt haar. Het lastige lijkt mij, er gecontroleerd mee te werken en het vast te zetten in een bepaalde vorm. Maar ik zou ook echt haar of nog iets dunners proberen inderdaad. Ik ben ervan overtuigd dat er indrukwekkende resultaten mee te behalen zijn. Zelfs al zijn de haren misschien iets te dik dan, helemaal precies krijg je het op schaal toch nooit en het gaat om de illusie.
Dunner dan haar is bijvoorbeeld spandraad van Uschi (de dunste uitvoering dan). Maar dat kost extreem veel moeite (en is denk ik ook kostbaar) om met duizenden te bundelen. Hoe dan ook is het geen makkelijke opgave, maar ik zat te denken aan die blaadjes die je individueel aanbrengt en vergeleek dat met de manen... tsja je legt het niveau voor jezelf zo natuurlijk wel erg hoog
Een alternatief is, om inderdaad met verf te werken. Zoals men houtnerven nabootst met de kwast, zo kunnen verschillende haartinten en variaties ook worden nagebootst.