Hoofdsponsor

1/35 M1025 Knocked Out [DONE]

leuk dat je de werkwijzes er bij zet, is weer iets heel leerrijk.
Mooi resultaat ook, niet teveel, niet te weinig, goed gelukt
 
Ja dat van die werkwijze lijkt me wel iets hoor ga ik "proberen " te onthouden
goed gevonden
Marc
 
Bedankt om dit te delen Frank, en weet je, aan elk voordeel zit meestal ook een nadeel. Pigmenten vastzetten blijf ik tricky vinden, omdat de meeste fixatieven de pigmenten verdonkeren en soms doen verdwijnen in de ondergrond. De drager een beetje vermatten kan de pigmenten doorgaans grip geven omdat een mat oppervlak getand is en een glanzend superglad. Wel uitkijken dat je de pigmenten ineens goed plaatst want corrigeren kan dan ook weer spannend worden.
 
Merci voor alle positieve feedback!

(Ik hoop wel dat er nog wat van het effect overblijft tegen het einde... maar goed, ik kan het altijd nog eens doen als laatste stap :D)

@GUnit: inderdaad. Ik heb het nu aangebracht op zijde-matt. Op een super matte ondergrond blijft het uit zichzelf al plakken maar is het weghalen geen sinecure :D.
Gewoon een beetje odorless thinner er over is ook al genoeg als fixatief en dit tast de kleur niet aan. Maar dan mag je erna ook niet meer aan je model komen!
 
Met mijn BMW heb ik pigment fixer gebruikt, van AK. Volgens mij ongeveer hetzelfde als odorless thinner. Ook hier geen kleurverandering althans niet voor zover mij opgevallen.

Het effect na toevoeging van de pigmenten en vervolgens de fixer:

25939722094_6b2e5b56ff_b.jpg

Deels gedroogd, deels nog nat:

25939715874_7fe0b5de89_b.jpg

Helemaal droog:

26452363732_77e0ebe10a_b.jpg
 
Ziet er goed uit Roy! Ik ga hetzelfde doen voor de wielbakken. Heb je er nog iets door gemengd voor de grovere stukjes?


Terzijde nog een vraag voor iedereen: de foto's die ik neem zijn onder mijn werklamp dus alles is extra fel. Echter "in de vitrinekast" is de weathering al een stuk minder zichtbaar voor het blote oog. De vraag is: waar focussen jullie op? Ga je door met verweren tot het ook op het eerste zicht echt "vuil" is. Of ga je voor realisme dat enkel zichtbaar is op de foto maar wellicht niet op de wedstrijdtafel?
 
Frank, er is niets doorheen gemengd. Ik heb de pigmenten, na het strooien, eerst op de gewenste plek geduwd met een naald. Anders dan pastels, hebben pigmenten de neiging om soms wat samen te klonteren. Dat komt doordat pigmenten vanuit de fabriek iets kleverig worden gemaakt. De aldus samengepakte pigmenten werden de grotere zandstukjes die je in het midden ziet.

Om je tweede vraag te beantwoorden, ik ga zelf voor het complete realisme, hetgeen ervoor zorgt dat veel inspanningen alleen met een vergrootglas goed te zien zijn. De meeste modelbouwers zullen echter antwoorden dat ze bepaalde zaken wat meer nadruk meegeven, maar ik probeer echt een miniatuur te bouwen en het interesseert mij in het geheel niet of bepaalde details door verkleining minder makkelijk zichtbaar worden.

Voor elk van beide denkwijzen is wat te zeggen.
 
ik ga er van uit dat echte modelbouwers hun oog er zo wie zo opgooien en dat weten! en dat de mensen die punten geven hoop ik maar dat ook zien.
veel heeft te maken met wat je zelf wil uiteindelijk moet je er zelf op kijken en voor anderen uw idee opzij zetten werkt niet.
dus keuze blijft de jouwe.
grt Pascal
 
ik ga toch ook eens kijken om zo pigmenten in huis te halen, dat geeft eens zoveel realisme aan het model he
 
Goeie feedback, bedankt alweer! Ik heb zelf nogal schrik om te over-weatheren. En dan kun je eigenlijk al niet meer terug. Ik zal het voorlopig zo laten en aan het einde nog eens kijken of er meer stof en zand bij moet of niet.

@Hondafan: Zeker proberen! Het meest gebruik ik "Europe Dust" en "Dry Mud" van Mig. (Probeer het wel eerst uit op een proefmodel. Ik ben zelf nog maar een beginner dus het gaat niet altijd goed.) Maar de effecten zijn heel uiteenlopend en echt de moeite.
 
Dit weekend even een proefstukje gedaan met de kadapak om te zien hoe dat werkt als asfalt.

Mocht je dit spul ooit zelf gebruiken, hier een paar tips:

1) Gebruik zo min mogelijk vloeistoffen (het schuim absorbeert ze en geeft lelijke plekken)
2) Het is verfbaar met vrijwel elke verf, het duurt alleen even voor het dekt.
3) Plakken doe je best met behangerslijm. Houtlijm kan ook maar vond zelf behangerslijm iets beter gaan.
4) Je kunt het oppervlak DROOG schuren voor een ruw, of juist een glad oppervlak.
5) Inkepingen gaan het beste met een mesje. Scherpe potloden of krastools bleven nog wel eens haken.

Hier een klein overzicht van mijn proefstukje. (Dit wordt niet het uiteindelijke ondergrondje dus!)

Stap 1)

Gespoten met 50 shades of grey. Daarna even grof een witte streep getrokken met behangerstape.
De gaten en barsten in de weg zijn gemaakt met een nr 11 hobbymesje. Daarna geaccentueerd met vallejo zwart.
Tip: niet doeeeen. Het vloeit uit en geeft later problemen.
attachment.jpg

Stap 2)

Vallejo zandpasta gesmeerd. Vervolgens echt saharazand er over gegooid. Dit dan weer vastgezet met vallejo fixer. Je ziet aan de zwarte plekken links, dat dit de verf activeerde en lelijke plekken geeft.

attachment.jpg

Stap 3)

Vallejo matt varnish in de naden gekwast, en dan zand er in gewreven. Vervolgens het zand gespoten met tamiya dessert sand. Daarna afgewerkt met mig "gulf war sand" pigment poeder. Dit is vastgezet met mig pigment fixer. Tot slot is het wegdek opgeschuurd om het oud en grof te maken, de vernisplekken rond de scheuren weg te halen, en de andere vlekken te egaliseren. Tot slot heb ik enkele oliestreepjes aangebracht. Dit met AK engine oil. Heb je dit niet en wil je geld besparen? Zoek u in de bouwmarket ouderwetsche lijnzaadolie. Dat is exact hetzelfde spul. Eventueel kun je er een beetje bruine/zwarte olieverf bij doen voor de kleur. Simpel!

attachment.jpg

Dat was het voor nu. Graag jullie mening. Ziet het er een beetje realistisch uit? (Ik heb me iets teveel laten gaan met de barsten, dus dat doe ik sowieso niet op mijn definitieve stukje.) Kritiek welkom!
 
frank ik smeer gesso primer winsor en newton (het merk doet er niet toe) op foam of op papier, karton op foam en na 2 uur is dat hard en kerft het gemakkelijker kan je schilderen plakken al wat je wil zonder dat de foam met de verf gaat lopen
die krater is dat een explosie of door de warmte ? en barsten zijn wat zwaar tenzij na aardbeving.
in asfalt zijn de barsten en wirwar maar subtiel toch de kleuren vind ik ok van wat ik kan zien
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling van het gat was een explosie. Met een hummer er op, verdwijnt het alleen volledig uit het zicht.
Doet die gesso iets af aan de structuur? M'n keuze viel op de foam omdat het precies op asfalt lijkt.
Anders in de week eens langs de schilderwinkel voor wat meer ge-experimenteer.
 
Frank hier is het op isolatie plaat gesmeerd de eerste snede helemaal rechts is ervoor en mooie snede is na het aanbrengen
de streepjes komt door aanbrengen met borstel maar als je 2 laagjes legt kan je dit egaal schuren hoop dat dit wat verstaanbaar overkomt
de oneffenheden zijn van isolatieplaat zelf
attachment.php
 
Dat ziet er best goed uit! Die rechtse strepen lijken inderdaad op wat ik nu heb... geen controle.

Om een idee te geven, dit is ongeveer de opstelling die het moet worden:

(het verfdopje wordt een oranje wegpilon)

attachment.jpg
attachment.jpg
 
dit is gaatje in modelbouw faom en smeer het dan in ook in gat en na 2 uur is het hard wil je het schuren geef na 2 uur laagje bij en dan met fijn schuurpapier egaal maken

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Terug
Bovenaan