Bedankt, Doomwad. Masseer je kaken nog maar eens, want hier gaan we weer. Over naar de luchtketels van de achterste truck. Die had ik al samengesteld tot een geheel van drie. Ze moesten aan de linkerachterkant van de truck komen.
Let op de dwarsbalk vooraan en de afstand tot de fender rechts. Als er aan het chassis niets aangepast werd, zou dat er zo uitzien in het model.
Buiten dat de dwarsbalk er niet is, een euvel dat gemakkelijk verholpen kon worden, valt ook op dat de ketels, die zeker deze diameter moeten hebben volgens het plan, niet passen binnen de voorziene ruimte. Dat is een lastig probleem aangezien de assemblage van ketels niet meer aangepast kan worden. Er moest dus iets aan het chassis gebeuren. Ik wilde eerst weten of dat anders afgeleverd is dan de werkelijkheid. Op de foto hierboven zijn de draagbalken in de lengte niet goed te zien. Je vindt op het net ook geen walkaroundfoto's die van recht achter de M250 naar boven genomen zijn. Ik wist wel dat er een andere manier was om dit te bestuderen.
De historische opnames "The Big Picture" toonden het publiek van de jaren vijftig en later met welk materiaal er in het leger geopereerd werd (
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Picture_(TV_series)). Ik heb eerder in dit verslag al eens een link naar dit filmpje geplaatst. Nu komt het van pas omwille van de onderaanzichten die er van het atoomkanon getoond worden nadat dit over een strategisch ingegraven camera rijdt. Ik heb een serie stills geschoten van dit moment in de film, dat alles bijeen enkele seconden duurt.
De vooras van de eerste truck is hier gepasseerd. Opvallend is hier de cabinevloer met gegroefd reliëf.
De achteras van de M249. Rechtsboven is bekabeling te zien.
Het kanon, met een duidelijke close-up van de draaischijf met de anti-slipringen. De rechthoekige plaat voor de traverse heeft geen reliëf.
De vooras van de M250.
Hier zien we de verklaring van het gebrek aan ruimte, het chassis ligt hier niet meer in het verlengde van de bladveren maar wijkt iets naar binnen.
Dan is de combinatie gepasseerd. Dit brengen we meteen in de praktijk.
De balk links gaat er af.
Er wordt een l-profiel in de plaats gestoken. Daardoor kunnen de cilinders drie millimeter opschuiven.
Dan wordt de ruimte dichtgemaakt. De dwarsbalk is hier ook geschratcht uit spareparts van de cabines.
Er werd ook gewerkt aan de opstelling van de versnellingsbak. Niet eenvoudig, het bleek dat de aansluiting van de aandrijfas op het achterste differentieel van beide trucks drie millimeter verhoogd moest worden. Dit is nu ook uitgevoerd. De versnellingsbak is ook lastig te monteren door het beperkte aantal contactpunten met het chassis. Nog even een zicht op de voorste truck met de bemanning en de ophanging.