Een paar weken geleden reageerde ik weinig enthousiast in deze thread op een tip van forumlid Nils dat er bij de action een serie 1/144 vliegtuigjes te koop was voor 1 euro per stuk. Ik had gelezen dat deze kits gemaakt werden met 50 jaar oude mallen en dat men niet te spreken was over de pasvorm.
Gisteren was ik in een of ander winkelcentrum en daar zat een action. Toch maar even kijken... ach ja waarom ook niet. Van alles eentje meegenomen, want je weet maar nooit wanneer er kinderen van vrienden langs komen die misschien ook eens modelbouw willen proberen. Etc., de drogredenen; je kent ze wel.
Om een heel snelle bouw tussendoor te doen en een beetje warm te lopen voor de snelle weekendbouw, heb ik het kitje gekozen waar het mooiste vliegtuig aller tijden in zit - vind ik. De Messerschmitt 262, vorig jaar in het echt gezien in Londen, vind ik al bijna zolang ik me interesseer voor vliegtuigen een van de mooist gevormde, revolutionaire en imposante vliegtuigen. Men zegt dat als dit ding er eerder was geweest en niet pas later in de oorlog, dat dat wel eens voor de val van Engeland had kunnen zorgen en daarmee voor een mogelijk ander einde van de oorlog.
De 262 is een van de eerste straaljagers en vloog natuurlijk elke Hawker Hurricane, P51 Mustang en Spitfire er met gemak uit. Topsnelheid 1.148 km/u., meer dan tweemaal zo snel als een Spitfire. Nadelig was wel dat de Messerschmitt ongeveer 100 liter brandstof per minuut verbruikte, om welke reden het nooit lang in de lucht kon blijven.
Ik zal mijn commentaren voor de verandering zeer puntig houden.
1. De microscopische kit.
2. Ik start met stap 2 (de vleugels), waarna ik de rompdelen kan gaan schuren. De pasvorm is inderdaad niet ideaal maar het is met secondenlijm als vulmiddel allemaal snel op te lossen.
3. Het is een 'tailsitter' dus moet er gewicht voorin. Blu-Tack bleek later te licht.
4. Weliswaar oude mallen, maar gevuld met modern Revell-plastic dat zich makkelijk laat schuren (rechts van de cockpit is geschuurd, links nog niet). Ik heb trouwens alle panel lines weggeschuurd (behalve die van de roeren), omdat dat toch niet of nauwelijks te zien zou zijn in 1/144, het anders een belemmering zou zijn om alles netjes rond te schuren en nog meerdere redenen.
5. Huwelijk tussen romp en vleugels...
6. Als de motoren gemonteerd en strak gemaakt zijn, is het aantrekkelijk om de randen bij te werken met een multitool.
7. Zo komt het meer op schaal.
8. Vergelijk maar met hoe de achterkant was (linkerdeel al iets bijgewerkt).
9. Het was niet makkelijk om het gewicht voorin goed te krijgen. Uiteindelijk schroefje in tweeën gezaagd, kop geplaatst en nog een schroefje voorin geplaatst en toen was het goed. Alles dichtgestopt met blu-tack (dat moest er trouwens eerst uit gepulkt worden).
10. Motorkapje was niet mooi gegoten. Beetje opgefleurd met Tamiya polijstpasta: eerst coarse, dan fijn en dan finish.
11. Zo was het...
12. Zo werd het na finish (beetje beslagen maar wel minder krasjes en ruwheden)...
13. En dan nog even dippen in de parketreiniger met dit resultaat:
14. En dan is het bouwwerk al gedaan! Revell heeft de prachtige vormen van het vliegtuig mooi weergegeven. Overigens zie je hier de deuren van het landingsgestel, die moeten flink ingedund worden met de schuurstick om ze enigszins realistisch te houden.
15. Belangrijk dat alles mooi recht staat.
16. Alleen het kapje zit nog niet vast.
17. Hier zijn de drie deurtjes van het onderstel te zien. Na bevestiging met liquid poly heb ik ze verstevigd met secondenlijm + Zap kicker. Bij de achterste wielen kan dit heel makkelijk door de cockpit heen. Normaal gesproken bevestig ik het onderstel natuurlijk pas aan het einde van het bouwproces omdat het snel kan afbreken... maar ik ben al klaar met de bouwfase dus. Redelijk onwerkelijk om dit zo eens mee te maken. Nu is het tijd om af te plakken (kapje) en te schilderen.
Op de laatste foto zie je ook een gaatje in het midden onderaan. Dat is de ruimte voor de pin van het standje dat Revell voor de betaalde euro er als bonus bijlevert, met een plaatje "ME262" erbij ook nog.
Het lijkt alsof je op de laatste foto ook nog een paar naden ziet, maar die zijn in werkelijkheid netjes gevuld met secondenlijm.
Men kan zich afvragen waarom ik dan zo per se de gewichtjes wilde plaatsen. Reden: ik plaats het model liever met de wielen op de vloer, dat vind ik er mooier uit zien.
Ik moet bekennen dat ik het bouwen van dit kitje geweldig vind. Zoals gezegd, het vullen van de kieren kost wat tijd maar met secondenlijm en kicker kun je meteen verder werken. Aan de bouw heb ik tot heden 5 en een half uur besteed, wat superkort is voor mijn doen om een bouwfase af te ronden. Ik herzie mijn in het eerder genoemde topic gegeven mening en raad iedereen van harte aan om, voor een supersnelle bouw tussendoor, een of twee (of de hele serie) van deze leuke vliegtuigjes te kopen.
Ik snap niet hoe Revell zo'n hele kit (er zitten ook nog decals bij trouwens) voor een euro kan maken.
Bestede tijd tot nu toe: 5.5 uur.
Laatst bewerkt: