@Ron, dank daarvoor
40. Vanwege de donkere decals heb ik de swastika's ook donkerder gemaakt, met een fineliner. Paar keer proberen, met wat white spirit erop kun je opnieuw beginnen. Oefening baart kunst.
41. Decals bevestigen: ik had de Micro Set alleen maar nodig als ondergrond, de decals zijn zo klein dat er niet nog eens een laag overheen moet.
42. Afplakken voor tweede filterlaag (gedeeltelijk opgebracht dus).
43. Tweede filterlaag was lichtgrijs. Ik heb deze op verschillende panels aangebracht om de verschillende panels te benadrukken. Daarna de tape er weer vanaf gehaald en het hele vliegtuig een dunne laag licht olijfgroen gegeven, om alles mooi te blenden. Let op de minieme maar zichtbare kleurnuances op de plekken waar eerst de tape zat.
44. Er kwamen diverse washes in aanmerking voor deze kleuren ("voor groene voertuigen" / "voor olijfgroene voertuigen" / "voor gele voertuigen" etc. etc., zie beschrijvingen op de flesjes). Uiteindelijk de donkerste (donkerbruin) gekozen, de rest is naar mijn smaak niet erg geschikt voor dit soort groottes. De washes heb ik alleen als pinwash opgebracht bij de flaps en de roeren. Het is zaak om vrijwel meteen na aanbrengen van de washes het overschot te verwijderen, want dit spul droogt rap!
45. Het onderstel heb ik geschilderd met Humbrol 31 (de poten), Vallejo Model Air Cromo 71.064 (de schokdemp-cilinder) en een mix van 9 delen Humbrol satijn zwart (85) en 1 deel Humbrol lichtgrijs mat (147) zodat een rubberachtige kleur werd verkregen. Ik kon de Humbrol chroom niet vinden en had geen zin urenlang te zoeken.
46. Binnenkant motoren werd met een houten prikker in dezelfde kleur 'zwart' geschilderd als de banden net... met de prikker dus, om het puntje op de rotornaaf op kleur te houden.
47. Micro Mask van de cockpitkap afgepulkt... let op dat je eerst alles lossnijdt met een mesje anders kan de verf makkelijk meekomen.
48. De wielen kregen een beetje AK Interactive Streaking Grime opgebracht, dat vervolgens met wat AK White Spirit en een plat penseel voor een groot deel weer werd verwijderd. Zo krijgt het geheel een gebruikt uiterlijk. Werkt prima op deze schaal nog.
49. Zo werd het na de white spirit-actie.
50. Rondje rondom het vliegtuig:
https://flic.kr/p/qVoBiN
51. Vergeten! De mitrailleurs. Die heb ik eerst een tikje van (nog steeds) Hetzelfde mengsel Humbrol satijn zwart / mat lichtgrijs gegeven en dan met de vinger weggeveegd, zodat er reliëf ontstond en de geweren een wat aanvaardbaardere kleur kregen. Daarna beetje 502 Abteilung Abt160 (engine grease) olieverf op een stukje keukenrol gedaan en opgebracht voor de roetsporen:
52. Even wachten en dan met wat AK Interactive white spirit en een plat penseeltje de verf uitgestreken. De white spirit moet eigenlijk helemaal verwijderd worden op een stukje keukenpapier, anders haal je in een strijk alle olieverf er weer vanaf. Heel voorzichtig zijn dus. De luchtstroom moet worden gevolgd anders is het niet realistisch.
53. En dan is 'ie klaar! Hier staat het vliegtuigje in schaal 1/144 trots op de motorkap van een van de kleinste vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog en nu toch zijn grote broer, de Messerschmitt BF109... maar dan op schaal 1/32. En dan te bedenken dat ik die, toen ik hem bouwde, klein vond...
Het waren twintig bijzonder aangename bouwuren!
Eindfoto's volgen.
Totaal bestede tijd: 20 uur.