@Ron: inderdaad Vallejo air, gemixt 2:1 met thinner. Inderdaad niet zonder slag of stoot, maar geduld is een schone zaak. Na het opruimen dan. Zie ook mijn verhaaltje hieronder over hoe het beter kan dan ik hierboven liet zien.
@Silenoz: dank je, de tweede kleur was een stuk makkelijker aan te brengen, vandaag bij Airbrush Services Almere een stopper voor de airbrushtrigger gekocht. Dat scheelt denk ik de helft (!) van de tijd. Spuitduur van 8 uur voor een 1/144-vliegertje... wow. Die ga ik dan eens opzoeken!
@Swaken: het blijken toch dezelfde flesjes / potjes. Naja ik weet het niet, maar ben in gedachten al overgestapt op de primer+thinner van Tamiya (waar ik overigens dan niet voor niets een fortuin aan heb uitgegeven).
Sponsje is inderdaad iets om te proberen, ik kan niet goed inschatten of je dan hetzelfde effect krijgt want een sponsje is natuurlijk wel ruwer dan de airbrush. Eerlijk gezegd valt het werk me inmiddels mee, nu ik de stopper voor de airbrushtrigger heb aangeschaft. Nu is het gewoon trekker overhalen en wolkje zetten. Dank voor het compliment... jammer van de primer en de gescheurde romp maar voor de rest vind ik het ook wel ok.
31. Het grootste probleem bij het schilderen tot nu toe was, dat de punt van de naald zo snel een stukje verf opgedroogd kreeg. Dat kan onder andere te maken hebben gehad met het feit dat de airbrush iets lekt waardoor er steeds een minimum aan verf langs de naald glijdt. Daarnaast staat deze verf er wel om bekend redelijk snel op de punt te drogen. Vandaag bij Airbrush Services Almere geweest en gevraagd of de vernieuwde thinner waar ik ergens op het forum iets over las, het probleem zou oplossen. Het blijkt geen nieuwe thinner te zijn maar een nieuw product: Airbrush Flow Improver (wel van Vallejo).
Ik heb dat vandaag uitgeprobeerd (nog met enigszins lekke airbrush, ik had geen zin om de revisie vandaag te doen) en het werkt zienderogen! Veel minder clogging. Dit is een blijvertje en ik zou zeggen aan iedereen met Vallejo Model Air, zeker aanschaffen! De verhouding die door ABA wordt aanbevolen is:
- 10 druppels verf;
- 5 druppels thinner;
- 2 druppels flow improver.
Zoals altijd natuurlijk eerst een of twee druppeltjes thinner in het cupje, misschien te vervangen door de flow improver.
Eerst maar eens het hakenkruisje maken.
32. Gewoon snijden met een nieuw mesje.
33. Laatste camouflagekleur + paar extra mottenballen.
34. Daarna bevestig ik het swastika-sjabloontje aan een kant met tape, de andere kant hou ik vast met mijn linkerhand. Spuiten met dark blue grey (Vallejo 71.054), omdat de filters de swastika later toch donkerder zullen maken. Even vergeten dat de balkenkruizen-decals wel helemaal zwart zijn... bummer. Nou ja, wetenschap voor de volgende keer. Ik heb ook nog geprobeerd om de witte achtergrond voor het hakenkruisje te maken door het sjabloon een paar millimeter van een voorwerp af te houden... dat ging 1 op de 3 keer goed. Toch maar niet doen dus.
35. Op z'n plek.
36. De S-markering teken ik eerst op het sjabloonpapier, waarbij ik uitga van de schaal van de '5' op het decalvel. Daarna heel voorzichtig uitsnijden met een scherp mesje. Lukt het niet in één beweging (zoals dat het mij niet lukt), dan kun je een aantal kleine incisies zetten op de bochten.
37. De ene S zit erop, de andere bijna.
38. Dan komt er een geelachtige filter overheen, ik doe dit met de airbrush. Dit hoeft niet verdund te worden.
39. Na opbrenging van het filter ziet het geheel er meer als één geheel uit, zijn de kleuren warmer en voller en is alles wat donkerder. Op een aantal plekken heb ik de filter weggelaten. Je kunt het verschil in kleur nog zien door de kleur van het neuswiel te vergelijken met de rest.
Totaal bestede tijd: 15 uur.