Hoi vrienden, vandaag een nieuwe update. Ik zou de stippentechniek even vastleggen, dus bij deze. Het idee is de tint van de kleur op je voertuig te "verbreken" en zo interessanter te maken. Hierbij houd ik rekening met de complementaire kleuren van de ondergrond, licht en schaduw etc.
Foto's zeggen meer dan wat woorden dus:
De tank met de uitgekozen kleuren. Ik heb ze wat per kleur gelegd, voor de gele, bruine en groene camouflage stukken. Sommige kleuren kunnen ook op andere vlakken gebruikt worden, ik denk bv aan gelige kleuren op een groen oppervlak, of blauwe kleuren op een geel oppervlak.
Detail van de kleuren:
De techniek
eerst breng ik een lichte laag van white spirit aan. Dit zorgt dat de olie makkelijker uitsmeert.
Daarna ga ik op willekeurige plaatsen kleuren aanbrengen in kleine stipjes olieverf. Deze smeer ik dan open met een platte borstel die ik lichtjes in verdunner heb gedrenkt en weer afgeveegt. Je kan kiezen om ronde bewegingen te maken om gewoon een algemeen kleurverschil aan te brengen, of van boven naar beneden bewegen zodat je meer een afgelopen stof effect krijgt. Veeg nu en dan je platte borstel af zodat je niet teveel verf aanbrengt. Je kan de kleuren schikken zoals je wil en eventueel wegvegen met een borstel en verdunner als je dat wenst.
Eerst de gele vlakken:
het eindresultaat. merk het verschil op van het bewerkte stuk (rechts) met het onbewerkte stuk (links);
Vervolgens doe ik verder met de bruine tinten. Ik let hierbij op dat ik de donkere tinten meer naar de zijkanten van het oppervlak aanbreng.
Het resultaat, en de kleuren reeds aangebracht op het groene stuk. Let op de blauwe stippen die ik aanbracht voor shaduwen.
Wit breng ik aan op plaatsen die ik lichter wil maken.
En het eindresultaat, vergeleken met het niet-bewerkte stuk.
Een opmerking die ik hierbij wil geven is dat ik van plan ben om hierop een stevige stof en modder laag aan te brengen. Veel van deze tinten zal je niet meer zien, maar het is interessant om als basislaag mee te beginnen. Je weet nooit waar je uiteindelijk terechtkomt met de technieken die je gebruikt, en wie weet verander ik van idee tijdens het uitvoeren. Hoe dan ook zal de onderliggende kleur bepalend zijn voor het eindresultaat.