dag iedereen,
hoewel ik gisteren een sprintje ingezet heb naar de eindmeet zijn er nog een aantal zaken die moeten afgewerkt worden voor ik tevreden ben.... dus nog geen afgewerkte tank vandaag. Ik toon echter graag de tussenstappen die ik reeds voltooid heb.
Voor ik met de enamels begin is het best dat ik de rupsbanden verweer en monteer. Zo komt alles samen.
Ik gebruik 2 kleuren van de nature effects van Ammo om de rupsbanden een eerste stoflaag te geven (1401 "Dust" en 1403 "Earth"). Gewoon met een sponsje en aanstippen. Het product is reeds verdund en kan los uit het potje aangebracht worden. Door hier en daar een mengsel te gebruiken waar ik extra oderless white spirit heb aan toegevoegd krijg ik variatie. Op het einde smeer ik de ganse boel in met een beetje white spirit en schrob ik licht met een tandenborstel over de rupsbanden heen, zo krijg ik "strepen" alsof er langs de rupsbanden geschraapt werd.
De basis kleur van de rupsbanden is gewoon de Tracks primer van Ammo die ik een tijdje geleden gespoten heb.
De bovenste rupsband kreeg reeds een "schrobbing" met een gewone verfborstel, de onderste niet. Ik gebruik hierna een tandenborstel om het effect scherper te maken.
Hier zijn de strepen reeds goed zichtbaar. Ik breng een laagje nature effects aan "Earth" (nr 1403)
Uiteindelijk krijg ik een mooi gepatineerd effect. Indien ik dit zou willen kan ik nog met enkele donkerdere kleuren verderwerken en een wash aanbrengen bv, wat wet effects op de tracks aanbrengen. Maar ik ga dit gebruiken als onderlaag om modder op aan te brengen zodat de rest van de tank ook past bij de tracks.
Volgende stap is het aanbrengen van metaal effecten. Op de plaatsen waar het metaal aankomt schilder ik eerst "Chipping" (nummer 044), een acrylische kleur die glanzend opdroogt en reeds een mooie bruine kleur heeft. Daarover smeer ik met een oorstaafje het chroom pigment van Uschi van der Rosten. Ik hoef geen extra bescherming aan te brengen, gewoon zorgen dat ik niets overschilder. Het pigment blijft mooi op zijn plaats.
Onder met pigment, boven zonder.
links met pigment, rechts enkel nog maar de Chipping verf.
Eerst de tracks gemonteerd en daarna met hetzelfde moddermengsel zoals de hull de tracks ingesmeerd in de richting waarin de tracks zouden bewegen, zo blijft er opgehoopte modder op de juiste plaatsen achter. Met water verwijder ik snel de modder die over de afgesleten metalen delen terechtkomt.
to be continued..