Opmerking vooraf: dit was oorspronkelijk een entry in de groepsbouw "Volgens het boekje". Na 4 van de 5 weken stond de bouw op bijna 2/3. In de laatste week (met nog drukte op ander vlak) zou naar schatting nog zo'n 83 uur aan werkzaamheden moeten worden verricht. Daarop heb ik het model uit de groepsbouw gehaald.
Edit 19 november: tijd om een concreet tijdschema te maken, want ik heb steeds de gedachte dat het net wel of net niet kan gaan lukken. Uitgangspunten: 1) goed is goed, perfect hoeft echt niet. 2) Polijsten hoef alleen aan de direct zichtbare niet-metalen delen. 3) Vernissen: 3x mistcoat, elk na een kwartier, daarna 1x wetcoat. Na TWEE dagen nog een wetcoat. Na TWEE dagen polijsten.
10-12 (za) Polijsten en bouwen hef, schoonmaken helft van een ladderdeel.
11-12 (zo) Polijsten en bouwen opbouw en stabilisatoren, schoonmaken helft van een ladderdeel.
12-12 (ma) Polijsten en bouwen cabine, schoonmaken helft van een ladderdeel.
13-12 (di) Schoonmaken laatste helft ladderdeel en gondel + spuiten.
14-12 (wo) NVT
15-12 (do) NVT
16-12 (vr) NVT
17-12 (za)
18-12 (zo)
Dit is niet bepaald de meest gebouwde (laat staan: meest afgeronde) kit aller tijden.. maar waarom zijn die brandweerauto's eigenlijk niet zo populair onder de modelbouwers? Ikzelf ben nog een beetje (?) kind en zo'n vrachtwagen brengt me terug naar de kindertijd. Best een goed onderwerp om een bouw op te baseren waarbij de instructies worden gevolgd. Daar komt bij -ter verronding van de cirkel- dat een variant van deze Mercedes-Benz vrachtwagen mijn eerste echte gebouwde en geschilderde kitje was. Toen nog met penseel geschilderd en met toevoeging van een cocktailprikker ter compensatie van een gebroken cabinescharnier. Dit wordt dus op en top nostalgie voor mij. Dit was de eerste kit die ik maakte:
Ik koos destijds de versie zonder Laabs-decals. Geen idee waar de kit nu uithangt, waarschijnlijk is 'ie ooit weggegooid.
1. Voor deze groepsbouw heb ik dus gekozen voor de ladderwagen-versie:
2. Gebruiksaanwijzing is geprint. Ik heb deze set eens tweedehands gekocht bij een handelaar; er is nog niet aan begonnen.
3. De decals zijn deels vergeeld, maar zo te zien nog wel bruikbaar.
4. Dit defect zal moeten worden gerepareerd. Ik zal daarmee beginnen op het moment dat de vijfweeksperiode start. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn.
5. Flink wat plastic. Leuke uitdaging, vooral om een en ander op tijd af te krijgen gezien de drukte van bestaan!
Edit 19 november: tijd om een concreet tijdschema te maken, want ik heb steeds de gedachte dat het net wel of net niet kan gaan lukken. Uitgangspunten: 1) goed is goed, perfect hoeft echt niet. 2) Polijsten hoef alleen aan de direct zichtbare niet-metalen delen. 3) Vernissen: 3x mistcoat, elk na een kwartier, daarna 1x wetcoat. Na TWEE dagen nog een wetcoat. Na TWEE dagen polijsten.
10-12 (za) Polijsten en bouwen hef, schoonmaken helft van een ladderdeel.
11-12 (zo) Polijsten en bouwen opbouw en stabilisatoren, schoonmaken helft van een ladderdeel.
12-12 (ma) Polijsten en bouwen cabine, schoonmaken helft van een ladderdeel.
13-12 (di) Schoonmaken laatste helft ladderdeel en gondel + spuiten.
14-12 (wo) NVT
15-12 (do) NVT
16-12 (vr) NVT
17-12 (za)
18-12 (zo)
- Laag primer.
- Beetje schuren nat, met beetje sop, 1.000.
- Kleefdoek -> ten minste twee lagen kleur.
- Droog 1.000 SCHUREN totdat stofjes onzichtbaar zijn. Indien door de lak heen, opnieuw laagjes kleur spuiten.
- Kleefdoek -> drie mistcoats 2K-vernis, elke keer 10-15 minuten droogtijd. Hierna: een wetcoat 2K-vernis.
- Nat schuren (met wat afwasmiddel) 1.000, nat 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
- Eventueel: decals plaatsen en weer twee drie mistcoats 2K-vernis (10-15 minuten ertussen), een wetcoat. Polijsten 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
- Polijsten: Novus 2 cirkelend aanbrengen, 10 minuten laten drogen, uitwrijven met panty.
- Menzerna 3.500 polijstpasta, idem.
- Meguiar's wax, idem.
Dit is niet bepaald de meest gebouwde (laat staan: meest afgeronde) kit aller tijden.. maar waarom zijn die brandweerauto's eigenlijk niet zo populair onder de modelbouwers? Ikzelf ben nog een beetje (?) kind en zo'n vrachtwagen brengt me terug naar de kindertijd. Best een goed onderwerp om een bouw op te baseren waarbij de instructies worden gevolgd. Daar komt bij -ter verronding van de cirkel- dat een variant van deze Mercedes-Benz vrachtwagen mijn eerste echte gebouwde en geschilderde kitje was. Toen nog met penseel geschilderd en met toevoeging van een cocktailprikker ter compensatie van een gebroken cabinescharnier. Dit wordt dus op en top nostalgie voor mij. Dit was de eerste kit die ik maakte:
Ik koos destijds de versie zonder Laabs-decals. Geen idee waar de kit nu uithangt, waarschijnlijk is 'ie ooit weggegooid.
1. Voor deze groepsbouw heb ik dus gekozen voor de ladderwagen-versie:
2. Gebruiksaanwijzing is geprint. Ik heb deze set eens tweedehands gekocht bij een handelaar; er is nog niet aan begonnen.
3. De decals zijn deels vergeeld, maar zo te zien nog wel bruikbaar.
4. Dit defect zal moeten worden gerepareerd. Ik zal daarmee beginnen op het moment dat de vijfweeksperiode start. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn.
5. Flink wat plastic. Leuke uitdaging, vooral om een en ander op tijd af te krijgen gezien de drukte van bestaan!
Laatst bewerkt: