Als nachtmens, begon ik de bouw hier om 00:23u. en het is al een puzzel.
18. In plaats van te beginnen met de reparatie, leek het me toch verstandiger eerst een cabine-dryfit te doen. Er zitten hier en daar braampjes op de onderdelen, maar dat hoort bij een kit met sprues uit de jaren '80.
De decals voor de klokjes op het dashboard zijn 6mm. in diameter en zouden niet passen binnen het plastic.
19. De sierring heb ik daarom verwijderd, samen met het onnodige reliëf.
20. Dan dus de puzzel. Hier op de foto te zien zijn drie onderdeeltjes, van boven naar beneden: 1) cabinegeraamte; 2) grille; 3) onderstuk.
Het onderstuk is bij de echte vrachtwagen onderdeel van het cabinegeraamte, dus bij de mespunt zal er geplamuurd moeten worden.
Hieruit blijkt echt de noodzaak van dryfitten: de instructies VERGETEN te vermelden dat dit stuk van het onderstuk rood moet. Uit de foto op het doosdeksel blijkt dit wel. Tegenvaller als je gewoon de instructies volgt om er dan achter te komen dat je een stuk rood mist (het zou volgens de instructies zwart zijn).
Tussenconclusie: deze onderdelen moeten aan elkaar verlijmd worden vóór het rood-schilderen.
21. Kijken we aan de binnenzijde, dan zien we dat de grille geklemd zit tussen het cabinegeraamte en het onderstuk. Dus ook de grille moet worden geplaatst vóór het rood schilderen.
Grille en onderstuk fungeren als scharnier-vrouwtjes voor de deurbevestiging. Ofwel allleen het scharnier, ofwel het geheel van de deur, moet bevestigd worden vóór het rood schilderen.
22. Eens nadenken... het onderstuk bevat het dashboard. Ik kan het dashboard niet schilderen als het onderstuk vastgelijmd is. De scharnieren moeten rood. Conclusie is nu al, dat er twee sessies rood moeten plaatsvinden.
Nu duidelijk is dat het interieur eerst moet, ga ik de cabine maar 's ontdoen van gietnaden. Die zijn er volop en ik ben hier dan ook een hele tijd mee bezig.
23. Sink marks worden weggefreesd.
24. Tweede fout in de instructies, weer aan het licht gekomen door dryfitten, is een fundamentele: de bodem van de cabine moet ONDER de steun die je bij de pijl ziet staan. Dus niet BOVEN die steun, zoals de instructies stellen. Zou je de instructies volgen, dan kom je er al gauw achter dat je cabine helemaal scheef komt te zitten.
Portier geplaatst in de gecorrigeerde stand, past precies.
25. Plan: de witte onderdelen worden eerst gespoten, gevernist en gepolijst (deels komen die immers bij de cabine), samen met de rode scharnieren. Interieur wordt geschilderd. Na plaatsing van de scharnieren, kan het rood worden gespoten. Of ik eerst de ruiten vastlijm en het hele interieur schilder, bekijk ik te zijner tijd; het is ontzettend lastig plannen, zo heb ik het lang niet meegemaakt bij een modelbouwkit.
26. Dan de reparatie. Markeringen maken voor 2x2 gaatjes.
27. Handmatig boren: 0,7mm. boortje voor 0,6mm. koperdraad + lijm.
28. Proefplaatsing. Waar nodig één gaatje nabij het begin iets groter maken omdat 't niet perfect valt.
29. Dan is 'ie goed.
30. Bruine gator glue voor de verlijming van de pinnen met het plastic, vervolgens die lijm wegvegen van de plastic-hechtingspunten. Op die laatste liquid poly smeren, zodat het plastic daar in elkaar smelt.
Dit kan mooi drogen, nu m'n bedje maar opzoeken.
Totaal: 5,5 uur.