Hoofdsponsor

1/35 Mercedes L4500A - Zvezda [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thierry
  • Startdatum Startdatum
Prachtig en realistisch schilderwerk. Doe zo verder.
Als het model hetzelfde niveau zal hebben dan wordt het een topper

THX Yvaldo!

Hey modelbouwfreaks,

Op een maand tijd heb ik maar een beetje tijd gehad om op dit project te werken maar op de volgende foto's zullen jullie de vooruitgangen toch merken. De figuur is nu helemaal afgerond en zit achter het stuur van de vrachtwagen. De cabine is nu dicht en ik heb een beetje werk gehad om twee grote "joints" erop (tussen de dak en de kanten van de cabine) dicht te maken. Ik heb de basiskleur gespoten en de cargo heb ik met de "hairspray techniek" behandeld. De basiskleur werd met een lichte "modulatie" gespoten met Tamiya kleur. Ik ben niet 100% tevreden met het resultaat van de HS techniek (dit is mijn eerste poging op een model) maar zal het verder met een fijne borstel en wat Vallejo kleur verwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende stap: chips met Vallejo kleur verwerken and verwering met olie, pigmenten en pastel poeders.

Meer foto's zijn te zien op: http://sizemilitarymodels.blogspot.be/2014/04/mercedes-l4500a-part-3-base-painting.html

Thierry

Het ziet er nochtans niet slecht uit, voor een eerste keer, Thierry.
Figuur komt nu ook veel beter tot zijn recht, valt meer binnen de schaal nu.
Ben benieuwd naar de verwering en de chips...

Mark

Bedankt Mark!

Ik ben ook niet telleurgesteld van het resultaat maar ik beheers de HS techniek nog niet en ik zal de ongewenste chips met Vallejo verf en een fijne borstel verwerken om deze meer op mijn zin te krijgen. HS techniek is op zich niet moeilijk maar ik heb toch gemerkt dat het niet makkelijk is om een even laag van de "chipping product" te spuiten. Dat soort product is niet zoals gedilueerde verf en heeft meer de neiging om druppeltjes te vormen op het model. Het resultaat is dat het op zekere plaatsen gemakkelijker is van de verf weg te halen dan op ander plaatsen. Dit maakt het behersen van de chips heel moeilijk en minder precies dan met een borstel alhoewel de chips er meer werkelijk uitzien.

En idd de figuur ziet er beter uit nu hij in de cabine geinstalleerd is. De verhouding lichaam / hoofd valt minder op!

Thierry

zeker niet mis gespoten vind ik.
En ja wat de HS methode betreft heb ik het ook eens uitgeprobeerd en kon er ook mijn draai niet in vinden. Heb het dan maar zo gelaten en niet toegepast op mijn model.

THX mannen! Ik ga niet opgeven met de HS techniek maar ik denk dat ik het dan misschien op een andere manier gaat proberen te spuiten. En nochtans heb ik naar de adviesen van Adam Wilder op de KMK 2013 show goed geluisterd.... :laugh:
Ter info: hier heb ik de AK Interactive chipping producten gebruikt ipv lak. Volgens de info die ik gekregen heb zijn die producten even goed of nog beter dan haarlak... het zal dus aan mij liggen! :huh:

Live and learn... het resultaat is ook geen ramp!

Thierry

Had al zo'n vermoeden dat het dat product was. Heb onlangs een filmpje bekeken waar ze dat gebruikten en trok wel grote ogen :O als ik zag welke stukken verf er daardoor afkwamen.
Mijn standpunt is dat dat produkt in zeer beperkte mate en voorzichtig moet aangebracht worden om een gewenst resultaat te bekomen.
Een proefstuk is ook hier onontbeerlijk !!!!!!!!

Ik had het wel getest maar vind het moeilijk om even te spuiten... misschien zal ik het volgende keer met een beetje met water dilueren.

THIERRY

Toch een mooi resultaat voor de eerste keer dat je de HS techniek gebruikt.

Ik heb deze techniek al vaker toegepast waardoor ik er al wat beter in bedreven ben. Eenmaal je de kneep vast hebt, lukt het beter om te bepalen wanneer je moet starten met wegnemen van de verflaag om dit of dat resultaat te bekomen. Veel hangt af van de droogtijd na het aanbrengen van de verf, maar ook de dikte van je laag chipping medium (laat ik het zo noemen, want ik gebruik steevast haarlak).
Volgens mijn bescheiden mening is het gebruik van haarlak even deugdelijk als de (dure) vervang producten.

Blijven oefenen en je komt er !

Groeten Rik

Door fouten te maken kan je leren hé en soms kan een fout een mooi onverwacht effect geven. In het andere geval gewoon verder experimenteren. Maar ik moet zeggen dat ik het model goed geslaagd vind.

THX voor de aanmoedigingen Rik! Haarlak heb ik twee jaar geleden op "spare parts" getest maar het resultaat was een ramp (missichien toen te veel haarlak gespoten). Hierdoor heb ik nu die AK producten geprobeerd maar ja... zoals je zegt... ik zal nog wat eraan moeten werken :$
Zoals ik zei... ik ben niet telleurgesteld voor een eerste keer op een model maar ik zie nu wel het belang om nog wat te oefenen om deze techniek op 80% te kunnen beheersen!

Bedankt Mr Artex! That's the spirit :D
Het gewenste resultaat is niet behaald maar... ik heb iets bijgeleerd en alles is ook niet fout. Op basis hiervan ga ik het verder verwerken om te proberen dichter bij het gewenste resultaat te komen met het toepassen van andere technieken.

STAY TUNED!

Thierry

Ik vind het er prachtig uit zien. De figuur is vakkundig geschilderd en is een grote toegevoegde waarde voor de scene.

Knap gespoten en volgens mij komt het met je verwering wel goed. De figuur meesterlijk gedaan.

Hey Roy en Swa,

Bedankt voor de complimenten. Ik hecht veel belang aan het schilderen van de figuren die mijn modellen vergezellen. Ik vind dat ze eigenlijk deel van het model zelf maken + ik vind het ook heel leuk om iets anders te schilderen dan voertuigen. Om mijn figuren te schilderen gebruik ik de techniek die in het uitstekende boek van Joaquin Garcia Gazquez (Peinture des figurines de la Seconde Guerre Mondiale) uitgelegd is. Ik raad dit boek aan omdat alles goed et simpel uitgelegd is en er zijn talrijke illustraties van de verschillende stappen.

Ben nu bezig met het verwerken van de chips op de cargo met Vallejo verf en een borstel... dit neemt tijd... en nog tijd... en nog veel veeeeeeeeeeel tijd :wacko:
Die laadbak is zo groot....

Thierry

THX Seaking! Ik hoop dat het verdere verweren ook injouw smaak valt:D

Terug
Bovenaan