Hoofdsponsor

1/35 Mercedes L4500A - Zvezda [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thierry
  • Startdatum Startdatum
Hallo Thierry , Marc hier ik ben zo geen fan van legermateriaal maar ik moet zeggen dat dit gewoon prachtig is echt waar
Dat heb je knap gedaan
Proficiat Marc

Nog steeds prachtige vooruitgang.

Me valt nu iets op en dat is de dikte en grootte van de Mercedes-ster en de vuldop voor de waterkoeling. Is het geen idee om te proberen daar een kleinere versie van te maken?

Vergelijk:

attachment.jpg

g09112_6343548.jpg

Ik denk dat het ongeveer 1/3 groter en tweemaal dikker is dan het origineel.

Als je het aandurft (met risico op sloop van de bruikbare huidige ster) kun je de ring van de huidige ster verwijderen, de drie takken van de ster voorzichtig dunner schuren en iets verkorten en het geheel binnen een dunnere en krappere ring plaatsen. Voordat je hiermee begint, eerst even dat ringetje vinden! Je zou zekerheidshalve ook een heel nieuwe ster kunnen scratchen.

Vanzelfsprekend kun je het ook gewoon zo laten, het is niet storend en ik als Mercedes-fan zie het misschien eerder dan een ander. Wat je ook doet, ik blijf volgen want ik blijf het prachtig vinden wat je doet en hoe je een levendige situatie weet te creëren.

Die ster is inderdaad te groot en er moet daar ergens PE voor bestaan maar het was ook niet ongewoon dat die ster door gebruik van het voertuig afgebroken was. Het zou misschien het overwegen waard zijn om de grote en out of scale ster weg te laten; per slot van rekening heb je nog deze op de radiator over.

THX mannen! Ik ga niet opgeven met de HS techniek maar ik denk dat ik het dan misschien op een andere manier gaat proberen te spuiten. En nochtans heb ik naar de adviesen van Adam Wilder op de KMK 2013 show goed geluisterd.... :laugh:
Ter info: hier heb ik de AK Interactive chipping producten gebruikt ipv lak. Volgens de info die ik gekregen heb zijn die producten even goed of nog beter dan haarlak... het zal dus aan mij liggen! :huh:

Live and learn... het resultaat is ook geen ramp!

Thierry

Welke versie heb je gebruikt?
Er is er één voor grote chips en 1 voor kleine.

Bedankt voor de reacties mannen! Wat de ster betreft had ik dit ook gemerkt toen ik deze op de motorkap ging plakken en dandan heb ik overwogen om er een nieuwe uit scratch te doen. Dit heb ik dus ook geprobeerd maar... zonder groot succes want ik ben geen fantastische scratchbouwer... :$. Dan heb ik ook aan PE gedacht... en heb het eindelijk opgegeven want de vrachtwagen was al bijna helemaal gebouwd en ik zag dus het voordeel niet meer om een setje PE te kopen enkel voor een sterretje...
Deze ster fijner maken door het te schuren lijkt me een goed idee maar boven mijn bouwvaardigheden :unsure:

Anders... deze gewoon weghalen vind ik wel een gemakkelijke oplossing waaraan ik nog niet gedacht had en die ik zeker ga overwegen! Ik ga dan ook rekening mee houden dat ik de focus op de lading en op de chauffeur ga proberen te leggen. Deze zijn de elementen die het verhaal gaan vertellen ;)

Bedankt voor het volgen en voor de goeie tips!

Thierry

Ah ja ik was iets vergeten: @ Philipson: ik heb het product van AK voor de grote chips gebruikt.

Thierry

Voor het geval je het nog eens wilt proberen:

Scratchen van een MB ster.

1) Speakerdraad pakken;
2) Opensnijden, je ziet 0,1 of 0,2 mm. draadjes. Snij er een af.
3) Wind het draadje een paar keer om het uiteinde van een klein boortje.
4) Je hebt nu een soort veertje. Druk dat zoveel mogelijk samen en schuif het van de boor af (zie deze post uit mijn dreadnought-thread om een idee te krijgen).
5) Snij met een scherp mes op een harde ondergrond (bijv. porselein) door het 'veertje' heen. Je krijgt nu een paar ringetjes.
6) Lijm de uiteinden van een van die ringetjes aan elkaar met secondelijm + accelerator of gator glue.
7) Pak weer een stukje koperdraad, strijk het tussen je vingers glad en recht.
8 ) Zet je mesje op de helft van het stukje koperdraad, hou het op tafel, en pak met je andere hand het vrije stuk koperdraad vast. Vouw het om de punt van het mes op je gevoel in een hoek van 66,66666666666666666666666666666666666666666667 graden (ongeveer).
9) Snij nog een stukje koperdraad af en plak dat met secondelijm en accelerator (of met gator glue, later verstevigd met secondelijm) op het hoekpunt van het zojuist gebogen stuk. Dan heb je de ster - maar met te lange banen.
10) Laat alles een half uur drogen. Snij dan twee van de banen van de ster kort. Pas (met de derde baan als handvat) regelmatig of je al ver genoeg hebt gesneden.
11) Als het ver genoeg is, snij dan ook de derde baan op de juiste lengte.
12) Leg de ster in (of, als het niet zo nauw komt, op) de cirkel die je als eerste hebt gemaakt. verbind de drie contactpunten met de cirkel door middel van secondelijm. Let goed op dat de applicator niet vast gaat plakken aan het kleine sterretje.
13) Half uur laten drogen en je hebt een perfecte ster.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit heel goed schilderwerk tot nu toe, geen overdreven gechip !

Goeie tip van Roy trouwens, en anders gewoon weglaten.

Ik heb het zelf geprobeerd even (om te kijken of wat ik zo makkelijk opschrijf, ook daadwerkelijk even makkelijk is in de praktijk), en inderdaad het was allemaal niet heel moeilijk totdat... ik de ster op maat had gesneden en wilde vastplakken. Toen bleven zowel ring als ster vastzitten aan mijn applicator (vandaar ook de tip #12).

Hier wat foto's. Stappen 1 tot en met 11 kostten mij in totaal een kwartier dus dat is alleszins te overzien.

Stap 5:
14357072892_c145346e05_c.jpg

Stap 8 uitgevoerd, naar stap 9.
14355291821_4764ae6979_c.jpg

Stap 9. Zie ook de al gelijmde ring.
14171983678_044c2ed8d2_c.jpg

Net voor stap 12... R.I.P. Mercedesster :D Maar goed, deze foto is nog uit betere tijden: om nog een beetje extra stevigheid te geven heb ik de ster in het midden een extra druppel dunne secondelijm gegeven. Mooi zij-effect daarvan is dat het de verdikking die de ster richting het centrum toe verkrijgt, nabootst.
14171946689_ca80ebd004_c.jpg

WOW... dit is nu een goede step by step uitleg!!!! Ik zal dit zeker proberen ... in de loop van volgende week want nu zit aan kust zonder de Mercedes :P maaaaaar wel met een nieuwe "exotische" project die ik binnenkort ga publiceren.
THX voor de super uitleg Roy!

Thierry

Thierry, viel het wel mee met de warping van je kit? Ik heb in mijn Revell Maultier kit ook de sprues van deze kit en er waren er bij die zo krom stonden als een hoepel... Gelukkig had ik die net niet nodig.

@Steven: ik heb geen probleem met de wraping van de kit gehad. Niets was krom en niet was gebroken. Ik heb enkele onderdeeltjes moeten aanpassen maar het lag niet aan de wraping.
@VisjeMar: THX maat, ik probeer altijd de basis zo licht mogelijk te houden en ik bewerk de verwering telkens per kleine zones met verschillende olieverven tegelijkertijd. Ik gebruik de lichtste voor de bovenste delen en de donkerste voor de laagste delen.

Thierry

Mooi stukje werk Thierry subtiele afwerking, daar hou ik wel van om te zien.
Die Duitser is ook goed gedaan met die sacherijnige kop, die hebben mijn Duitse buren ook, of dat komt omdat ik ooit eens aan ze gevraagd heeft om mijn oma`s fiets terug te geven????

Je truck is mooi aan het worden, vind de kleuren heel geslaagd. Ben benieuwd naar het vervolg.

Heel erg mooi, vind de verwering super gedaan. Subtiel en dat mag ik wel. Ga je de ramen nog voorzien van 'stoflaagje'?

Mooi stukje werk Thierry subtiele afwerking, daar hou ik wel van om te zien.
Die Duitser is ook goed gedaan met die sacherijnige kop, die hebben mijn Duitse buren ook, of dat komt omdat ik ooit eens aan ze gevraagd heeft om mijn oma`s fiets terug te geven????
Ik ga akkoord met Evel Knievel: killer joke! :laugh:

@ Swa: ja ja de verwering van de vensters komt nog, ik ben nu een beetje te lui om in een stukje tape te snijden ^^ meer goesting om verder te gaan met de verwering van de vrachtwagen zelf...

Terug
Bovenaan