Bedankt Peter.
Nu m'n heelkundige ingreep al achter de rug is, en ik terug thuis ben (joepie!!!!) kan ik me terug op het Erika-project gaan toeleggen:
Daar het model van Erika zich aan het oostfront situeert, en dit in de gloriedagen van de Duitse Wehrmacht, wou ik iets aan het model toevoegen dat de kracht van de nakende Duitse overwinning uitstraalt.
Tevens wou ik de onverschilligheid van het Duitse leger tegenover het bijna verslagen Russische volk uitbeelden.
Ik had me al suf gezocht naar wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken toen ik op het idee kwam om de Hauptmann een veroverde Sovjet vlag in z'n handen te steken. Maar niet zomaar eentje!
Kijken jullie zelf maar:
Al de Sovjet vlaggen die in de handel verkrijgbaar zijn, zijn van een soort nylon gemaakt. Dit heeft het nadeel dat zo'n vlag op een model niet natuurlijk'valt'.
Door de stugheid van het materiaal lijken die dingen eerder op gesteven postzegels. Om dit te vermijden zat er voor mij maar één ding op en dat was het zelf maken van zo'n vlag.
Nadat ik dan een rood lapje stof had gevonden en dit dan op een plankje had opgespannen, kon ik de ster, hamer en sikkel gaan aanbrengen.
Jullie merken ook dat ik de randen van de vlag niet mooi egaal heb gemaakt. Dit heb ik met opzet zo gedaan omdat dit een battle flag moet voorstellen die al aan verschijdene fronten dienst heeft gedaan.
De randen heb ik daarna met een aansteker bewerkt zodat het lijkt alsof dat de bemanning van Erika ze nog uit het vuur heeft kunnen redden.
Hiermee was m'n doel nu bereikt en had ik een symbool dat Erika aan een slag had meegedaan en dat ze een overwinning had behaald.
Nu moest ik nog zien te verwezenlijken dat ik de onverschilligheid van het Duitse leger tegenover de Sovjet bevolking kon weergeven.
En dit kon ik maar op één manier doen:
De Hauptmann heeft hier het verbrande symbool van het Russische volk als een vod in z'n handen. De Duitse adelaar heeft de Russische beer verslagen... ... .
De afkeer en minachting van de Wehrmacht voor de Sovjets wordt volgens mij op die manier goed weergeven.
Droop