De Yamato had een aantal watervliegtuigen aan boord. De F1M1 aka Pete (3 stuks) en de Aichi E13A aka Jake (4 stuks).
de Jake
de Pete
De Pete (11bx9,5lx3,99h) was kleiner dan de Jake (14,5b,14,5lx7,39h). Ter vergelijking de F4U Corsair had de maten 12,49bx10,16lx4,60h.
de Jake.
Hun functie was verschillend. De Jake was een long range verkenningsvliegtuig en de Pete begeleidde de artillerie omdat de zware kanonnen van de Yamato over de horizon schoot zodat er geen zicht was op inslagen.
de Pete.
Waarom nu dit verhaal omdat bij de Yamato van DiAgo 2 vliegtuigen zitten enwel de Pete. Geen Jake. Echter bij het plastic RC model van de Musashi, het zusterschip, vond ik 2 Jakes. Dus heb ik het plan opgevat deze te multipliceren met behulp van instant mold (zie mijn melding bij: nieuw gekocht). Daar ga ik echter een verslag van maken, een soort handleiding. Hier alvast een preview foto van de romp van de Jake. Van boven naar onder: het origineel van de Musashi, helemaal onder een copie en in het midden een geschuurd exemplaar.
Nog een laatste foto die ik wel komisch vond. Er was geen plaats voor reserveonderdelen aan boord. Vooral de drijvers en vleugeltips raakten vaak beschadigd. Hier de oplossing.
Naast de schoorsteen.