Hoofdsponsor

1/72 NOVO - Dewoitine D520 - France '40.[wip]

Swaken

Well-known member
Registered
Hey,

We zijn terug met een nieuw modelletje die we gaan maken. Ik vond onzen Erwin zijn project "France '40" mij wel aanspreken vandaar dat ik mij geëngageerd heb om mee te doen. Wat kunnen we bouwen, was het gedacht, dat typisch Frans was. Even gesnuisterd in de stock en tot de conclusie gekomen dat een Dewoitine D 520 een ideaal toestel was om dat project mee te vullen. Het zat ver weg onderaan de stock maar dan toch eventjes opgevist. Het is dan ook het enige Frans model dat ik hier in stock heb, en wegens de gedachte we gaan de stock opkuisen, is dit vlug geklonken.

De kit is van NOVO, ik vermoed dat dit ergens in de jaren 60 van vorige eeuw moet gefabriceerd zijn want goed passen zit er niet bij en het is met opliggende details en paneellijnen. Veel detail zit er niet aan of in vandaar dat we natuurlijk op een of andere beurs wel eens een PE setje hebben aangetroffen voor een Dewoitine 520. Het is wel niet voor de kit van NOVO, maar ik vind dat een goeie modelbouwer daar zijn plan wel moet mee trekken. We gaan dus ons best doen om er wel iets van te maken. Ik heb zelfs een after market instrumentenpaneel gevonden die al in kleur staat. Het kan niet meer stuk...., voorlopig dan toch... :8:wub::wub:

Wat hebben we ondertussen al gedaan na het beëindigen van onze Matchbox Pz III. Veel uiteraard. Documentatie zoeken in mijn vuile boekskes en op mijn computer. Meer of genoeg docu om verder te kunnen werken, en wat meer is, er zijn zelfs profieltekeningen waardoor de opliggende paneellijnen kunnen verwijderd worden en terug worden ingekrast.
Normaal beginnen we bij een vliegtuig met de cockpit, echter bij deze is dat geen geval. Eerst en vooral worden de paneellijnen weg geschuurd en herkrast in het plastic. Uiteraard geven de profieltekeningen ons grote hulp hierbij.
Het passen van de onderste vleugels met het middenstuk was ook al geen goed geval waardoor we met een stuk plasticcard een extra bodem hebben moeten maken en bijschuren om te passen op de body. We hebben er maar van geprofiteerd om in een slag de wielkassen uit te werken zodat er geen inkijk was in de vleugels...., tja, zo'n model van toen is er geen zoals nu waarbij het nu een 'schake and bake' is met alle details er al op en bij...:nowink::nowink: , het volledig zelf te maken of het is niets....
De radiator is al bijgewerkt en zit ingewerkt in het middenstuk onderaan.
Allez, wat foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we hebben een begin....
Ondertussen doen we wel verder zodat er mogelijk binnenkort al een update komt...
Allez, tot dan... :wub::8
 
De Novo kit dateert van rond 1975 , het is de vroegere Frog kit , de mallen waren na het failliet van Frog aan een bedrijf in Rusland verkocht die ze onder het merk Novo weer uitbracht. Ze bestaan blijkbaar nog. Veel werk om zo'n oud beestje op te knappen. Ik zoek nog een kit van de D520 om die af te breken, want in Grimbergen stond er een die de Duitsers als trainer hadden gebruikt en die ooit door Hasegawa werd uitgebracht.

Kvolg, Swa
 
Leuk project!
Benieuwd hoe je dit gaat aanpakken, dus volgmodus aan.
Succes!

Gr
Thiery
 
De Novo kit dateert van rond 1975 , het is de vroegere Frog kit , de mallen waren na het failliet van Frog aan een bedrijf in Rusland verkocht die ze onder het merk Novo weer uitbracht. Ze bestaan blijkbaar nog. Veel werk om zo'n oud beestje op te knappen. Ik zoek nog een kit van de D520 om die af te breken, want in Grimbergen stond er een die de Duitsers als trainer hadden gebruikt en die ooit door Hasegawa werd uitgebracht.

Kvolg, Swa

Hey,

Goed dat hij iets jonger is dan..., alhoewel ik denk dat NOVO niets aan de mallen van Frog zal veranderd hebben, dus vermoedelijk nog komende uit de mallen van Frog dan..., maar verkocht onder de naam van NOVO.
Het meeste werk zal het opschuren en doen passen zijn van dat model, voor de rest maak ik mij geen zorgen...
 
Allez hup, we zijn hier alweer met een update.
Zoals al gezegd hebben we niet stilgezeten en gestaag verder gewerkt aan de vleugels. Het inkrassen ging vlot, soms een keer uitschieten, maar nadien altijd alles mooi opgevuld met secondelijm om daarna alles vlak te schuren.
Eveneens hebben we al een aantal PE stukjes kunnen gebruiken om het model wat op te 'kriebelen' zodat het wat meer details bevat.
Speciaal heb ik het schuurstof laten zitten in de paneellijnen zodat deze voor de foto duidelijker naar voren komen.
Ondertussen zijn we de body onder handen aan het nemen....:8:8

Allez, wat foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se.... :P:P
 
In dit topic moeten we "petit Cois" zeggen, zeker? Welke graveerder heb jij daar gebruikt? Ik heb laatst die van Tamiya gekocht, dit lijkt een andere. Werkt ook goed, zo te zien.
 
Aha, welkom bij de club! Bienvenue dans l'amicale!
Heb die hier ook nog liggen, nu kan ik eens leren van de meester, hahaha.

Jammer dat de markeringen slechts zijn voor een toestel gebruikt door Vichy Frankrijk in Syrië in 1941 of voor een Italiaans toestel uit 1943.
Maar het is zeker een toestel uit de "France '40" periode en wordt zelfs omschreven als het beste wat ze in gebruik hadden maar veel te weinig en te laat.

Benieuwd naar jouw "vuile boekskes", bij mij staat SAMI Februari 2004 en Juli 2006 genoteerd.
Als PE set heb ik Part set S72-042.

En nu maar afkijken en leren......
 
Hey,

Steven, de graveerder die ik heb is van Trumpeter, ergens eens gekocht op een of andere beurs natuurlijk. Het is een goed ding met een scherpe hoek(90°) en een scherp mesblad die erop zit. Het werkt zeker goed maar ik gebruik ook een dikke naald om mee te naaien. Ik gebruik die natuurlijk niet om te naaien maar om hoeken en kanten mee voor te bereiden voordat de krasser wordt gebruikt. Ook nadien om de gegraveerde lijnen uit te kuisen is dat goed om te doen. En schuurpapier...., om veel op te schuren wanneer verkeerd ingelijnd of uitgeschoten. Uiteraard opvullen met secondelijm om nadien fijn te schuren. Een niet gemakkelijke oefening maar eenmaal je de techniek beet hebt gaat het wel vlotter. Bij bepaalde stukken gebruik ik zelfs driedubbele tape (toille isolant) op elkaar waarlangs mijn scribber 'loopt'. Is het goed, tja, op die schaal kan het ermee door, er zitten sowieso foutjes in, maar ik stoor er mij niet aan.
De eerste 'scribbing-oefening' was deze van de Strangrear..., die op mij ligt te wachten waarvan ik vermoedelijk de fout wel gevonden heb. Maar da's voor veel later.

Erwin, meester is wel een heel groot woord he...., je weet dat ik mij zeker niet zo voel. Maar we doen ons best om er iets moois van te maken, dat wel. Ik kan je wel al meegeven dat het vullen is met plasticcard om de onderzijde juist te krijgen.
Voor decals zal ik misschien eens moeten zien naar aftermarket spullen om te zien welk toestel ik wens te maken, maar zover staan we nog niet. Zoals je
zelf al weet is het een draak van een kit die moet overwonnen worden.
Als vuile boekskes gebruik ik de oude Replic-ken N° 34, 62, 71, 147 en 148. Ik heb nagezien in de oudere wingmasters, maar nergens een 520 te vinden. Ik heb al mijn 'vuile' boekskes eens opgelijst in een exell-file om gemakkelijk te zoeken, vandaar dat ik vlug iets kan vinden wanneer nodig.
De PE set die ik liggen heb is van Eduard en is normaal gezien voor een Hasegawa doosje.

Ene.., het is comme chez cois he..... in deze topic.... :))
 
Hallo Swaken,
Een mooie aanzet, dit nieuwe projectje. Aanpassingen aan dergelijke oude mal garanderen heel wat uurtjes bouwplezier. Ik ben benieuwd hoe een en ander zal evolueren (niet dat ik er voor vrees dat dit niet gaat goedkomen :dry:). Het graveren van het modelletje en de andere aanpassingen beloven reeds heel wat goeds.
Succes met de verdere werkzaamheden.
 
Hey,

Bedankt aan allen die gereageerd hebben... ;)
Momenteel hebben we deftig kunnen verder werken aan het her inkrassen van de paneellijnen en het uitwerken van de cockpit. Voor het cockpit-gedeelte hebben alle PE kunnen gebruiken die we nodig hadden, dus een Hasegawa of niet, erin gaat ie..., en passen doet hij....:D:D
Uiteraard hebben we bij de PE nog wat extra 'kabels' voorzien bestaande uit verschillende diameter koperdraad. Het was weer prutsen op de vierkante centimeter....:P:P , maar we doen het toch zo graag he...
Tevens hebben we de basisplaat voor de cockpit, en meer bepaald de bodem om het geheel te kunnen dragen, moet scratchen wegens het origineel onderdeeltje te klein....:wub:

Allez, wat foto's...

Hierbij een zicht op het herinkrassen en het uitbouwen van de cockpitbasis.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

..., en dan vervolgens alles opkriebelen met PE, let tevens op de grootte van het geheel...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

.., en nu alles tezamen gemonteerd....

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we zijn bijna klaar om het geheel aan den binnenkant te voorzien van een verfjasje...., uiteraard eerst nog een grondige controle van alles en nog wat qua passing en dergelijke meer...
Tevens alle openingen uitgeboord die open moesten zijn, meer bepaald de luchtinlaten aan beide zijkanten, de uitlaten en een onderste luchthapper die niet aanwezig was bij gewerkt, lees uitboren en vijlen en schuren en.....aan de binnenzijde voorzien van een 'anti-inkijk' stukje....:P:$

Tot volgende..
 
Hey,

En weer kunnen we een update geven van de binnenzijde van dit vliegtuigje. :8
Ondertussen is alles in zijn kleur gezet en kunnen we gaan nadenken om de beide bodyhelften samen te voegen om nadien terug met het kraswerk verder te gaan.
Kleur van het interieur is normaal gezien nachtblauw (zwartblauw), echter iets of wat ingeschaald is dit met een donkerblauwe kleur uitgevoerd maar toch niet te donker ook, om geen detail weg te steken met een overdreven donker kleur. Ik hoop dat ik in mijn opzet ben geslaagd....

Allez, wat foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se...
 
Mooie vorderingen.
Cockpit ziet er heel goed uit. De PE is absoluut een meerwaarde. Succes met het verder inkrassen en aanpassen van dit mini vliegtuigje.
 
Hey,

Dikke merci gasten voor de comments.... :);)

Ondertussen doen we gestaag verder met dat machientje hier. We hebben de cockpit ingelijmd en het instrumentenpaneel op zijn plaats gezet. Ook dat had wat voeten in de aarde omdat het mooi in het midden moest staan, en uiteraard ook recht dient te staan. Het instrumentenpaneel is een after-market stukje van Yahu Models en van uitstekende kwaliteit. Aan de achterzijde hebben we met enkele stukje overschot van pasticcard en sprue een soort van basis gemaakt zodat het paneel er tegen kon 'leunen'.

Daarna de beide bodyhelften samen brengen en lijmen uiteraard. Alles was heel heel goed uitgepast en gemeten want nergens was een storend element die roet in het eten zou gooien, dus mijn paswerk heeft geloond. Na het goed laten drogen zijn we nu op het punt gekomen dat we terug de schuursticks en -papier mogen nemen om alles glad te maken.
Eerst en vooral dient de langsnaad goed gebracht te worden voordat we verder werken aan de details. Daarna kunnen we verder werken aan de paneellijnen.

Allez, enkele foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, op naar de volgende update. :8;)
 
Terug
Bovenaan