Goed aan de gang zie ik, de pose vind ik goed.
Ik mis wel plooien in de kleding van de amicale passagier, vooral waar armen en benen buigen.
Tweede puntje (is misschien onterecht omdat ik het niet heel goed kan bekijken op de foto's) :
De linker bovenarm lijkt me iets teveel putty te hebben ontvangen rond de aanhechting tegen de schouder, ziet er iets uit als een ham.
Een tip : trek een jas aan en doe de pose (die jij wilt sculpten) voor een spiegel. Zo krijg je een goede indruk van hoe stof zich plooit.
Het gaat er niet om dat je exact moet plooien, maar om een beetje begrip te krijgen van de dynamiek van plooien.
Desnoods laat je jezelf in pose fotograferen, heb je handige referentie !
Een mooi boek dat (met mooie plaatjes) uitgebreid ingaat op alle soorten plooien is van Burne Hogarth : "Dynamic Wrinkles and Drapery".
Is wel geschreven voor tekenaars/schilders, maar is net zo geschikt voor sculpters.
Je kunt het
lezen en legaal gratis downloaden op "archive.org".
Op de bekijk pagina iets omlaag scrollen.... bij "Download options" de link "PDF" kiezen... dan wordt het boek in
pdf format getoond en kun je het met de download knop (rechtsboven) opslaan.
LEESTIP : probeer niet te hard de uitleg te begrijpen, want plooien uitleggen is geen eenvoudig verhaal.
De eerste 6 plooi-hoofdstukken gaan elk steeds vooraf met een algemene beschrijving van een halve pagina.
Daar heb je in beginsel al voldoende aan om te begrijpen hoe stof zich gedraagt om een bewegende mens.
En zoals met veel zaken in het leven kun je ook hierbij afvragen : hoever wil ik gaan
Have Fun