Gaat goed met de tram zie ik en ook de figuren komt in orde, al is dat minder makkelijk.
Over het algemeen zijn levende zaken moeilijker te modeleren dan gefabriceerde dingen.
Je vroeg :
mijn grote probleem is dat het plakkerig blijft tijdens het bewerken en moet daar nog gewoon aan geraken tenzij ik het verkeerd doe maar schijnbaar is het zo een materiaal .
Misschien vettig maken ?
Vettig of nat maken van gereedschap of putty voorkomt dat putty aan de tool of vingers blijft plakken.
Ik lik bijna altijd aan de tools tijdens sculpten (putty is veilig, maar men kan overgevoelig zijn).
Milliput wordt tijdens gebruik van vocht zachter tot zelfs papperig. De oplosbaarheid in water neemt af naarmate de uitharding vordert.
Afhankelijk van het werk kun je ook vaseline of een olie gebruiken.
GreenStuff is ongevoelig voor water, lost dus niet op. Vaseline of olie werkt het best om kleven te voorkomen.
2K putties verliezen ook kleefkracht naarmate uitharding vordert, dus indien de klevende (hechtende) eigenschap niet gewenst is
kun je de vers gemengde putty ook een minuut of tien laten rusten voordat het gebruikt wordt.
Wanneer vettigheid is gebruikt kan een volgende portie putty nog steeds hechten, al heeft hechting dan meer tijd nodig.
Voor de zekerheid kun je ontvetten met bijv. wasbenzine.
Een droge manier die kleven tegen gaat is licht bepoederen met talkpoeder.
Ook talkpoeder verhindert niet echt een goede hechting vermits de nieuw aangebrachte putty geen erg kleine portie is en
bovendien de tijd krijgt om te hechten.
Kleine toefjes of bolletjes putty kun je ook met een stipje CAlijm vastzetten.
De door Beyond getoonde tools zijn bijna een must voor fijne details en gladde afwerking in putty.
Niet omdat het er beter mee gaat, maar wel comfortabel en ze zijn goed te reinigen.
Penselen doen het ook heel goed, maar wanneer je die niet goed schoon krijgt zijn die verloren.
Je hebt setjes in normaal en klein formaat. Normaal is goed voor alle werk. Klein is een mooie uitbreiding maar niet essentieel.
Oefenen met "FIMO" of "Sculpy" is een suggestie, want dit soort 'klei' blijft zacht zolang het niet verhit wordt.
Beide worden 'afgebakken' op ± 110ºC voor 20min. en een plastic figuur kan dat goed aan.
Daarbij wel opletten dat fijne dunne plastic details kunnen buigen (bijv.geweer, sabel).
Een eenvoudig electrisch oventje is goed, combimagnetron werkt ook op "hetelucht ovenstand".
Bovendien kan na elke gebakken laag nieuwe 'klei' worden toegevoegd die zonder schade aan voorgaande laag afgebakken kan worden.
Fimo en Sculpy laten zich in ongeharde vorm oplossen met cellulose thinner en aceton.
sticky greetz