Hoofdsponsor

1/35 Panzerkampfwagen V ,,Panther" Ausf.D [!]

frank

Well-known member
Registered
Dus de start gaat beginnen voor mijn eerste tank, schilder en weatheringstechnieken.
Waar ik heel veel vragen zal over hebben en jullie hulp nodig zal hebben!!!
Dus zal dikwijls vragen wat de volgende stap zal zijn.

stap 1 de doos en inhoud
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Stap 2 zal zijn
ze in mekaar puzzelen maar als ik goed gevolgd heb in andere verslagen wielen en tracks apart houden ivm gemakkelijker verven en verweren.
 
Veel succes Frank ! Een slimme keuze om een Revell kit te nemen als start : niet te duur, niet te veel onderdelen. Prima als leerschool.

Misschien als eerste stap eerst de loop samenkleven. Zo kun je ze alvast wat plamuren en schuren en is ie klaar wanneer je hem wil inbouwen.
Vele modelbouwers nemen een alu exemplaar (after market), maar dat zou ik hier afraden daar het je eerste kit is. Mocht het verkeerd gaan dan is iedere euro die je extra aan de kit hangt er twee teveel.

Wees punctueel : bekijk ieder onderdeel goed op flash en sinkmarks, plamuur indien nodig en schuur alle randen netjes bij.

Nogmaals veel succes toegewenst zodat je dit tot een goed einde brengt, (en de smaak te pakken krijgt om er nog eindeloos veel te kunnen bouwen - en met ons te delen :D ).

Groeten Rik
 
Stap 2 zal zijn
ze in mekaar puzzelen maar als ik goed gevolgd heb in andere verslagen wielen en tracks apart houden ivm gemakkelijker verven en verweren.

Zeker geen slecht idee. Dat is het gemakkelijkst want met de wielen erop kan je niet alle gedeelten van de wielen alsook van de romp spuiten maar je kan ze wel zien, versta je ?
Ik ga meestal als volgt tewerk. Alle stukken die de bemanning kan afnemen, neem ik ook af om te verven en wheatheren.
Uitzonderingen zijn er altijd é, net zoals op het model dat ik nu aan bezig ben. Daar moet ik wel eerst de wielen spuiten en afwerken omdat die ingebouwd worden en ik later aan bepaalde stukken niet meer aankan maar ze wel zal zien .
 
Hier in het bouwverslag staat dat je ze moet lijmen maar waar en hoe??????
als je een bocht wilt maken springen ze terug uitéén?
ben er nog niet aan toe aan de tracks maar heb al eens willen proberen.
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Frank, voor zover ik de legende van het bouwplan ken, staat er een klok bij, die wil zeggen dat je op de droogtijd moet letten.
Dus je lijmt de schakels en neemt de tijd om ze te laten drogen. Voor zover mijn kennis reikt, niet ineens de volledige track lijmen maar dit in stukken doen.
Voorzichtig in vorm brengen door over de loopwielen te leggen.
Dat is de reden waarom ik deze verslagen ook zo graag volg, je kan er steeds weer iets nieuws leren (ben dus benieuwd naar de antwoorden van onze militaire experts).
Voor het overige denk ik dat je al heel veel hebt aan de tips van Rik en Famo.
Succes met de verdere bouw. Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frank,

Leuk dat in de Revell kit losse schakels steken om de tracks te maken. Geeft altijd een meerwaarde aan je model omdat je je track kan laten doorbuigen aan de loopwielen. Zijn deze schakels van vinyl (rubberachtig) of van polystyreen (harde plastiek)? Indien ze van PS zijn dan ga ik als volgt tewerk. Is zo ongeveer wat Interceptor zij in bovenstaande post.

Elke schakel heeft normaal 2 uitstekels die in een opening van de volgende schakel past. In de opening een beetje lijm doen en de volgende schakel erin passen. Ongeveer de helft van de track zo ineen steken. Voor de tracks gebruik ik Revell contacta lijm omdat deze lijm redelijk lang nodig heeft om uit te harden. Nadat de helft van de track dus ineen zit laat ik die een uurtje liggen. De schakels kleven nu goed aan elkaar maar zijn nog niet volledig uitgehard. Je kan hem dus nog gemakkelijk over de wielen plooien. Je kan de track laten doorbuigen door tussen de track en de fenders pincetten te steken. Laat nu alles een nachtje drogen. Alles wordt nu keihard en de vorm van de track is gemaakt. Doordat de tracks in 2 delen gemaakt zijn kan je ze er nog gemakkelijk afhalen wat het schilderwerk veel simpeler maakt.

Indien het vinyl schakels zijn kan ik je niet helpen :(. Met Revell contacta kan je deze niet plakken, misschien wel met Tamiya cement maar het nadeel van deze lijm is dat hij redelijk snel uithard.

Hoop dat je nu verder kan. :)


Groetjes
Jeanke :wave::wave:
 
Hey jeanke bedankt kan ik heel veel mee!!!! ;) contactalijm aanwezig

Ze zijn van harde plastik maar 3 ipv 2 uitsteekels zoals je aangeeft
1 plat lijmen uurtje wachten
2 dan rond de wielen plooien dat je 2 geplooide tracks hebt?
3 nachtje uitharden
4 na schilderwerken de 2 delen aan mekaar zetten/lijmen ik veronderstel in het midden van de track ongeveer

Alvast bedankt ;)
 
Mooie start. Ik zie dat je niet bang bent om wat op te schuren, da's positief.

Je hebt geprobeerd wat battle damage aan te brengen aan de fenders. In plastiek is dat niet zo eenvoudig, het plastiek heeft de neiging om ineen te krimpen eenmaal je er een vlam tegen houdt. Daarom dat men meestal overschakelt naar metalen fenders, koper of messing, al dan niet in PE (aftermarket) of scratch.

Ik zeg nu niet dat de schade aan je fenders verkeerd is, of niet mooi genoeg, maar moest je niet tevreden zijn over het behaalde resultaat, dan kun je ze nog altijd simpelweg verwijderen. Tijdens de oorlog bleven ze er ook niet altijd opzitten. Misschien moet je het voor een eerste project zo laten. Je kunt er nog wat op experimenteren met verftechnieken, roest, chipping, ...

Groeten Rik
 
De bouw gaat vooruit zie ik. Zijn de uitlaten al vastgelijmd of is het een dry fit?
Het is gemakkelijker als ze nog niet gemonteerd zijn voor het spuiten van de achterkant v/d tank.
 
@Chris oeps ze zijn al gelijmd precies wat te snel!! maar ga het meepakken naar de volgende.

@Rik de battle damage was een probeersel klopt van de plastiek is niet ideaal om de vlam erop te zetten
zoals jezelf aangeeft in metaal ofzo zal het iets mooier ogen maar vind het nog meevallen
omdat het toch maar moet dienen om de nodige technieken te oefenen ga ik het zo laten.

Het luikje op de voorkant ga ik denk ik toe plamuren want heb het zelf een beetje verprutst omdat het totaal niet paste!

Alvast bedankt mannen!
 
In verband met de track's kan je ze ook in Dry-fit samen stellen.
Dit doe je als volgt:
-je plaatst de wielen in Dry-fit op hun as.
-ja maakt korte stukjes track's en laat deze drogen. (de lengte van deze korte stukjes moeten de afstand tussen de wielen kunnen overbruggen)
-nadat de track's gedroogd zijn neem je ze en kleef je ze op hun plaats op de wielen.
Aan het trekwiel en het terugloopwiel kleef je schakel per schakel zodat je mooi de ronding kunt maken. begin met het kleven van je track's bovenaan ongeveer in het midden. Als je zo je ganse track gekleefd hebt laat je het een nachtje uitharden en dan haal je het geheel (track + wielen) in een geheel van je onderstel.
De 2 uitsteeksels op je track zoals Jeanke zegt en u zegt dat u er 3 hebt is normaal, dit hangt er van af welk voertuig (en zo ook welke track's) je bouwt.
Ik hoop dat mijn uitleg voor de track's duidelijk was. Ik heb dit al enkele keren gedaan op schaal 1/72 met een heel goed resultaat.
 
Hey Frank, sorry dat ik hier nog niet eerder was binnengesprongen, ik heb de afgelopen tijd weinig aan de modelbouw en forumbezoek kunnen doen. Vandaag zal ik proberen wat tijd door te brengen aan de werktafel...soit, dit is echt een goede zet van je geweest om te beginnen met een Revell kit als intro. Ik ga aandachtig de assemblage van de tracks volgen want zelf heb ik steeds dergelijke tracks zoals een laf ventje aan de kant geschoven voor de easy to build Friul tracks. Misschien dat jij er iets heel overtuigends van zal maken, dat ik het volgende keer ook eens ga proberen ? Voorlopig kan ik je hier geen raad geven maar ik zal des te meer opletten wat er gebeurt. De bouw die je tot nu gedaan hebt, ziet er prima uit. En denk niet dat je van een beginnerskit geen juweeltje kan maken. Veel plezier ermee !
 
Mooie bouw :)
Voor de tracks heb je al een aardig woordje uitleg gekregen, en ik kan daar niets meer aan toevoegen :nowink:
Wat je fenders betreft zou ik je aanraden om de zijkanten wat fijner te schuren (dremel?) langs de onderkant, zo wek je de indruk dat de gehele fender fijn is van materiaal, en dus iets meer de juiste dikte heeft op schaal...
Goed bezig anders ;)
 
Terug
Bovenaan