Hoofdsponsor

1/35 Panzerkampfwagen V ,,Panther" Ausf.D [!]

Ja Frank voor de wash ,eerst een laagje vernis.
Ja je hebt 3 soorten vernis...mat -- satin(blinkt beetje)--glossy(blinkt hevig),ik zou zeggen een mat vernislaag met in normale omstandigheden en satin of nog beter glossy als je ook modder op je tracks aanbrengt voor het "Wet-effect",modder blinkt ook een beetje door het water.
Die fixer dan, je pigment hecht beter aan blinkende vernis ,dan pigment aanbrengen,en de fixer dient voor het fixen(verdelen en hechten van het pigmentpoeder,eenmaal droog blijft je pigmentpoeder mooi zitten op z'n plaats),ik dacht het zo begrepen te hebben.In ieder geval kletsen we morgen verder over dit onderwerp.Breng je je Panther mee?
Ik breng ook enkele werken mee in ieder geval ;)

Frank, voor zover ik weet EERST de pigmenten en dan de fixer...
Reden hiervoor is dat je pigmenten "los" nog kunnen bewegen, met fixer leg je ze meteen vast en kan je niet meer veranderen.
Voor de rest klopt het wat er door jezelf en Peiper is neergezet.

Mark

Bedankt mannen voor de info en hulp!

@Mark/PeiperJ blijven die pigmenten dan statisch kleven ofzo denk maar dat ze eraf zouden vallen?

@PeiperJ weet niet of ik hem durf meebrengen bij al die juweeltjes hier op het forum gezien te hebben!!:08:

Laatst bewerkt:
Frank ik breng morgen 1 mee ZONDER fixer,je zal zien dat pigment loszit en je het eraf kan blazen,en dan zal ik één mee brengen MET fixer, je zal zien dat het pigment er mooi opblijft ;) .Akkoord je merkt wel als je je borstel in je potje pigmentpoeder duwt,dat het er inderdaad statisch aankleeft ,maar eens op het model,in dikkere lagen ,vliegt het er zo weer af zonder fixer.
Jaaaawel, ik ben ook geen kunstenaar hoor,breng maar mee,hoef je zeker niet te schamen....zal je wel zien ,maar hier zitten we in een goede leerschool,en ik zeg altijd: wie doet wat hij kan ,is een eerlijk man!

Frank, het ziet er goed uit man !

Alvorens je met washes aan de slag gaat, dien je een laagje glanzende of beter nog satijnglanzende vernis te leggen. Dit is niet alleen een glanzende laag maar VOORAL een gladde laag. Hierop kan je met je washes aan de slag...aanbrengen, weer wat weghalen, temperen...in het geval van een matte vernis krijg je niet alleen een matte laag maar VOORAL een getande laag. Hierop vloeien de washes niet ! Integendeel, deze zal door de matvernislaag onmiddellijk opgenomen worden, met vieze vlekken voor gevolg, die ook nog eens onbewerkbaar zijn en amper te verwijderen.

Hallo Frank,

Je volgorde ziet er goed uit, maar voor ik mijn decals plaats geef ik mijn model altijd een laagje Parket Plus van Johnson. Model wordt dan licht glossy waarop de decals beter hechten. De decals plaats ik dan met Microset en sol. Na het drogen van de decals geef ik mijn model dan een laagje matte vernis, alhoewel dat ik hier op het forum lees dat het beter is om een blinkende vernis aan te brengen om de washes beter te laten vloeien.

Als allerlaatste de pigmenten aanbrengen. Ik gebruik als fixer White Spirit. Gaat even goed en verschilt wel eventjes in kostprijs.

Groetjes
Jeanke

Frank, ook niet vergeten eerst een laagje glansvernis te voorzien alvorens de decals te plaatsen. Ander krijg je gegarandeerd een 'verzilverings' probleem. Nadien kan je alles mat maken met een laagje matte vernis. Zie ook deze foto.
image.jpg
Dirk

Terug
Bovenaan