Mijn reactie op dit topic heb ik maar onderverdeeld in drie kopjes, zodat de lezer zelf kan kiezen of hij iets leest en zo ja, welk deel.
Iets positiefs
Ik zou dit topic willen voordragen als studiemateriaal voor beginnende diorama-scratchbouwers. Via Play-Doh en karton, photo etch en stalen patroonplaten, resin en alles wat een normaal mens (en zij die buiten dat kader vallen) kan/kunnen bedenken, komt dan een totaalbeeld tot stand dat realisme vindt en effectief in uitvoering is.
Kritische noot
Overigens, nog even terug naar het begin van de bouw, vind ik het wel een beetje cliché dat er dan nog maar eens zo'n uitgedoste priester inclusief bijbel zou worden ingezet. Ik begrijp best dat de dioramabouwer een duidelijk beeld wil neerzetten, een eerste oogopslag-herkenning van de situatie wil faciliteren. Misschien beoog je een (nog niet beschreven) choque-effect, door de combinatie religieus gebouw PLUS vernield zijn van dat gebouw (dus er is geen priester meer nodig), PLUS een overleden soldaat misschien, aan wie de priester zijn laatste sacrament toedient (dus er is alsnog een priester nodig)? Zelfs met zo'n (op zich misschien origineel) idee, kan ik niet wennen aan de combinatie tussen religieus gebouw dat verwoest is en aanwezigheid van een priester, doet me dit veel te veel denken aan de welbekende maniertjes van de cliché dioramabouwers. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, of zijn bepaalde cruxen nog niet verteld in dit topic.
Weer iets positiefs / twee typen diorama's
Begonnen met wat positiefs, vervolgens een kritische noot, eindigend met weer wat positiefs.. voor mij persoonlijk hoeft een diorama niet slechts één onderwerp te hebben. Er zijn in mijn optiek eigenlijk twee hoofdsoorten diorama's: eentje met één focus point, één centraal verhaal; en eentje met diverse kleine verhaaltjes. In die tweede versie zitten her en der grapjes verstopt, zoals een eekhoorn verstopt achter een boom die een lijntje coke snuift juist vóór een kookwinkel of voor een cokes-fabriek. Denk ook aan de alompresente urinerende soldaat die lachend omkijkt naar zijn collega's en niet opmerkt dat zijn straal luttele centimeters verwijderd is van een schrikdraad in de wei. Even verderop aan diezelfde schrikdraad ziet de geamuseerde kijker een bordje met daarop de waarschuwing 'attention', voorzien van een bliksemschicht-symbool. Liefst een Duitse soldaat natuurlijk. Of een tank met daarachter een slinger van blikken, ten teken van recent huwelijk van één van de zich in de tank bevindende soldaten. Aan die slinger bijvoorbeeld de tekst "Gratuliere Ulli!" of "Just married and divorced" of zoiets. Makkelijk te bedenken (het bovenstaande werd verzonnen tijdens het typen) en leuke easter-eggs voor de kijker.
Ik vind beide typen diorama's een eigen bestaansrecht hebben en kan ze elk waarderen, stiekem het diorama vol situaties en grapjes nog wel het meest omdat dat mijn aandacht langer trekt. Wie al eens in het onvolprezen Miniworld Rotterdam is geweest (=gigantisch miniatuurtreinbanencomplex), weet wat ik bedoel. Ik heb ooit 's een inhoudelijke post geschreven over de twee typen diorama, maar kan deze nu helaas niet vinden.
Succes met de verdere ontwikkeling (zo mag dit project toch wel genoemd worden) van dit prachtige toonstuk.