Hoofdsponsor

1/35 Plusmodel kerkruïne voor Sd.Kfz.7/2

Volg mijn voorgangers in deze .
Die vleugel verdiend een eigen setting in ander omgeving.

Ik ben blij eens te lezen dat er nog mensen zijn die denken dat het geheel overdreven vol begint te worden.

Ik heb Steven reeds meerdere malen persoonlijk ontmoet en hierover aangesproken. Hij weet dat ik zijn modelbouw skills en durf enorm apprecieer maar hij weet ook dat ik het principe “less is more” indachtig ben.

De ruïne is heel mooi alsook de kapel maar het geheel gaat verloren in de algemene setting. Laat ons niet vergeten dat het de bedoeling is dat een flak halftrack voor de kerk komt te staan.
Hier heb ik al een eerste probleem: flak voertuigen blijven meestal in open lucht of op de weg staan omdat ze bewegingsvrijheid moeten hebben voor hun bewapening.
De plaatsing van de hele mooie kapel staat te dicht bij de kerk maar tot daar aan toe, ik begrijp waar Steven naar toe wil, maar het zou beter zijn indien hier een ander (klein) voertuig of enkel soldaten zouden gebruikt worden.

Ook valt mij op dat de kerk erg beschadigd is en de kapel niet want het glasraam is zelfs onbeschadigd maar dat komt misschien nog en werd nog niet uitgevoerd.
Met de metalen sierornamenten op de grond kan ik ook moeilijk om. Sierornamenten waren en zijn duur en zijn steeds te vinden op plaatsen waar ze weinig risico op beschadiging oplopen en dus niet op de grond. Kan mij niet herinneren dit al gezien te hebben bij kerken in Frankrijk.
De grafstenen zijn ook zo iets. In Frankrijk liggen de doden begraven naast of achter de kerk, dichter bij elkaar dan bij ons het geval is maar nooit in een boog. Ten andere, ze liggen veel te dicht bij de weg die voorzien is op het diorama. Grafstenen van die ouderdom liggen tevens wel altijd ergens verzakt.

Die vleugel is een knap staaltje werk maar hij heeft geen plaats in het diorama. Daarbij ligt hij “onnatuurlijk “ want iets dat valt zal altijd met het zwaarste punt eerst naar beneden vallen en dat is hier de motor. Toegegeven, de motor ligt onderaan en geklemd, ik begrijp het idee, maar het is te veel.

Dus nogmaals, enorm bewondering voor de reeds geleverde prestatie maar het oorspronkelijke idee is volgens mij een eigen leven beginnen leiden waarbij ik vrees dat het zou kunnen eindigen met de tegenwoordig op diorama’s zoveel voorkomende eendjes, kippen, vogels of een kat op de muur. Less is more ! Laat de blik van de toeschouwer niet afdwalen van het onderwerp dat zijn aandacht diende te trekken. Of de kerk met de kapel en de piloot (dat ik persoonlijk en heel goed en origineel idee vind) of de halftrack met alles er op en er aan.

Enkele verduidelijkingen, met alvast de opmerking dat de meeste van Erwin's argumenten wel degelijk ook door mij voorspeld en overwogen zijn. Sommige had ik zelfs al van anderen gehoord, dus moet er wel iets mee gedaan worden.
- de sierornamenten zijn niet bedoeld als metaal, het is de bedoeling dat dit gewoon een stenen of betonnen parement gaat voorstellen dat voorkomt dat de niveaus gaan verzakken. Daar had evengoed nog een partij bakstenen voor gebruikt kunnen zijn, dus vond ik dit op deze manier interessanter en een manier om een grotere hoeveelheid van mijn aangekochte plaat te besteden die vermoedelijk voor de meeste volgende projecten weinig toepassingen zou hebben. Om die reden is er ook een volle plaat achter gekleefd. Dat alles was niet op voorhand gepland en uiteraard zou alles er nog beter uitzien als er meer plaats tussen was, en realistischer als het terrein evenwijdig aan de kerk zou lopen (maar dat zou er dan weer saai uitzien).
- het Flakgebeuren wordt verondersteld al achter de rug te zijn. De Flak die ik hier eerder als voorbeeld op de foto toonde, reed overigens ook in het stadscentrum rond, waarschijnlijk niet in een risicosituatie. Als er elementen uit elkaar gehaald worden, zullen het echter niet de kerkruïne en de half-track zijn.
- de vleugel is alleen de moeite om af te werken als ik ook een motor kan vinden. Ik heb wel al een plan om een set van Resicast te zoeken met een verwante motor, die dan ineens in 1/35 zou zijn. Maar hij is niet op het net terug te vinden en Resicast staat momenteel net in de steigers blijkbaar, dus daar vind je momenteel geen stockgegevens. Sowieso komt de halftrack eerst en zien we daarna nog wel wat we er mee aanvangen.
- de piloot is ook wel te leuk om weg te laten, maar misschien is er een manier om de indeling te verbeteren op het dio. Moet ik nog uitzoeken.
- er zijn voorlopig geen beestjes gepland.

Voor alle duidelijkheid: ik weet dat die sierornamenten bedoeld zijn om te fungeren als steen.
De vermelding van die beestjes is een algemene verwijzing naar vele diorama's die we tegenwoordig te zien krijgen op beurzen en waar het diertje zogezegd niet mag op ontbreken.

Mijn reactie op dit topic heb ik maar onderverdeeld in drie kopjes, zodat de lezer zelf kan kiezen of hij iets leest en zo ja, welk deel.

Iets positiefs
Ik zou dit topic willen voordragen als studiemateriaal voor beginnende diorama-scratchbouwers. Via Play-Doh en karton, photo etch en stalen patroonplaten, resin en alles wat een normaal mens (en zij die buiten dat kader vallen) kan/kunnen bedenken, komt dan een totaalbeeld tot stand dat realisme vindt en effectief in uitvoering is.

Kritische noot
Overigens, nog even terug naar het begin van de bouw, vind ik het wel een beetje cliché dat er dan nog maar eens zo'n uitgedoste priester inclusief bijbel zou worden ingezet. Ik begrijp best dat de dioramabouwer een duidelijk beeld wil neerzetten, een eerste oogopslag-herkenning van de situatie wil faciliteren. Misschien beoog je een (nog niet beschreven) choque-effect, door de combinatie religieus gebouw PLUS vernield zijn van dat gebouw (dus er is geen priester meer nodig), PLUS een overleden soldaat misschien, aan wie de priester zijn laatste sacrament toedient (dus er is alsnog een priester nodig)? Zelfs met zo'n (op zich misschien origineel) idee, kan ik niet wennen aan de combinatie tussen religieus gebouw dat verwoest is en aanwezigheid van een priester, doet me dit veel te veel denken aan de welbekende maniertjes van de cliché dioramabouwers. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, of zijn bepaalde cruxen nog niet verteld in dit topic.

Weer iets positiefs / twee typen diorama's
Begonnen met wat positiefs, vervolgens een kritische noot, eindigend met weer wat positiefs.. voor mij persoonlijk hoeft een diorama niet slechts één onderwerp te hebben. Er zijn in mijn optiek eigenlijk twee hoofdsoorten diorama's: eentje met één focus point, één centraal verhaal; en eentje met diverse kleine verhaaltjes. In die tweede versie zitten her en der grapjes verstopt, zoals een eekhoorn verstopt achter een boom die een lijntje coke snuift juist vóór een kookwinkel of voor een cokes-fabriek. Denk ook aan de alompresente urinerende soldaat die lachend omkijkt naar zijn collega's en niet opmerkt dat zijn straal luttele centimeters verwijderd is van een schrikdraad in de wei. Even verderop aan diezelfde schrikdraad ziet de geamuseerde kijker een bordje met daarop de waarschuwing 'attention', voorzien van een bliksemschicht-symbool. Liefst een Duitse soldaat natuurlijk. Of een tank met daarachter een slinger van blikken, ten teken van recent huwelijk van één van de zich in de tank bevindende soldaten. Aan die slinger bijvoorbeeld de tekst "Gratuliere Ulli!" of "Just married and divorced" of zoiets. Makkelijk te bedenken (het bovenstaande werd verzonnen tijdens het typen) en leuke easter-eggs voor de kijker.

Ik vind beide typen diorama's een eigen bestaansrecht hebben en kan ze elk waarderen, stiekem het diorama vol situaties en grapjes nog wel het meest omdat dat mijn aandacht langer trekt. Wie al eens in het onvolprezen Miniworld Rotterdam is geweest (=gigantisch miniatuurtreinbanencomplex), weet wat ik bedoel. Ik heb ooit 's een inhoudelijke post geschreven over de twee typen diorama, maar kan deze nu helaas niet vinden.

Succes met de verdere ontwikkeling (zo mag dit project toch wel genoemd worden) van dit prachtige toonstuk.

Uiteindelijk is het de maker die beslist wat het wordt.
En is het aan de kijker wat hij er van vind.
Als fan van diorama's ben ik benieuwd naar eind resultaat.

Terug wat stof van dit topic blazen, want het staat al een tijdje in de weg voor andere dingen die ik wil doen.

66277bae3da4ec2e4fe00a6f80b8d6d5.jpg

Er was opgemerkt dat de vorm van het kerkhof in een halve cirkel er niet realistisch uitzag. Ik had vooral naar het visueel effect gekeken en niet naar contemporaine esthetiek. Het moest meer rechtlijnig worden, dus zijn de zerken weggehaald en wordt de rondgang verder uitgezaagd. Daarvoor is ook de gedecoreerde wand losgemaakt, die zal volgens de nieuwe omtrek terug aangelegd worden.

93704dad4159dd3324d92d9e1abde5e5.jpg

Nadat het weggehaalde brok opnieuw recht aangegoten is, kwam bij een ongevalletje ook de overblijvende muur los. Nu konden beide stukken op een stevigere manier teruggezet worden.

359f48cd223ac0f1ca4f07a070a35b44.jpg

Er werden kleine pluggen in de onderkant aangebracht.

a69c74666217d0a798b61f26081867a3.jpg

Ik heb het bij elk stuk gehouden bij drie pluggen, want het was moeilijk om de gaten over te nemen in het grondvlak.

94fc17713cc9f12ed7877799fa98e60e.jpg

Op verschillende plaatsen zat er net een balkje tussen of vlak naast de houten grondplaat, waardoor er extra geboord moest worden.

445440376d02891442ff2d0f318267d8.jpg

De lange muur barstte vlak naast de toegangspoort waar de plug in het stuk van Plusmodel geboord was. Ik heb de brokken met houtlijm teruggekleefd. Nu zal de gedecoreerde wand de rechte hoek volgen en zullen de graven in een traditionele opstelling komen.

Nu wordt de decoratieve wand teruggeplaatst in een rechthoekige opstelling. Dezelfde onderdelen kunnen worden gebruikt, ze worden wat schoongemaakt en teruggeplakt in een doorlopende strook. Op de hoek worden de stalen stukken wat verder van de paal gelijmd zodat het bladmetaal erachter kan plooien. De foto bleek wat overbelicht.

c2f2c665d2234e8cb474426a4b122405.jpg

Het geheel wordt gedry-fit en er worden bij de paaltjes aanduidingen op het plaaster gezet, zodat er geboord kan worden. Na het vastduwen van die paaltjes wordt de achterkant terug aangewerkt met plaaster. Zo staat de kerkmuur ook terug op massieve grond.

6f25ab05a9621415f600503251e6a5a0.jpg

De afwerking van de raamprofielen in styreen moest ook nog afgewerkt worden. Dit moest zodanig met plamuur afgewerkt worden, dat de plastic delen een geheel met de boordstenen lijken.

2fee425f6e32f342779f0ce08ebf6af9.jpg

4c58a7e0e1bbc97c4139aebe89c4c7d1.jpg

Het niveau voor de grafstenen is nu terug egaal aangewerkt.

4119a1fb7740db29018dfa548c75ab15.jpg

f5a93b40f57776454aa7e71269407500.jpg

Het gelijkvloers voor de kerk wordt aan de buitenkant egaal geschuurd en een klinkermotief van 8x8 mm wordt voorbereid.

27fd5bd758c3873fbb5615a78c4319a2.jpg

f9f06b0241d005ec5d1294ab3a21b0f1.jpg

Met de Trumpeter engraving tool worden deze lijnen uitgesneden, waarna het stof er eens afgeblazen moest worden.

fce0b38cb9b8974ec46fd737447841ac.jpg

Een deel van de vloer is nu afgewerkt, maar de overkant van de weg is nog niet aangepakt.

c559e0dc595d055cad5df50c63bc39bb.jpg

Altijd leuk om gepassioneerde bouwer te volgen,alleen vrees ik dat hier alle aandacht van het verhaal naar de beschadigde kerk zal gaan .
Persoonlijk zou ik het anders durven aanpakken en dacht aan dit ,gebruik de gemaakte kapel die je trouwens al heb in een verhaal dat ook in Normandie afspeeld ...
Voor de kapel zet je de priester neer die het naderend voertuig volgt,achter de kapel verberg je de piloot de vleugel die je ook al hebt kan je eveneens ook gebruiken op bvb deze manier....
Zo zou je de kerk op een ander dio kunnen gebruiken,....

Bijlagen

• d65563d5e98b99563cce5c3744879b8c.jpg
    d65563d5e98b99563cce5c3744879b8c.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 8
Zoals eerder geschreven Ik hou wel van plotse wendingen en volg weer mee.
Vind de kerk wel heel geslaagd al.

Laatst bewerkt:
We zullen zien tot wat het allemaal leidt, ik ben nog steeds even overtuigd als vroeger om de spullen die ik bij elkaar gebracht heb, in het verhaal te houden. Ik ben aan de ruïne begonnen met schilderen.

c5eefa2968c64d969f420a842cbe5d1b.jpg

5888cd3623667ff11b4e5a2885edca48.jpg

f4188aecd47a84e6cb4f24e86b4f9f69.jpg

De eerste foto's tonen de Vallejo primer die gebruikt is. Voor het kader was dit de zwarte surface primer. Het diorama is in de lichtgrijze primer gezet (Light Ghost Grey) en de arduinstenen zijn dan met een mengsel van blauw en grijs geschilderd.

9e0b2f9e4c61039f4d0dcd9ffbc8d107.jpg

Dan is Vallejo blauwgrijs gebruikt voor de nadruk.

6bc21c22839171e27971e3e6a8499ca6.jpg

Hier is Oxide Red gebruikt voor de bouwstenen. Dit is slechts als primer, ik wilde uiteindelijk naar de kleur van gele zandsteen overgaan.

d5aa91de7881ac2442dd0bd30fb36c1b.jpg

De nadruk leggen met donkerrood. De arduinen hebben nu ook een highlight met de grijze primer gekregen. De decoratieve wand beneden is donker ingekleurd.

447f0221566531770688f2e4e1b14c81.jpg

ea655c002f424eb2dbd824320b1e4f15.jpg

De muurstenen zijn nu met lichte zandkleurige primer gehighlight tot het rood terug verdreven is.

3579950e26842bfce7edab6e5f6530c2.jpg

f5f172d56d7914fe61cfc0645891d19d.jpg

65002262c22670de5143ab58d5633028.jpg

7287f8291c16c145f1a08bc3d9c34d0e.jpg

cabab35eaa128b4eb82670ec06b6e6bb.jpg

De plaasteren wand is met Offwhite ingekleurd en met de grijze primer geschaduwd. Ik vond weinig voorbeelden van het gebruik van plaaster in Normandië, het materiaal van Plusmodel is vast meer op Duitse kerken gericht. Het bruin gekleurde deel van het plein wil ik met gras beplanten. Sommige elementen zoals de grote trap vond ik nog te ruw afgewerkt, die worden aangepast.

Om de ruimte naast de kapel op te vullen, besloot ik het rudimentaire uit plaaster gegoten kruisbeeld dat ik daarvoor geknutseld had, te vervangen door het Large Wayside Cross van RT-Diorama.

bb7e4d9097d4052479528edb89220113.jpg

Dit heeft een plaasteren voet, stukjes gelaserd hout en een geprinte Jezus Christus en smeedwerk. Een handleiding is er niet bij maar de boxart volstaat wel.

b0f2514c6ef29cfb6fa485ca7c151688.jpg

Het standbeeld moet wel voorzichtig uit zijn steunconstructie gesneden worden.

22aa6d5704b4d0031a034b2bdf6ce72e.jpg

Het resin naambordje was nog vrij week, dus werd alle resin een uurtje in de zon gezet. Toen was het nog warm.

96796a77e371c7c3c2388883043b90ba.jpg

Om het kruis te kunnen schilderen moet je het eerst zwart primeren, want door het laseren zijn sommige lagen verkoold. Ik heb het beeld een bronzen patina gegeven door het achtereenvolgens NATO black, donkergroen en bleekgroen van bovenaf te spuiten.

cb84ad06f99eb797f02f9b4ea1b04d09.jpg

ee8032981a1a5d0e58f95a6c272c82e7.jpg

De hengsels van de kerkdeur zijn zwart gespoten en de MDF deuren roodbruin.

17314d9850c79b5405e1e39223ce91f0.jpg

Dan zijn de smeedwerkdelen op de deur vastgemaakt met CA-lijm.

b4c4aae97cbf490d829ffdfbfc966a41.jpg

Om de deur een vernield uiterlijk te maken, is het model letterlijk in brand gestoken.

3eefdb26af7dd042d0940c6f39418f6c.jpg

d1f7dfeafd3a33f6473dad7b0f29c01b.jpg

Daarna is het verkoolde hout geïmpregneerd met P+ zodat het niet verder uit elkaar zou kunnen vallen dan de bedoeling is.

3e858db9e9228110befae63ea309a278.jpg

1cf5acb20bdb5edfe19f4eb7113a11d2.jpg

Ik heb nog een opstelling gedaan van deze nieuwe elementen.

4f6399b5ca2599bcc902acd4da7d3f66.jpg

05eb7daaa860e774cd77de5d01cc3afd.jpg

e475ca2a329509813c34a783a841a305.jpg

Mooi, maar vind de brandschade boven aan de deur niet zo logisch.
Ik ook niet. De rechterdeur heeft brandschade bovenaan en de linkerdeur in het midden. Vuur brandt niet lokaal maar in het algemeen. De brandschade in het midden is zelfs doorgebrand zodat je een gat hebt? Is daar een granaat ingevlogen of zo?

Sorry Steven maar hier ga je volgens mij de mist in.

knap gedaan , maar inderdaad is er een reden voor die brandschade aan de bovenkant van die deur , inslag van een granaat of kogel ?

Het is best logisch dat het boven aan de deur is, en dat het niet symmetrisch is. Het gaat over een dakbrand en geen beschieting. De hitte zal door de deur naar buiten gaan zoals op deze foto's. Zoals je merkt bij de deurentest is het hout hier en daar volledig verteerd. De deuren gaan door de instorting ook niet meer gesloten staan maar bovenaan van de muur gerukt zijn, dat kan ik moeilijk dryfitten.

Bijlagen

• Feature-fire-damage-restoration-cost.jpg
    Feature-fire-damage-restoration-cost.jpg
    306,5 KB · Weergaven: 2
  • 1.jpg
    1.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 2
  • FDSW-Blog-Image.jpg
    FDSW-Blog-Image.jpg
    21 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan