Dank heren, het begint lekker op te schieten nog maar een paar weken en De Prins kan uitvaren. ;-)
Alle luiken zitten erop.
Allereerst een detailfoto van het boren van de gaten van de terugtrek touwtjes met een handboortje:
Dan een foto van de luiken van de konstabelskamer waarop te zien is da de berghouten over de luiken heen doorlopen:
Een overzicht van de romp met de luiken:
Vervolgens heb ik de halzen en de schoten van het grootzeil en het fokkenzeil aangebracht. (De halzen zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil voorwaarts lopen, de schoten zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil achterwaarts lopen).
Oorspronkelijk was het plan om deze touwen loshangend in een "natuurlijke" bocht te laten lopen door het touw goed nat te maken met verdunde houtlijm. Helaas is dat niet goed gelukt het bleek niet mogelijk om het touw met weinig houtlijm te fixeren en zodra ik meer houtlijm ging gebruiken verkleurde het touw opvallend duidelijk donkerder.
Ik heb er daarom voor gekozen om de touwen toch maar licht gespannen aan te brengen. De halzen van het fokkenmast zeil lopen nu vanaf de onderhoek van het zeil (blok rechts bovenop de foto) via de kop van de kraanbalk naar de doorvoergaten onderin de scheg van het galjoen. Voor mij het best haalbare compromis.
Hier 2 foto's om het duidelijk te maken:
De tuigage is daarmee klaar!
Nu zijn de lantaarns aan de beurt:
Links de lantaarns die Corel bij de kit levert die ik te grof vind en rechts de vervangende lantaarns (Corel F - 19) die ik ga gebruiken.
Andy