Ready?.... Steady?..... MOPAR time !
oedemiddag saam
Ik stuikelde over een schoenendoos met vrachtwagen wielen...
en voor ik 't wist wazzer dit aan de hand
:
Wat gaan we doen...
De toestand op tafel is het resultaat van een overenthousiaste heropstart van de gespierde rat-car project.
Vanavond ga ik eerst maar'es een bouwplan opschrijven en dan wat meer gericht te werk : dat plannen heeft z'n nut goed bewezen tijdens
de
50 uur Valentijn Weekend Build-off, dus nu merkte ik eigenlijk goed de afwezigheid van een bouw planning, want...
ik zag bijv. allerlei geboorde gaatjes die voor leidingen zijn bedoeld, maar welke ook alweer ?
M'n eigen bouwplan moest weer uit m'n grijze geheugenbank opgevist worden...en
ook (nog) onopgeloste uitdagingen kwam ik weer tegen (riem aandrijving voor de compressor bijvoorbeeld)
Bovendien diende zich nieuwe ideeën en oplossingen aan... in elke nieuwe
NU schuilt immers een nieuw inzicht
Het hebben van een eigen opgetekend bouwplan is gewoon handig, zéker wanneer de bouw onderbroken wordt,
dan bespaart het een hoop uitzoekerij.
Nu dan een paar dingen die tijdens de doldwaze herstart gedaan/ bedacht zijn...
Radiator Grill
Vanwege het zicht op de grill van bovenaf de motorruimte in, vond ik de stijlen veel te dik uitzien eigenlijk,
dus met vijltjes aan de slag.
Voor het effect ben ik tevreden zo. De rechter helft hoef ik denk ik niet te doen want : een Hi-Tech radiator zal er vóór komen te zitten.
Uitlaten
De uitlaatpijpen passen niet mooi strak meer op de uitlaatpoorten sinds hun demontage.
Stevig verlijmen zal zeker wel goed gaan, maar tijdens het hanteren van het motorblok knijp je makkelijk iets te hard en
zal een uitlaat toch kunnen losbreken.
Om de uitlaten te helpen fixeren aan het motorblok heb ik dan spelden gebruikt.
Speld is 7mm lang en Ø0,6mm dun.
1. 2x gaatje boren Ø0,6 in uitlaat steun.
2. Uitlaat positioneren en met naald door 1 van de gaatjes heen, in het motorblok voorprikken (centeren).
3. Daar dan boren (Ø0,6) tot je door het plastic heen bent (vanwege lengte van de speld... kan ook minder diep boren en dan speld inkorten)
Hou tijdens het boren rekening met het pasvlak van de uitlaat. Boor dus zo loodrecht mogelijk in dat pasvlak.
3a. Eventueel nu al de speld in gaatje van de uitlaatsteun vastzetten met CA-lijm (superlijm).
4. Uitlaat nu weer positioneren en opnieuw een startpuntje prikken voor het 2e speldgat.
5. 2e Speld erin om de passing te controleren.
6. En indien gewacht hebbend met het het vastlijmen van de spelden...kan dat nu.
Ik ben nou eenmaal gek op die pen+gat verbindingen, het is nu ook mogelijk om de uitlaten los aan het blok
te monteren en ze pas definitief vast te lijmen na het "huwelijk" (zo wordt het plaatsen van een motorblok genoemd
)
Plaatjez
Compressor Aandrijving
Het plan was om te experimenteren met Green Stuff. Een tandriem te maken van putty dus.
Nu ik gisteren met de parts zat te frunniken en nadacht over die riemen (er moet er ook 1 voor de oliepomp komen),
wilde ik wel 'ns zien met tape hoe het er uit zou zien. Ook om even de uitlijning van beide poelies te herontdekken.
Al doende dacht ik aan een elastiekje en... ja hoor het zal toch niet...
Nu knip ik al jaren goedkope elastieken van binnenbanden (auto, brommert, moto, fiets) en greep het blik met kleine stiekies...
Efkes gaan passen...
En al zijn deze binnenband elastieken niet heel netjes recht geknipt,
het ziet er toch niet onaardig uit zo, al zeg ik 't zelf...
En de tanden in de riem zou ik kunnen suggereren met verfstreepjes...
What's Next ?
definitieve lotsbestemming van deze auto vaststellen (Crazy Racer, Crazy Racer Judge, Military Police ?),
bouwplanning maken,
Mad Max nog 'ns bekijken (Road Warrior vannacht reeds) evenals de nodige referentie foto's,
dus samengevat zal de volgende update waarschijnlijk het vervolg op het voorgaande zijn
)
bedankt voor uwer aandacht en tabee