Crazy Racer Update: Compressor+Oliepomp 02-10-2013
Ola amigo's, hier zijn we weer met een
voor jou
Oliepomp waren we gebleven.
Oliepompen draaien niet op turbospeed... ik zag op foto's dat de poelie op de oliepomp
welhaast altijd groter is dan de poelie waardoor deze aangedreven wordt.
Aldus bleek de poelie aan mijn pomp veel te klein...
Vond een mooi wieltje, maar de binnendiameter was nét iets te groot voor een
goede zit over het uiteinde van mijn pomp.
Ik besloot het (blauwe) wieltje met GreenStuff en CAlijm te monteren.
Eerst een dun putty-rolletje goed plat gerold.
Het plastic as-uiteinde en binnenkant blauwe wieltje ingekrast voor extra grip voor de putty.
Dan omwikkelen met de putty en het teveel afsteken, waarna het wieltje er voorzichtig opgedraaid werd.
Aan de achterzijde de putty "netjes" afgewerkt. Na dit, wel even grondig gechecked of de poelie haaks aan de as zit.
Aan de voorkant heb ik de speling nog extra opgevuld met eerst CAlijm erin laten lopen
en daarna met een klein sliertje GreenStuff afgewerkt en toen eerst laten harden...
De pompbehuizing is nog wat voller gemaakt met een stukje halfrond plastic dat van boven iets afgevlakt is.
og zat putty over... wat zal ik?....
beter om die vraag beantwoord te hebben vóórdat je een portie putty gaat kneden...
Aan de achterkant van het compressor huis een flens maken aan de behuizing van de rotoras (2+3).
(1= naafkap van 1:35 Sherman)
Eerst even het open stukje dicht gemaakt (4) :
De basis voor de flens: een heel dun rolletje putty (GreenStuff laat zich heel goed dunrollen zonder te breken).
Dat rolletje tegen de behuizing leggen, en met oud penseel er omheen vegen.
(ik zorg dat de aansluiting van de uit-eindjes op een plek komt die wat uit het zicht zit,
want: stél dat ik die aansluiting niet netjes krijg...)
Dan alvast grofweg afkorten.
De putty hoeft niet precies aan te sluiten omdat door het modelleren de putty wordt opgestuwd/uitgerekt, waardoor
je uiteindelijk aan het eind weer moet afkorten. Zie foto's :
Rondwerken en focussen op de dikte van de flens. Bijwerken van een gelijkmatige diameter/omtrek komt later...
Houdt spatel en/of penseel altijd vochtig met water (of tong) of vaseline. Putty hecht graag aan droge oppervlakken.
Nu de dikte OK is, gaan we de omtrek corrigeren en bijwerken met scalpel en spatel :
Mooi spul om de flens te detailleren : Ø0,8 zeskant staaf onderdoor een "chopper" gehaald. (prima werkje om bouwdips te bestrijden)
En dit is het eindresultaat :
Nog steeds plenty putty over, maar voor fijn werk wordt het wat taai na een uur.
Heb aan de voorkant nog wat bijgewerkt :
Dun sliertje leggen en gladspatelen maar...
Ook nog de waterpomp-poelie afgewerkt met zeskantjes en een moer van Verlinden :
En dan 'ns koekeloeren hoe het er uitziet op z'n plek :
Met de nodige hardware nog niet gemonteerd tóch efkes proberen of het ding wil lopen....
ot zover deze plastic nonsens....leuk dat u tóch even bent komen kijken ! vragen staat vrij...
Vermaak u eigen, boys & girls !
Camaroiaanse groet
Petor