Deze middag wat verder gedaan en gestart met het hak-, snij- en schuurwerk.
Eerste wat verwijderd werd waren de klampen (cleats) gevolgd door de beide foot rails zijnde de lage railing op de neus.
Hier zie je ze nog staan aan de linkerzijde en verdwenen rechts. Normaal gezien moeten deze vervangen worden door PE maar daar ben ik nog niet van overtuigd omwille van de irreële fijnheid van PE t.o.v. de werkelijkheid. Voorlopig zorg voor later.
De drie opstaande stukken op het dek blijken verluchtingskokers te zijn en zij werden dan ook uitgeboord en geopend.
Deze morgen werd mij echter via een ander forum de vraag gesteld of ik van plan was het dek af te schuren en de beplanking te verwijderen. Ik was hierdoor enigszins verrast en besloot dan maar om al mijn foto's nog eens te bekijken en toch maar nog verdere opzoekingen te doen.
Resultaat: het raadsel werd alleen maar groter tot ik een foto tegenkwam van de crew van een zusterschip uit dezelfde eerste serie als de 109 die we gerust dus een "early" zouden kunnen noemen. Op deze foto was duidelijk te zien dat het dek voor de cabine effen was en geen beplanking; ik vermoed dus dat deze boten een soort anti-slip bedekking hadden boven op hun normale beplanking tenzij zij een stalen dek hadden; dat heb ik niet kunnen terugvinden.
Hier een zicht op de geopende ventilatiekokers. De blauwe vlekken op het dek duiden de plaatsen aan waar "deadlight frames" zijn die ook moeten vervangen worden door PE. Ik ken de juiste benaming en doel niet van die deadlight frames, de vertaling zegt poortdeksel maar wat dat juist inhoudt weet ik niet. Ik gok dat zij misschien dezelfde functie hebben als wat op vliegdekschepen "tie down holes" wordt genoemd, nl. delen in het dek waar men eventueel touwen kan doorhalen.
Misschien dat de scheepsbouwers hier kunnen helpen.
Ondertussen ook begonnen met het wegzagen van de voetstukken van de torpedobuizen die moeten vervangen worden. Heb gezien dat deze buizen inderdaad iets hoger stonden dan het dek en dus gaan we het aanpassen naar foto's.