Kleine update.
De boot zal op een in de kit meegeleverd statief komen te staan. Dit statief is voorzien van een embleem van de eenheid en dat later zal ingekleurd worden.
De romp werd voorzien van de schroefassen en de 3 roeren. Na een lichtgrijze basis heb ik deze overspoten in een grijsgroene kleur.
Ik heb verschillende artikels gelezen over de bouw van de PT109 als kit op 1/72 en 1/35 en waar zij allemaal in verschillen is dat er geen 2 zijn die eenzelfde kleurenschema hanteren. De ene spuit hem in het groen, een ander in het grijs en nog een derde in een soort blauwgrijs dat typisch was voor de Navy.
Eén bouwer spreekt specifiek van Medium Green en Hull Red onder de waterlijn maar ik kan de kleuren nergens bevestigd krijgen. Komt er nog bij dat er ook gecamoufleerde versies rondgevaren hebben maar die waren dan alweer voorzien van een ander type torpedo zonder torpedobuizen.
Ik heb mij voorgenomen om bij de groene versie te blijven, daar heb ik tenminste 2 kleurprenten van, weliswaar van een vroegere versie dan de PT109 en van een latere.
Waar ik deze week wel bevestiging van heb gekregen is dat de Revell kit 1 grote fout heeft en dat is dat zij het bovendek voorzien hebben van beplanking waar het in werkelijkheid bestond uit waterafstotende en geschilderde houten plaat (plywood).
De planken waren al wat bijgewerkt maar nu heb ik ze voorzien van een laag Mr Surfacer 1000, een soort verfbare putty. Instructiefilmpjes tonen dat je het teveel gemakkelijk kan wegwerken mits gebruik van een oorstokje en een gepast verdunningsmiddel maar dat wou bij mij niet goed lukken. Op sommige plaatsen verdween de Surfacer en op andere moest ik schuren om het wat glad te krijgen. Ik hoop in ieder geval dat het zal verbeteren als er een laag primer op komt.
Even alles in dryfit, het cabinedak en de torpedobuizen staan nog los en zijn trouwens ook nog niet afgewerkt.
Heb wel de vuldoppen voor de benzinetanks vervangen door PE maar dat is niet zichtbaar op de foto.