Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw.III Ausf N [DONE]

Hauptmann

Active member
Registered
Ok,

Bij de buren begin ik met de bouw van deze machine, en wil jullie het ook niet onthouden.

Eerst deze maar aan de kant leggen.

419a9a42-d96d-4c0f-9f20-b7ecd85fdd95.png

0f98922b-c778-46a9-b479-d191ee312f97.png

En deze ook maar even terug in de doos.

05b8d7e2-4db5-4aa6-a49d-aeaa93f78366.png

8d648948-e279-49a8-b008-69eace2673bb.png.

En dan deze maar op de werkbank.

2e0a934e-8715-4890-8476-8dc2951b9835.png

Waar ik voor mijzelf de focus op ga leggen is de verwering van de tank.
Ik vind dit nog steeds een lastig ding en wil dan ook wat meer ervaring er mee op gaan doen.
Aangezien de tijd kostbaar is en ik een nieuwe uitdaging (werk) ben aangegaan, laat ik een ondergrondje achterwege.
Figuren weet ik ook nog niet, ik heb in ieder geval niets op de plank liggen die ik ervoor kan gebruiken.

Goed de Pz III ausf N,

Dit is de laatste uitvoering van dit type, en ten tijde van deze uitvoering was de rol van PzIII eigenlijk al een beetje uitgespeeld.
Hij werd van een aanvalstank in het begin van de oorlog, langzaam een ondersteunings tank in de latere jaren.
Er werden er 450 besteld, en de turret moest opnieuw worden ontworpen om de 7.5cm K.w.K. L/24 te kunnen monteren.
De eerdere serie de (ausf. M) werd niet afgemaakt en de reeds gemaakte onderstellen werden gebruikt voor de ausf.N

De bouw:

De doos dr 6474 zit bomvol met onderdelen, heel wat anders als de Imperial serie die ik hiervoor aan het bouwen was.
Ik bouw recht uit de doos, denk dat de details van deze tank wel goed genoeg zijn.
Ik begin maar met de vervelendste stap, de wielen.

Stap 1:

Plaatje%201.png.

Wil wel gaan beginnen aan stap 2 maar momenteel wordt ik de hele tijd lastig gevallen door deze knapen.

c2107c50-a935-4891-8294-7d29b81d9269.png

Dit weekend het jaarlijkse feest van de Veluwse Stoom Maatschappij.
Dus rijden die jongens praktisch door mijn achtertuin.
Ga dus toch maar even kijken naar dit geweldige staaltje techniek.

Later,

Groet Theo.
 
Zeer mooie start Theo ook altijd leuk dat de doos goed gevuld is al vind ik dit steeds standaard terug bij Dragon,heen interessant dat je de focus legt op de verwering daarom zet ik er een stoeltje bij verder veel succes. ..
Al een idee of er een ondergrondje bij komt 😉
 
Lelijke box art van Dragon op de eerste, maar goed je kunt niet alles hebben he :D

Je bent mooi gestructureerd begonnen en ik ben benieuwd naar de rest.
 
Hauptmann, je doet erg veel moeite om het rood niet op de rubbers te doen lopen, waarom schilder je niet over de rand? Dan ben je toch zeker dat er nergens geen plastic meer te zien is?
 
@Danny

Goed gevulde dozen zijn altijd leuk, maar de prijzen die dragon tegenwoordig durft te vragen vind ik minder.
Ondergrondje komt er in eerste instantie niet, ik kom anders in tijdnood. (ben ook begonnen met een nieuwe baan)

@Roy

Ze doen hun best. :D

@Steven

Grappig dat dat zegt, ik heb helemaal niet de moeite genomen om de rubbers niet te schilderen.
Ik heb met de airbrush de kleur opgebracht terwijl ze nog in het raamwerk zaten.
Daarna los geknipt en met de vijl en mes de aanhechtingspunten weg gehaald.
Dit is dus het resultaat.

Groet Theo
 
Inderdaad Theo dragon durft nogal prijzig uit te vallen als je daarbij nog wat PE setjes bij neemt naderen we al snel de 60 a 70 euro ...
 
Leuk je hier op het forum te hebben Theo , en het begin te kunnen volgen met de bouw van deze mooie Panzer.
Ook benieuwd later naar de verwering ,waar je je gaat op focussen.

Succes met de bouw , en ik neem er alvast een stoeltje bij :)
 
Ik bedoel dat de buitenkant van de wielen niet mee ge-airbrushed is, ik neem even aan dat het plastic crèmekleurig is. Aangezien je die buitenkant later zwart schildert, kon je gerust het hele wiel rood spuiten. Nu zullen er kleine ongeschilderde randjes overblijven die je zal moeten bijschilderen, bijvoorbeeld op een van de rollers. Als dit een primer is voor een lichte kleur, dan zie je die overgang daar misschien doorheen. Heb je een "venndiagram" gebruikt voor de maskering?
 
als je over verwering spreekt neem ik er een stoeltje bij. je kan altijd wel iets bij leren.
 
Ik bedoel dat de buitenkant van de wielen niet mee ge-airbrushed is, ik neem even aan dat het plastic crèmekleurig is. Aangezien je die buitenkant later zwart schildert, kon je gerust het hele wiel rood spuiten. Nu zullen er kleine ongeschilderde randjes overblijven die je zal moeten bijschilderen, bijvoorbeeld op een van de rollers. Als dit een primer is voor een lichte kleur, dan zie je die overgang daar misschien doorheen. Heb je een "venndiagram" gebruikt voor de maskering?

Steven,

Ik zal proberen uit te leggen wat ik probeer te bereiken.
Tijdens de montage van de loopwielen (in de fabriek) zal het metaal in de rode primer zijn gespoten.
De twee wielen werden aan elkaar vast gemaakt en later werden de rubber loopvlakken erop gemonteerd, en pas als de tank geheel gemonteerd was ging de camouflagekleur eroverheen.
De vlakken van de loopwielen die tegen elkaar gemonteerd waren, daar bleef de rode primerkleur bestaan aangezien ze daar niet met de camouflagekleur kwamen.

Ik probeer nu dus uit wat ik ervan terug zie (rode primer) als ik alles gemonteerd heb.
Ik denk dat het niet echt de moeite waard is. (zie foto)

Loopwiel-1.png

De tussenruimte is te klein om later de rode kleur terug te zien.

Ik zal dan dus ook de volgende keer weer gewoon de wielen monteren en later alles in de zwarte primer te zetten.

Venndiagram; dat moest ik even opzoeken, maar ik denk dat je een cirkelmal bedoeld.

0184652e-66a3-401a-a703-4effc5378d9d.png

Maar ik heb dit uit de hand gespoten.

Ik hoop dat het duidelijk is voor je. (anders lees ik het wel:laugh:)

Groet Theo
 
Vervolg,

Ok, toch wat tijd gevonden om wat verder bouwen.

Goed te merken dat de passing in de loop van de jaren sterk is verbeterd.
Soms bijna geen lijm nodig.

Stap-2:

b28d3081-272a-45a5-b65f-c86609c4e3c5.png

Stap-3:

26014dd1-16d2-4e61-a5b7-213fba747807.png

Stap-4:

e7433c83-828f-4207-ba46-f282244fdfc0.png

6d670972-1b68-44d3-9f25-ef9a0bbd435f.png

Stap-5:

Deze laat ik achterwege, ik wil de wielen met de track's separaat verven.

Stap-6

cef39cc2-8016-49e3-933b-97a68b32078a.png

Na bestudering van de afbeelding valt mij iets op,dragon laat een steekje vallen.

f3f76837-89a6-4d48-8f2a-5fb1188e8993.png

Zoals je kan zien wijst de pijl afdekplaten aan.
In de voorafgaande stappen laten ze niet zien welk onderdeel het is, en nu zit het er ineens op.

Na wat zoeken gevonden dat het onderdeel B15 moet zijn.

b645fa97-a3f0-4124-ae8a-ff0368ccb3db.png

Toch maar toevoegen dan.

Later,

Groet Theo
 
Je kan de rode verf over de zwarte primer leggen, dan heb je zeker 100 procent dekking. Het zal zeker zichtbaar zijn vanop een schuin aanzicht, dat zie je op de boxart.
 
Ben het wel met Theo eens dat je van de rode primer niets tot zeeeeer weinig terug ziet, tenzij je er met een lamp en vergrootglas bovenop gaat zitten :)
 
Ben het wel met Theo eens dat je van de rode primer niets tot zeeeeer weinig terug ziet, tenzij je er met een lamp en vergrootglas bovenop gaat zitten :)

Hier heb je wel een punt Ron,langs de andere zijde en dan is dit voor mij persoonlijk:dry:,geeft het wel een goed gevoel dat je zo correct mogelijk probeert te werken ook al ziet men er achteraf niets meer van maar geeft wel een weer waarde aan het voertuig dat is dan ook steeds de redenen dat ik een interieur probeer te maken,je ziet het niet maar je weet dat het er wel is als je me begrijp waar ik op aanstuur;)
 
Heren,

Volgens mij komt het hier op neer.
Volgens Steven (en ik kan mij hier iets bij voorstellen) is het handiger om eerst alles in de zwarte primer te zetten.
Daarna de binnenzijde van de wielen primerrood.
Samenvoegen voor het juiste resultaat.

Ikzelf deed alles al samenvoegen voor de primer (zwart).
Maar wilde nu eens zien of je de primerrood terug zou zien als ik dit op deze manier zou schilderen.
Ik had misschien beter eerst alles zwart kunnen maken en daarna pas primerrood gebruiken.
Iets voor de volgende keer. (we blijven leren.):O

Interieur, daar ben ik gek op.
De Panzer III Ausf H Beo, daarme ben ik bezig om een compleet interieur te maken (nu nog eens leren hoe ik mijn eigen mallen kan maken):8

(off topic, hoe krijg ik zo'n gave avatar bij mijn naam?)

Groet Theo
 
@Danny, Ik begrijp je helemaal en ik ben bouwer van wat ik niet zie daar steek ik geen tijd in :) (of misschien gewoon een luie bouwer)
 
Vervolg,

Druk met andere zaken dus een kleine update.

Stap-7 en 8

57d18415-ef10-42e5-8374-c98a173ba4df.png

203408e9-5e7a-483e-b52d-6ec79ed2050b.png

Stap-9 en 10

Stap-9.png

Stap-10.png

Nog een lange weg te gaan.

Groet Theo
 
Terug
Bovenaan