Hoofdsponsor

1/35 Pz.Kpfw.III Ausf N [DONE]

Vervolg,

Deze week geen grote update, je ziet verderop wel waarom.

OK we gaan beginnen aan de koepel, eerst het geschut.

Stap 19-20-21

Stap-19-20-21.png

Ik zou vandaag verder gaan maar ik ben op uitnodiging bij een oefening op de ISK Harskamp geweest.

Er werden mensen opgeleid tot schiet-instructeur.
Om de aspirant instructeur te beoordelen moest er uiteraard ook geschoten worden.
Het wapen waarover het gaat is de Panzerfaust 3.
Het principe is gelijk gebleven als wat er in WOII werd gebruikt door de Duitsers. (de panzerfaust 3 is nog steeds een duist fabricaat)
Eerst werd er op een doel geschoten wat 250 mtr ver verwijderd was. (er werd geschoten vanuit een "huis")
Daarna werd er op een bunker geschoten.

Zie het resultaat.

van buitenaf gezien:

IMG_20151023_103410030_HDR1.png

Het schot van vandaag heeft het gat rechtsboven gemaakt.

Van binnenuit gezien:

IMG_20151023_1040384112.png

Hier is het dus het gat linksboven.

En de achterwand van de kamer:

IMG_20151023_1039266351.png

Waarbij het ding dat in de houten plank steekt de kop van het projectiel is.

Na dit geweld liepen we verder de schietbaan op richting de "vaste doelen" (lees tank's)

Hier mochten twee van de cursisten schieten op deze doelen.
Hiervan heb ik geen foto's gemaakt (ik was aan het filmen), maar geloof me, je wilt niet in dat voertuig zitten.

Al met al een geweldige ervaring rijker, en dus wat minder gebouwd als normaal.

De volgende keer gaan we weer verder.

Groet Theo

Vervolg,

Ok na een zeer drukke periode op het werk vandaag wat tijd kunnen vrijmaken.

We waren gebleven bij het geschut.
De koepel maar verder gemonteerd.

Stap 20-25

Stap-22.png

Stap-23.png

Daarna aan het stoeien met de "schutzen".
Na wat probleempjes met de montage van het frame aan de koepel, is uiteindelijk alles toch nog goedgekomen.
Hier een totaal plaatje:

Stap-24.png

Stap-25-a.png

Nu nog een of twee dingetjes monteren en dan is hij gereed voor de spuitcabine.

Groet Theo

Mooi fijn werk zie ik hier.

Moeten die platen aan de zijkant niet tegen elkaar aansluiten?

Je bent de allereerste modelbouwer die alle platen laat vastzitten, waarvoor onmetelijke complimenten mijnerzijds. Straks ga je me nog vertellen dat alle wielen de originele kleur krijgen (en er dus niet een 'reservewiel' in een andere kleur tussen zit).

Je merkt, ik heb iets teveel modelbouwtijdschriften gelezen; het lijkt erop dat iedereen één of meerdere platen weglaat, of één of meerdere wielen een ander kleurtje geeft "om het visueel aantrekkelijk te maken", dat een andere koepel wordt gemonteerd, staande in de primer met krijtletters erop, dat het voertuig 'in beslag is genomen door de geallieerden', dat de rupsketting onklaar is gemaakt, dat dit, dat dat...

Zou het niet mooi zijn als er eens gewoon een standaard exemplaar werd gebouwd :D

MrArtex,

Mooi fijn werk zie ik hier.

Moeten die platen aan de zijkant niet tegen elkaar aansluiten?

Bij mijn weten zijn het gewoon losse stalen platen die aan de buitenkant werden bevestigd.
Ze waren zeker niet aan elkaar gelast om zo een geheel te vormen.
Voordeel van deze manier is, als er een beschadigd is, ze gemakkelijk te vervangen zijn.

Roy vd M,

Je bent de allereerste modelbouwer die alle platen laat vastzitten, waarvoor onmetelijke complimenten mijnerzijds. Straks ga je me nog vertellen dat alle wielen de originele kleur krijgen (en er dus niet een 'reservewiel' in een andere kleur tussen zit).

Je merkt, ik heb iets teveel modelbouwtijdschriften gelezen; het lijkt erop dat iedereen één of meerdere platen weglaat, of één of meerdere wielen een ander kleurtje geeft "om het visueel aantrekkelijk te maken", dat een andere koepel wordt gemonteerd, staande in de primer met krijtletters erop, dat het voertuig 'in beslag is genomen door de geallieerden', dat de rupsketting onklaar is gemaakt, dat dit, dat dat...

Zou het niet mooi zijn als er eens gewoon een standaard exemplaar werd gebouwd :D

Ik wilde met deze bouw de verweringstechnieken onder de knie krijgen, wat mooier is het dan als er veel plaatstaal is om op te oefenen.
En ik vind zelf dat door de uitbouw (door middel van de schutzen) de tank er op deze manier gewoon heel gaaf uitzien.

Dat er door de collega's platen worden weggelaten vind ik wel logisch.
De tank wordt uiteraard gebuikt, en zal ook door oorlogsperikelen wel eens schade oplopen.
De schutzen zitten er niet heel vast op, en kunnen door aanrijdingen met gebouwen, bomen en andere voertuigen alsmede door het geraakt worden door de tegenstander eraf vallen.
Vanuit een realistisch oogpunt vind ik het zelf wel ok als iemand er een plaat af laat.
Reservewielen idem dito, de rubber loopwielen zullen slijten en vervangen moeten worden.
Als je door je eigen "thuisbreng" setje heen bent zul je snel iets van een uitgeschakeld voertuig meenemen.
Primer rood vind ik onlogisch maar panzergrijs, groen geel of bruin moet kunnen.
Maar iedereen mag doen wat hij leuk vind, toch?

Groet Theo.

P.S. geen idee hoe ik binnen een reactie meerdere qoute's kan plaatsen.

Alles is te verklaren he. En iedereen maakt inderdaad het model waar hij blij van wordt. Ik zeg alleen dat er een niche is voor intacte en af-fabriek modellen, die -zoals ik mij kan voorstellen- wellicht ook hebben rondgereden.

Inderdaad, je ziet dat niet zo veel een showroommodel. Misschien een idee voor een diorama, in plaats van auto's in een showroom gewoon allemaal tanks.

Nou zo bedoel ik het nog niet eens, mag best verweerd zijn...

Maar goed sorry voor het vervuilen van je topic :)

Roy,

Nou zo bedoel ik het nog niet eens, mag best verweerd zijn...

Maar goed sorry voor het vervuilen van je topic :)

Je vervuild niets hoor.
Ik hou wel van verschillende gedachten over een onderwerp.
Ik maak nu in ieder geval een voertuig die compleet oogt.
Ik zit er stiekem wel aan te denken om een plaat van een "ander" voertuig te laten komen.
We zien wel.
Hou je vooral niet in om te reageren.

Groet Theo.

P.S heb je al laten zien hoe je geverfde onderdelen aan elkaar lijmt?

Damn ik hoopte dat je dat vergeten was. Nog geen inspiratie gevonden voor de 'tutorial'... Samenvatting: goede lakprimer+goede verf+Gator Glue. Test op ledendag toonde aan dat dat een ijzersterke combi is.

Vervolg,

Na de laatste dingetjes gedaan te hebben was het tijd om alles te prepareren voor de spuitcabine.

Verf-1.png

Eerst een primerlaag.
Deze kleur (grijs van vallejo) had ik nog niet eerder gebruikt.
Normaal gebruik ik altijd de zwarte kleur van vallejo, maar aangezien ik een lichte basiskleur (dunkelgelb) ga gebruiken leek me dit handiger.
Ik ondervond wel wat problemen om in een oogopslag te zien of de primer dekkend was aangebracht. (kleurverschil tussen primer en plastic is niet zo groot)
Maar uiteindelijk.

Primer-1.png

Hierna was het de beurt aan de basiskleur.
Voor het eerst aan het mengen geslagen. (XF-60/XF-55/XF-2 verhouding 4-1-1)
Met dit als resultaat.

Dunkelgelb-1.png

Dunkelgelb-2.png

En kijk wat er met de kleur gebeurt al ik hem in de foto-opstelling zet.

Dunkelgelb-4.png

Nu is de volgende stap om in de kleur khaki groen de camouflage vlekken erop te gaan zetten.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.
Komt goed.

Groet Theo

Hey,

Dat ziet er hier indd goed uit. Verzorgde bouw zal een verzorgd model geven, knap :) ;)

Na een lange tijd van afwezigheid, vandaag tijd kunnen vrijmaken voor een experiment.
De kleur is een combinatie van 71006 Cam. light Green en 71022 Cam. Green van vallejo air.
Het viel me zwaar tegen om zo uit de losse pols een camouflage schema op te zetten. :shock:
Tel daarbij op dat ik overspay heb. (0,2 mm nozzle toch nog smerig?) :evil:
Ik ben maar even gestopt om een mening van jullie te krijgen, krijg ik de overspray weg met een filter?
Of is het toch verstandig om het maar over te doen.

Camo-1.png

Groet Theo.

Er zijn enkele vlekken bij die nog te hard gespoten zijn met druppelvorming tot gevolg; die krijg je met een wash niet beter dus moet je misschien terug wat zandkleur errond spuiten.

Terug
Bovenaan