Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

hoi jongens ,
als elektrieker weet ik wel hoe je stroom meet hoor :)
De ampere tang over 1 draad de welke maakt niet uit daar de stroom steeds heen en terug vloeit.
zou je beide draden nemen dan vloeit de stroom heen en terug waardoor de gemeten waarde 0 zal zijn.
je kan bij gelijkstroom alle + draden als bundel bij elkaar nemen daar de stroom daar overal in dezelfde richting stroomt en de waarden worden opgeteld.
waar je de stroom meet , dicht of ver van de batterij of verbruiker maakt niks uit daar hij overal dezelfde is.

toch bedankt voor jullie bezorgdheid over de juiste meting.
 
Hallo Marc,
Eerst , goed beging is het halve werk. Van alles wat je zelf maakt kan je leren. Maar ook leren van wat anderen toepassen of toegepast hebben. Met andere woorden, soms is de mens snel, maar weet niet eens de helft van wat er ooit was aan kennis.
Dus, bij het bekijken van jouw project schieten mij hier dingen in het oog waar vele starters aan een modelromp geen aandacht schenken. Ik zag je spanten, papier over triplex. Maar vervolgens vermeld je niet hoe je de spanten heb gezet, aangemaakt, vooral uitgelijnd .
Jouw bouwwijze is perfect voor een eerst project. Alleen, je mal blijft een wegwerpmal lees ik dan even verder.
Goed, een spantenbord, laat ons daarmee van start gaan. Spantlijnen zijn de buitenzijde van het schip. Hoe je het ook wenst aan te kleden, geen rekening houden met de buitenmaat= een te breed schip op schaal.
Dan, een bouwplaat waarop spanten geplaats worden. Gulden regel, wees daar nooit te zuinig mee. Een goede bouwplaat gaat jaren mee. Dus, meten en weten, belangrijk ! Lengte te bouwen model + 2x 10 extra cm, in de breedte idem. Onder de bouwplaat opstaande kader 10cm hoogte, welke aan iedere zijde 10 cm naar binnen geplaats is. Deze bouwplaat kan je klemmen in je workmate + iets vastklemmen rondom kan . Komt meermaals wel van pas (eigen ondervinding. Heb het ook maar van een mentor).
Tig vormen van een mal maken. Mijn keuze, mal zodanig maken dat ze als positieve aftrekmal kan gebruikt worden. Waarbij in een latere fase deze mal als bekleed schip dienst kan doen. Voordeel 1 schip en een negatieve aftrekmal. Het materiaal en de kosten van de mal zijn nooit weggegooide centjes. Waarop moet je letten. Spanten en kiel nooit gesloten plaat, hoeft ook niet. Spanten, vanaf de spantlijn de dikte naar binnen er aftrekken. Bekleden van scheepjes tussen de 0.60 -1.20 m, materiaal dikte 3-4mm. Dikte spantjes 8-10mm. Vanuit buitenlijn naargelang het model 15-20 mm voor elke spant. Brug laten en gedeelte dek inzagen. Aan beide zijden de deklijn op maat maken, aan ieder zijde 2-3 cm verhogingsbrug, daartussen de dekzeeg (uitgezaagd).
Indien de mal voltooit en de negatieve mal getrokken is , dient men enkel de zijverhogingsbruggen door te zagen.
Die bruggen zitten bij mij 5 cm hoger dan de hoogste deklijn van het spantenbord ter hoogte van de middenlijn.
Stellen van spanten op een bouwplaat. Spanten aanmaken. Enz. hebben allemaal aandachtpunten nodig. Wat mij opviel tijdens het bekijken van de door jouw geplaatste foto’s , lijkt er één spant te hoog te staan. Neem daarvoor het waterlijn plan, indien je daarover beschikt. Die waterlijnen corresponderen met de punten op de waterlijn van de spant. Zij vormen samen één vloeiende lijn. Zie je een knik, is die spant te hoog.
Spanten. Mijn volgorde. Spanten recht zagen, zonder rekening te houden met hun verloop. Dikte van de buitenwand, daarvoor een eerste latje zagen (schaven) , hoeven voor mij niet de volle lengte van het schip te hebben. Alle spanden op de bouwplaat monteren. Daarna de lat als strooklat tegen de buitenzijde van de spanten aanduwen. Op elke spant het materiaal weghalen welke de strooklijn vervormen. Daarna de huidbeplanking aanbrengen.
Vervorming. Let goed op, er zij vier redenen waarom een zelfgebouwde mal of schip vervormd. De eerst ligt voor de hand, slechte bouwplaat. Werken met onvoldoende gedroogd of slecht gekozen houtsoort. En de derde, onvoldoende aandacht voor het uitlijnen van spanten, of het afwerken ervan. De laatste, te snel en verkeerde aanbreng volgorde van de plankjes. Let op de draad van het hout wat word gebruikt. Geknikt draadrichting zoals bij noest het geval is, wegleggen, verwijderen of enkel gebruiken in vlakke stukken.
Huidbeplanking. Heel vaak vraagt men mij, hoe zit dat bij kort bochtenwerk. Wel, overgeërfd van onze voorgangers en in middens van de statische modelbouw gekende techniek, is en blijft branden de beste oplossing. Boven een theelichtje, warm genoeg, net niet laten verbranden. Ik weet er enkele die hun plankjes stomen, maar ja dat is vochtiger maken dan plankjes waren en vergt aandacht wat betreft terug uitdrogen. Die heren staan soms versteld van hoe hun aangebrachte beplanking krimpt.
Nooit gebruik ik nog een nagel om huidbeplanking vast te zetten. Ijzer schuurt slecht; koper is beter maar duur. We boren in elke spant een gaatje van 1mm. Tandenstokers, daar knippen we beide uiteinden af, gooien de rest in een potje (daar worden de puntje terug aangepunt). Die uiteinden kloppen we in het gaatje en zo heb je een stevige verbinding, waarbij je zelfs geen lijm dient aan te brengen. Poep en poep simpel, indien je het weet. Alleen je moet het eerst maar aan de weet komen 
Dan, neen ik ben er nog niet. Kijken naar levert ook iets op. Daarom moet ik eerst een vraag stellen. Welke schroefjes staan er op uw model. En in welke richting draaien ze. Dubbel schroef = draairichting binnen. Ik zie twee snellopende motoren. Dus, snel loop schroeven dienen toegepast. Ga je daar een standaard schroef aanhangen krijg je teveel cavitatie. (luchbelletjes), gevolg schip wil bij een bepaalde te hoge draaisnelheid van de motoren geen vaart meer bijmaken.
Zo, onderhoudende modelbouw weetjes. Als je iets niet snapt laat maar weten, 

Mvg,
Swake
 
hoi swake,
ik had niet gemerkt dat je hier een heel artikel had neergepend.
helaas kan ik je niet helemaal volgen.

Nu vermoed ik dat je alleen wat goede raad wil geven maar het kwam even toch wat overdonderend over vermits je het over bouw technieken hebt die helemaal niet voorkomen in dit project.

dit hele bouwproject is voor mij een test, ik bedoel hiermee dat ik voor de eerste een volledig schip uit epoxy maak met behulp van de verloren mal methode.
Dit stond vanaf het begin vast. Natuurlijk is er wel rekening gehouden met alle weetjes die ik van vorige projectjes heb opgedaan of die ik bij andere bouwers heb ;) gestolen ;) mocht je er dus aan twijfelen de spanten zijn wel degelijk correct uitgelijnd .
Ze zijn kleiner gemaakt om de dikte van de epoxy mee te laten tellen ( eigenlijk is ze nu bijna 1mm te smal en te kort ) dit komt omdat ik tijdens het maken van de romp de raad kreeg om achteraf aan de binnenzijde extra lagen aan te brengen ipv aan de buitenzijde zoals gepland. soms leer je tijdens een project toch nog wat bij ook al heb je je goed voorbereid.
De schroeven zijn L en R draaiend zoals het hoort . De motor keuze is dan weer een experiment maar hier zijn heel wat heen en weer praatjes aan vooraf gegaan met mensen die al jaren met deze motortjes werken.
Je merkt dat ik dus wel van wat experimenteren hou bij het bouwen ,en graag wat nieuws probeer , maar zo maar op de wilde weg bouwen is er voor mij niet bij.

Ik onthou alvast dat je er wel wat van af weet als ik je artikel lees , en ben blij dat er wat meer zielen op dit stukje forum verzeilt geraken.
waarschijnlijk kan ik je raad verderop in dit project nog wel gebruiken dus hopelijk blijf je volgen.
vgr
Marc
 
hallo marc er zit veel goeds in swake zijn uitleg maar ik bouw ook niet zoal swake de titel zegt het zelf pt 117 scratch bouw wat betreft de beplanking of staalplaat aftrekken van de spant is in zo geval zeker niet nodig als je geen kampioenschapen mee doet er is geen enkel mens dat het met het blote oog ga zien .
gr dirk d
 
ahoy,
tijdens de de kerstinkopen kwam ik naast de doos figuren die ik reeds op het oog had eveneens een doos met het 20mm en het 40mm geschut tegen.
Nu wou ik deze wel zelf gaan knutselen maar.... ik kon de doos toch niet laten liggen:)
het 40mm geschut heb ik de afgelopen dagen in elkaar gestoken. dus gewoon terug een stukje modelbouw op 1/35 van Italeri.
ben niet zo goed in bouwverslag schrijven dus maar wat fotokes. mochten jullie vragen of opmerkingen hebben hoor ik het wel.

40mmgun02_zpsac3e1f9f.jpg

40mmgun03_zpsadc728bf.jpg

40mmgun06_zpscc2e8f5c.jpg

40mmgun07_zps524c2e91.jpg

40mmgun09_zpsdf56fd67.jpg

40mmgun10_zpsfbee6da1.jpg

Figuurtjes zijn enkel in elkaar gelijmd , verder niks aan gedaan . Ze zitten nog los maar passen helaas niet 100%
Nu ik de macro foto's zie merk ik dat hier en daar nog een beetje wek aan is. Toch makkelijker die foto's dan onder de loep liggen turen.

vgr
Marc
schilderen zal voor later zijn
 
ahoy,
stilaan komen we terug op normale bouw snelheid.
de afgelopen dagen de ruwbouw van het machine kamer luik en de verblijfs-ruimte in elkaar geknutseld.

PT117093_zps650ba28d.jpg

PT117096_zpse898cb5b.jpg

PT117095_zps96bf0727.jpg

PT117094_zpsef39d53c.jpg

vgr
Marc
 
o al heel wat werk verzet mark 8)

kanon ziet er niet slecht uit hoor zal je heel wat werk schillen nu je het niet helemaal zelf moet maken.
 
waar enkele dagen kerst vakantie al niet goed voor zijn.
de bouw heeft alvast een flinke boost gekregen zodat ze misschien toch nog volledig afraakt tegen het nieuwe vaar seizoen.
ondertussen de brug en kaart/radio kamer afgekregen in ruwbouw.
het gaat dus nog om losse componenten die nu allen nog dienen geplamuurd en bij geschuurd.
Sommige onderdelen zal ik pas na definitief het verflaagje aangebracht te hebben op hun plaats kunnen vastzetten.

aan iedereen alvast een prachtig 2014 toegewenst met veel bouwplezier en een beste gezondheid.

en nog wat fotokes

PT117097_zps24ab1153.jpg

PT117098_zps4c2c56d1.jpg

PT117099_zpsb81b8de0.jpg

PT117101_zpsa721f637.jpg

vgr
Marc
 
Ziet er weer goed uit

Een goede gezondheid en veel bouwplezier voor het nieuwe jaar Marc
 
hoi swake,
ik had niet gemerkt dat je hier een heel artikel had neergepend.
Nu vermoed ik dat je alleen wat goede raad wil geven maar het kwam even toch wat overdonderend over vermits je het over bouw technieken hebt die helemaal niet voorkomen in dit project.
dit hele bouwproject is voor mij een test, ik bedoel hiermee dat ik voor de eerste een volledig schip uit epoxy maak met behulp van de verloren mal methode.
Dit stond vanaf het begin vast. Natuurlijk is er wel rekening gehouden met alle weetjes die ik van vorige projectjes heb opgedaan of die ik bij andere bouwers heb ;) gestolen ;) mocht je er dus aan twijfelen de spanten zijn wel degelijk correct uitgelijnd .
De schroeven zijn L en R draaiend zoals het hoort .
Ik onthou alvast dat je er wel wat van af weet als ik je artikel lees , en ben blij dat er wat meer zielen op dit stukje forum verzeilt geraken.
waarschijnlijk kan ik je raad verderop in dit project nog wel gebruiken dus hopelijk blijf je volgen.
vgr
Marc

hallo Marc,

Als het te overdonderend was, mijn excuses.
Ik zag bij jouw project opvullen tussen de spanten. Dat is een techniek die we zelf niet toepassen. Het vergt extra aandacht om vooral niet door te schuren tussen de spanten in het zachte gedeelte. Opvullen trachten we dan ook zoveel mogelijk te vermijden.
Hoe spanten zetten en uitstroken zijn te vaak wegens te snel willen handelen een vergetelheid . In hoofdzaak te onthouden. Voorschip, spanten voor de spantlijn. achterschip, achter de spantlijn.
Hoeft men spanten op voorhand aan te passen aan de kromming (waterlijnen). Daar zijn we zelf reeds jaar en dag van afgestapt. Na het zetten van de spanten worden ze via een strooklat aangepast. Strookt die lat goed aan de spantjes, dan zijn de spanten perfect.
Ja en bijleren , daar ben je nooit te oud voor. En afkijken van een ander, daar kan je uit leren nietwaar.
Om het verder te hebben over jouw project. Hoe draaien jouw schroeven, hopelijk naar binnen toe. Kijk van achteren naar voor. Draaien die naar buiten, draai dan de schroeven om. Gevolg van naar buiten draaiende schroeven , trekken meer lucht onder de romp. En geven een breed in plaats van een smal stuwingsvlak. Ik keek naar het filmpje en zag onvoldoende snelheid van je project. Daardoor mijn vermoeden dat snelheid van de motoren de schroeven te snel rondzetten waardoor cavitatie ontstaat. Dat is het gevolg van een schroef welke over de eigen weerstand heen word getrokken. Of de stand van je schroefassen is niet goed. Meet de maat tussen romp en het hoogste deel van een schroefblad. zit die binnen de drie milimeter, is dat een mede veroorzaker van cavitatie. Hoe snel de motor draait heeft belang voor de keuze van een schroef. Heb je een snel draaiende motor (meer dan 3200 toeren), hang er dan een speedschroef onder.
Als je Test weet je de opgewekte trekkracht. Ik doe dat met een Bagage weegschaal. Neem een stel drieblad, vierblad en tweeblad schroeven. Je zal de verschillen duidelijk merken.
Heel vaak gezien, perfecte schepen, verkeerde geplaatste schroef en roerassen. Je kan ervan leren of gewoon naast je neerleggen.
Geweten is, traagloper vlakker liggende schroefas. Hardloper, schroefas in een grotere neerwaartse hoek zetten kan helpen.

Zo weer enkel bijdragen tot het bouwen van . . . . . . .
En ja, ook ik ben nog steeds niet de perfectie zelve :-)
Heb een voordeel, ben opgegroeid in de scheepsbouw, maar dan van het echte werk.
De Technieken van toe, worden hier nog steeds toegepast.
Mvg,
Swake
 
Ter informatie.

Marc ik ben even alle foto's van jouw project gaan bekijken.
Schroeven staan goed, draaien naar binnen.
En hebben spatie genoeg naar het romplak. Vermoedelijk zelfs iets teveel. waardoor je nog een iets grotere doormeter van schroef kan steken.
Ik lees het verder wel,

swake
 
hoi Swake , bedankt voor de belangstelling.
en hulp zal ik nooit afslaan, ik vermoed dat als we samen naast het water staan we best overeen komen, schriftelijk communiceren is altijd wat moeilijker :)

het filmpje in het zwembad geeft volgens mij een sterk vertekend beeld , de roeren stonden bijna haaks om de draaicirkel te kunnen maken vandaar vermoed ik de cavitatie. helemaal het eerste of tweede filmpje ( is een heel kort fragment ) daar hangt ze achteraan met een koordje vast en draaien de motoren ook op volle snelheid en zonder cavitatie. vandaar dat ik vermoed dat het allemaal wel goed komt. de afstand schroef romp is zo gekozen om eventueel nog een maatje groter van schroef te steken mocht de snelheid straks niet naar mijn goesting zijn of om eens te experimenteren.
vgr
Marc
 
Hallo Marc,

Als iemand foto's plaatst dan is er altijd een vertekend beeld. Tussen iets op beeld en werkelijkheid zien, zitten soms grote verschillen.
Trouwens de meeste(ooit gebouwde )varende modelschepen zijn zo goed als allemaal over powerd.
Zelf's de Hulder, met 3 x 24V AES Motoren , gezamelijk 1.7Pk. Die hebben we moeten afnijpen op 75%.
Als je eens in onze buurt vertoeft , stap dan maar eens binnen. Hier bevinden zich enkele nog niet gans afgewerkte schepen met experimenteel werk, waar menig voorgaand en jammerlijk overleden bouwer een standpunt wou bewijzen.
En echt, toen men mij vertelde dat twee metalen elkaar kunnen smeren en tegelijk afdichten( in een heel kort schroefasje), dacht ik ook hou maar op.
En ja het is zo gebleken, de enige Moonlight waarvan we de mal ook in ons bezit hebben heeft geen standaard schroefas.
En experimenteren, daar doen we ook aan mee. Bvb, ligt hier aangemaakt om van RC naar arduino varen over te schakelen.
Mvg,
Swake
 
volgende stap , en tevens een experiment.
om wat meer uitstraling te geven als de boot op het droge staat tijdens manifestaties zou ik de torens en het achterste geschut draaiend willen maken.
De servo die het boeltje moet aansturen is reeds geopereerd en kan 360° draaien. nu had ik nog wat schijven nodig voor riem aandrijving , assen enz...
Nu is niet alles 100% ok maar ik bezit dan ook maar een dremel en 2 handen om alles vast te houden , een soort dremelwerkbankje zal er ooit toch eens van moeten komen wil ik wat maatvaster werk gaan leveren. je kan mijn vaardigheden :) :) alvast aanschouwen in volgende reportage.

de schijven en stoeltjes:
PT117102_zps692bf25b.jpg

de dek doorboring en gelijdings buisje voor de as:
PT117103_zps44121861.jpg

een beetje afval op maat gesneden ter versteviging en daarna alles vast gelijmd met epoxy:
PT117104_zps504001c5.jpg

PT117105_zps3a71b03b.jpg

de loopwielen en borgmoeren en beetje van oneffenheden voorzien om hopelijk een blijvende hechting te verkrijgen:
PT117106_zps8853628d.jpg

en de boel eveneens met epoxy in elkaar gelijmd:
PT117107_zps71e2832e.jpg

voila, brand maar los mochten er vragen of opmerkingen zijn.
vgr
Marc
 
volgende stap , en tevens een experiment.
Nu is niet alles 100% ok maar ik bezit dan ook maar een dremel en 2 handen om alles vast te houden , een soort dremelwerkbankje zal er ooit toch eens van moeten komen wil ik wat maatvaster werk gaan leveren. je kan mijn vaardigheden :) :) alvast aanschouwen in volgende reportage.

voila, brand maar los mochten er vragen of opmerkingen zijn.
vgr
Marc

Wel Marc,
Iets wat je zonder de nodige degelijke middelen aanmaakt. Daar mag een mens resect voor tonen :-)
Die schijfjes doen mij denken aan die Indier die met zijn voet aangedreven tweepunts draaiding, houtwerk draaide, pfft, mijn dikke teen zou dikwijls in de weg zitten.
Mvg,
Swake
 
bedankt voor jullie lovende woorden.:08::veryhappy:

Laat ons nog even duimen om wat ik in gedachten heb ook daadwerkelijk gaat werken.

vgr
Marc
 
Terug
Bovenaan