hoi swake,
ik had niet gemerkt dat je hier een heel artikel had neergepend.
Nu vermoed ik dat je alleen wat goede raad wil geven maar het kwam even toch wat overdonderend over vermits je het over bouw technieken hebt die helemaal niet voorkomen in dit project.
dit hele bouwproject is voor mij een test, ik bedoel hiermee dat ik voor de eerste een volledig schip uit epoxy maak met behulp van de verloren mal methode.
Dit stond vanaf het begin vast. Natuurlijk is er wel rekening gehouden met alle weetjes die ik van vorige projectjes heb opgedaan of die ik bij andere bouwers heb
gestolen
mocht je er dus aan twijfelen de spanten zijn wel degelijk correct uitgelijnd .
De schroeven zijn L en R draaiend zoals het hoort .
Ik onthou alvast dat je er wel wat van af weet als ik je artikel lees , en ben blij dat er wat meer zielen op dit stukje forum verzeilt geraken.
waarschijnlijk kan ik je raad verderop in dit project nog wel gebruiken dus hopelijk blijf je volgen.
vgr
Marc
hallo Marc,
Als het te overdonderend was, mijn excuses.
Ik zag bij jouw project opvullen tussen de spanten. Dat is een techniek die we zelf niet toepassen. Het vergt extra aandacht om vooral niet door te schuren tussen de spanten in het zachte gedeelte. Opvullen trachten we dan ook zoveel mogelijk te vermijden.
Hoe spanten zetten en uitstroken zijn te vaak wegens te snel willen handelen een vergetelheid . In hoofdzaak te onthouden. Voorschip, spanten voor de spantlijn. achterschip, achter de spantlijn.
Hoeft men spanten op voorhand aan te passen aan de kromming (waterlijnen). Daar zijn we zelf reeds jaar en dag van afgestapt. Na het zetten van de spanten worden ze via een strooklat aangepast. Strookt die lat goed aan de spantjes, dan zijn de spanten perfect.
Ja en bijleren , daar ben je nooit te oud voor. En afkijken van een ander, daar kan je uit leren nietwaar.
Om het verder te hebben over jouw project. Hoe draaien jouw schroeven, hopelijk naar binnen toe. Kijk van achteren naar voor. Draaien die naar buiten, draai dan de schroeven om. Gevolg van naar buiten draaiende schroeven , trekken meer lucht onder de romp. En geven een breed in plaats van een smal stuwingsvlak. Ik keek naar het filmpje en zag onvoldoende snelheid van je project. Daardoor mijn vermoeden dat snelheid van de motoren de schroeven te snel rondzetten waardoor cavitatie ontstaat. Dat is het gevolg van een schroef welke over de eigen weerstand heen word getrokken. Of de stand van je schroefassen is niet goed. Meet de maat tussen romp en het hoogste deel van een schroefblad. zit die binnen de drie milimeter, is dat een mede veroorzaker van cavitatie. Hoe snel de motor draait heeft belang voor de keuze van een schroef. Heb je een snel draaiende motor (meer dan 3200 toeren), hang er dan een speedschroef onder.
Als je Test weet je de opgewekte trekkracht. Ik doe dat met een Bagage weegschaal. Neem een stel drieblad, vierblad en tweeblad schroeven. Je zal de verschillen duidelijk merken.
Heel vaak gezien, perfecte schepen, verkeerde geplaatste schroef en roerassen. Je kan ervan leren of gewoon naast je neerleggen.
Geweten is, traagloper vlakker liggende schroefas. Hardloper, schroefas in een grotere neerwaartse hoek zetten kan helpen.
Zo weer enkel bijdragen tot het bouwen van . . . . . . .
En ja, ook ik ben nog steeds niet de perfectie zelve
Heb een voordeel, ben opgegroeid in de scheepsbouw, maar dan van het echte werk.
De Technieken van toe, worden hier nog steeds toegepast.
Mvg,
Swake