Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peperbus
  • Startdatum Startdatum
Bedankt Dikkie Dik ...en sorry voor alle moeite die je gedaan hebt ....maar het was zaaien op rotsige grond :8

Hey Ton

De moeite was graag gedaan.
Voor de stukken die ik zelf maak zitten mijn handen soms ook in mijn haren en de oplossingen zijn
soms toch zo simpel.

Grtn

dikkie dik

Misschien kan je eens kijken bij de buizen en staafjes van Albion alloys (bij verschillende handelaren vlot verkrijgbaar) hier zitten redelijk wat exemplaren die gemaakt zijn om mooi in elkaar te schuiven.

kan je het stukje wat je nu hebt niet overtekenen/ overzetten op een koperplaatje? De breedte heb je al dat is de diepte van de bak, de 2 andere zijden kan je de lengte bepalen door middel van een touwtje op de contour te leggen en deze lengte over te zetten. uiteindelijk dien je zo'n trapeziumvormige contour te hebben zoals Dikkie Dik aangaf

Misschien kan je eens kijken bij de buizen en staafjes van Albion alloys (bij verschillende handelaren vlot verkrijgbaar) hier zitten redelijk wat exemplaren die gemaakt zijn om mooi in elkaar te schuiven.

Die Albion Alloys heb ik laatst bij D Knupfer besteld: heel mooi spul en onwaarschijnlijk dun, b.v alu 0,4/0,6/0,8/1mm. voor 6,50 euro (30 cm)

kan je het stukje wat je nu hebt niet overtekenen/ overzetten op een koperplaatje? De breedte heb je al dat is de diepte van de bak, de 2 andere zijden kan je de lengte bepalen door middel van een touwtje op de contour te leggen en deze lengte over te zetten. uiteindelijk dien je zo'n trapeziumvormige contour te hebben zoals Dikkie Dik aangaf

Volgens mij heb ik dit in feite gedaan alleen ik heb een centimeter ipv een touwtje genomen :) Ik pak alleen de overslag van de kromming niet helemaal goed dus ik neem het wat ruimer en slijp daarna het overtollige wel weg.

Van plastic naar koper! Ik heb me vandaag eens even druk gemaakt met de goede dingen en heb de koperslagerij geopend. Het toont zich allemaal vanzelf. De laatste foto laat weer plastic zien. Dit wordt volgende keer koper en dan komt er nog een L profiel dat de bodem en de bolling verbind ( met hele kleine klinknageltjes)

DSC_0909.jpg

DSC_0910.jpg

DSC_0911.jpg

DSC_0912.jpg

DSC_0913.jpg

Mooi werk Ton, zo zie je maar, hier heb je geen dure berekeningen voor nodig. ;)
Het ouderwetse handwerk doet het nog altijd goed!

Ziet er heel knap uit Ton. Wat gebruik je om het koper te snijden ?

Ga je het koper vastzetten met magneetjes ?

Prachtwerk Ton. Gaat helemaal goed komen.
Gewoon genieten van de oplossingen die je hebt gevonden.

Mark

Mannen bedankt allemaal

@ Mark: uit de mond van een gediplomeerd koperslager klinkt dat natuurlijk wel goed :)

@ Pascal: gaatjes boren en met boutjes in het chassis vastzetten. Ik gebruik een (voor de gelegenheid gekochte, anders krijg ik ruzie) schaar en knip alles gewoon.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik ook een schaar, maar daarmee gaat het messing "krullen". Is best wel vervelend om het dan terug mooi plat te krijgen :@

Hoe dik is het koper dat ge gebruikt ?

Ik gebruik ook een schaar, maar daarmee gaat het messing "krullen". Is best wel vervelend om het dan terug mooi plat te krijgen :@

Hoe dik is het koper dat ge gebruikt ?

Dat ben ik wel met je eens, zeker als je een hele dunne strip moet knippen. Maar je moet eerst de brander erop zetten....dan wordt het zachter en dan is het snel weer recht. Dan weer de brander erop en meteen onder de koude waterstraal en dan is het keihard. Ik gebruikt 0,35mm koper.

Ik zie dat ze dezelfde prijzen hanteren, Conrad verstuurt gratis ...zij ook?

Nee de verzending is niet gratis, maar de kwaliteit is echt super, sommige artikelen zijn wat goedkoper, het aanbod is zeer uitgebreid en de eigenaar Fred is een heel vriendelijk kerel ^^

Terug
Bovenaan