Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peperbus
  • Startdatum Startdatum
Heeft hier iemand ervaring met "projectietekenen" ? ( zo heet het geloof ik) . Ik ben nu bezig de motorbescherming te maken

8fcc0238-8dce-4b34-bf6f-dfc192c25967.jpg

Ik ken de maten en ronding van de voor en achterkant en nu moet het "bolle gedeelte" gemaakt worden. Ik heb dus een platte versie van die bolling nodig zodat ik dat kan uitknippen in koper en vervolgens rond maken en vast solderen. Die platte projectie moet te berekenen zijn, of niet ???

Dat is een leuke uitdaging, ik heb vroeger veel uitslagen getekend voor mijn opleiding koperslager. Kom maar op :D

Ton,

Om een booglengte te berekenen heb je volgende formule nodig.

De lengte van aan cirkelboog (l) vinden we met de formule: l = 2x3,14 . r . m /360

l = booglengte (is de lengte van A ==> B)

r = straal van de cirkel waar men de booglengte wil van bepalen.

3,14 of pi

m = middelpuntshoek (hoek tussen de eind punten van uw booglengte)

attachment.gif

Hopelijk versta je het een beetje aan de hand van bijgevoegde tekening dit is nogal moeilijk om uit te leggen.

Grtn,
Dikkie dik

Dat is een leuke uitdaging, ik heb vroeger veel uitslagen getekend voor mijn opleiding koperslager. Kom maar op :D

Jullie twee vormen zo samen toch wel een heel bijzonder team, een team wat erg interessant is om te volgen.
Van beide kan ik ontzettend veel leren, wat ik in het verleden al veelvuldig van Ton heb gedaan. :)

Je kan ook een stuk stevig papier pakken en deze in de juiste ronding buiging buigen en dan op maat knippen en overnemen o je koper plaat.
Of denk ik nu weer te simpel :)

Allemaal bedankt voor de reacties!

@Dikkie Dik: ik denk dat dat de oplossing is......maar ik ben meetkundige autist, analfabeet, dyslecticus of hoe je het ook wil noemen. Ik zie het wel maar ik begrijp het niet :(:( Ik begrijp ook niet hoe ik mijn middelbare schooldiploma gehaald heb:D
Maar ik ben mijn boerenverstand gaan gebruiken en heb de volgende berekening gemaakt:

Ik heb eerst de 1 dimensionale basis berekend ( 9 centimeter lang en de voorzijde 4,5 cm en de achterzijde 6 cm) Toen heb ik de ronding (=omtrek?) van de voorzijde ( 7 cm) en de achterzijde ( 9cm ) gemeten en die maten aan de basis toegevoegd. Volgens mij heb ik nu de juiste uitslag berekend....klopt dat Dikkie Dik en Mark?

@ John: goed opletten hoor.....want jij moet toch een keer die MG Testarossa afmaken en daar moet nog wel wat koperslagerwerk gedaan worden.:laugh:

@ Mark: Maar dan kan je toch ook een nieuw corosserie bouwen....of vergis ik mij nou?

@Ron: op zich heb je gelijk dat kan ook zo, maar de keren dat ik het gedaan heb was het wel behoorlijk ruw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ton,

Om een booglengte te berekenen heb je volgende formule nodig.

De lengte van aan cirkelboog (l) vinden we met de formule: l = 2x3,14 . r . m /360

l = booglengte (is de lengte van A ==> B)

r = straal van de cirkel waar men de booglengte wil van bepalen.

3,14 of pi

m = middelpuntshoek (hoek tussen de eind punten van uw booglengte)

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=43229&d=1388620159

Hopelijk versta je het een beetje aan de hand van bijgevoegde tekening dit is nogal moeilijk om uit te leggen.

Grtn,
Dikkie dik

Dag Dikki Dik,

Als ik je goed begrijp is de maat die Ton nodig heeft 1/3 van de omtrek van de denkbeeldige cirkel toch?

Groet Ronald

@ tourpretendent,

De afstand die Ton nodig heeft is afhankelijk van de breedte van zijn chassis en de diepte van de ronding van de plaat.

attachment.jpg

Als je de vlakke lijn neemt van de blauwe halve boog (zie tekening) dan heb je al één maat om mee te werken.
om nu te zeggen dat dit 1/3 van de maat van de benodigde cirkel is durf ik niet zeggen.

De andere tekening is volgens mij de ontvouwing van het stuk dat Ton nodig heeft.
Zo zie ik het toch vanop de foto.
en de maten die Ton opgeeft zullen daar heel dicht tegen liggen.
Nu weet ik niet of erop het einde van het stuk die Ton wil maken een eindstuk gemonteerd zit anders
zal dat er ongeveer zoals het bovenste blauwe stukje uitzien.

@ Ton ik denk dat je afmetingen er niet veraf zullen zijn

Grtn

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb eerst de 1 dimensionale basis berekend ( 9 centimeter lang en de voorzijde 4,5 cm en de achterzijde 6 cm) Toen heb ik de ronding (=omtrek?) van de voorzijde ( 7 cm) en de achterzijde ( 9cm ) gemeten en die maten aan de basis toegevoegd. Volgens mij heb ik nu de juiste uitslag berekend....klopt dat Dikkie Dik en Mark?

@ Mark: Maar dan kan je toch ook een nieuw corosserie bouwen....of vergis ik mij nou?

@Ron: op zich heb je gelijk dat kan ook zo, maar de keren dat ik het gedaan heb was het wel behoorlijk ruw.

Uhm, ik begrijp er geen snars van wat je nou bedoelt.

Waar het zoals ik het zie op neer komt is een halve cilinder die aan de voorzijde een diameter van ? heeft en aan de achterzijde een diameter van ? heeft, als je die twee maten hebt, dan een rechte lijn tekent, en vervolgens de benodigde lengte van de halve cilinder aftekent, dan op de eindpunten de diameters eerst in rechte lijn uitzet en dan de uiterste hoeken middels lijnen verbind dan heb je de uitslag. Ik doe het net als Ron altijd eerst op papier, die als mal uitknippen en dan passen. Probeer het maar eens.

Een carrosserie bouwen waag ik me best aan ware het niet dat ik niet beschik over het benodigde gereedschap zoals een (vinger) zet/kraal bank, wals, knipschaar, Engels wiel en meer van dat soort plaatwerk benodigdheden......... en dat is toch echt onontbeerlijk voor een beetje fatsoenlijk plaatwerk.

Misschien dat binnenkort deze er komt, dan ben ik al een eindje op weg.

hbm-l-2068-1.jpg-1280x800-f73fc37c8d.jpg

Bron:
http://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/combinatiemachines-walsen-zetten-en-knippen/hbm-305-mm-wals-zet-en-knipcombinatie

Edit: Dikkie was me voor met de juiste tekening.

Laatst bewerkt:
Uhm, ik begrijp er geen snars van wat je nou bedoelt.

Je neemt mij de woorden uit mijn mond :laugh: Ik stel jullie pogingen op prijs, maar ik begrijp maar 1 formule en .....dat is Formule I. Ik ga dit weekend eens met mijn eigen "formules" aan de slag in plastic.

Even gefrutseld

IMG_1117.jpg

IMG_1118.jpg

IMG_1119.jpg

Ik heb "mijn" berekende uitslag een 5 mm meegegeven en dat blijkt ook wel nodig omdat door de buiging er toch een afwijking ontstaat. Nu nog bedenken hoe ik dit in koper ga uitvoeren, een basis net zo als deze en dan later uitzagen of profielen aan de langste kant en die dan als aanslag gebruiken voor "het deksel" Hij wordt trouwens statisch....er kan geen klep open. De bevestiging zou te grof worden.

Precies zo werkt dat, mooi werk ton, nou een blokje mdf en vijlen en schuren maar, dan kan je hem daarop buigen.
Voor wat betreft het openen? Waarom geen scharnier zoals op het origineel? Dat is best heel goed te doen, en die kan jer er ook later aan solderen.

Bedankt Mark! Ik gebruik steeds het verkeerde woord: het is geen klep, maar een deksel. Aan weerszijden bevinden zich een een soort scharnieren waar de pen doorheen gaat en kan bewegen
11.jpg

Met die twee pennen schuif je het deksel vrij en komt hij naar beneden. Schaaltechnisch moet het een buisje van 1 mm zijn en dan moet daar nog die pen in .....werkt nooit en ik zal het ook niet gebruiken. Ik maak liever een gelijkende illussie, dan een slecht uitziend werkend iets :D

Gelijk heb je Ton, uiteindelijk gebruik je dit soort details toch nooit meer wanneer hij in de vitrine staat.
Ik ben wat dat betreft van mening, dat wat je niet ziet en of moet bewegen, je niet hoeft te bouwen.
Op deze manier kan je het onderdeel veel netter afwerken.

Terug
Bovenaan