Sheet 1 - Figure 8 - first layer of planking...
Hoi allemaal,
Ik ben weer een stapje verder met de bouw van Royal Caroline. Alle spanten zijn afgeschuind en dus kan er met de beplanking gestart worden.
Voordat ik hiermee begin, vond ik de dekdelen aan de rand van het schip, een beetje teveel doorveren en "los" hangen. Om die reden heb ik wat steuntjes van resthout geplaatst voor extra stevigheid.
Een nadeel van dit model is, dat de valse kiel, dus de plaat waarop de spanten op vastgezet zijn, ook meteen de echte kiel is. Dat wil zeggen, er wordt niet naderhand een kiel van notenhout tegenaan gelijmd. Dit geldt ook voor de scheg bij de boeg.
Om die reden moet ik wat aanpassingen doen om ervoor te zorgen dat mijn huidplanken netjes verzinken met de kiel. Ik zal de kiel later beplanken met houtfineer, wat tevens de tweede laag is van de beplanking.
Ik begin met de achterkant van het schip. Ik tegen de kielbalk af en markeer het stuk wat ik moet weghalen:
Hierna snijd ik met een mes 2x een parallele lijn, (1x recht en 1x schuin naar de andere lijn toe) waardoor een kleine inkeping ontstaat.
Daarna haal ik het overtollige hout weg met een steekbeitel. De gewenste diepte is de diepte van de 1e laag huidplankjes omdat ik de kiel later nog beplank met fineer.
Verder maak ik een kleine inkeping over de lengte van het schip, net onder de spanten. Van te voren had ik al donkere beits aangebracht zodat de kielbalk goed zichtbaar wordt en je makkelijker een rechte lijn kunt aanhouden.
Ook is een inkeping handig bij de boeg, zodat daar de latjes netjes in de scheg vallen.
Zo, nu is het moment aangekomen voor het aanbrengen van de eerste latten. Het meegeleverde hout is prima en is in heet water snel te buigen in de gewenste vorm. Ik gebruik in dit geval een maatbeker om de curve bij de boeg een beetje te benaderen. Met mijn handen buig ik het verder om het schip. Doordat het hout soepel geworden is door het kokend hete water, breekt het niet.
Zo, de eerste latjes zitten er al tegen. Doordat dit een eerste laag betreft, maakt het nog niet zo veel uit als er wat foutjes in zitten. Met de tweede laag kun je die mooi wegwerken. Een groot voordeel van een dubbele rompbeplanking.
Tot de volgende update, blijven jullie nog volgen?
Peter