Restoring deck planking
Hallo allemaal, bedankt voor jullie mooie reacties! Tof dat jullie blijven volgen!
Gisteravond nog wat gewerkt aan RC. Met name gericht op het beplanken van mijn dekken, althans een deel ervan en het herstellen van het overloopdek, die ik eerder voor een deel heb moeten slopen.
Eens zien of het lukt om dit op een nette manier te herstellen.
Ik moet nog een paar spantstukken weghalen, dit gaat als volgt: Eerst met potlood een lijntje zetten waar ik moet zagen:
Daarna de zaag erin....
En met een beetje aanmoediging van een hamer, het stukje verwijderen....
Dit doe ik dan ook met de andere 3 stukken zodat alleen de balken zichtbaar zijn. De uiteindes worden later voorzien van knieën.
Tijd om een deel van de dekken aan te pakken. Eerst snijd ik een aantal latjes op lengte.
Ik begin met het dek dat zich boven de vertrekken bevindt.
De ene helft gedaan, nu de andere helft en ik draai het schip om er beter bij te kunnen.
Ik laat ieder latje een stukje voorbij het dek steken, later met een mesje kort ik het latje in zodat deze gelijk loopt met het dek.
Klaar! Althans, bijna dan. De huidbeplanking aan de zijkant van het schip is nog iets te hoog. Dat is bewust zo gemaakt zodat ik nu de gelegenheid heb om het gelijk te maken met het dek. Ik gebruik hiervoor een mesje, schaafje kan ook of een schuurblokje.
Zo, nu zijn de randen op gelijke hoogte met het dek.
Verder met het overloopdek. Ik begin aan bakboord. Het is net puzzelen.
nu de andere kant, stuurboord dus.
Ieder latje wordt om maat gesneden...
dan even dryfitten alvorens er een laagje lijm op gaat...
En als alles gedaan is, ziet het er als volgt uit....
De reparaties zijn niet zichtbaar meer en dat is erg fijn. Als je iets afbreekt is het altijd maar weer de vraag hoe je het kan herstellen. Met een beetje geduld, passen en meten, is dit probleem verholpen. Op naar de volgende update, maar die is voor later.
Groet,
Peter