thx john en tomas
verder met de bouw.
het volgende stapje is de kiel , dat is het onderste stuk hout waar heel de boot opgemaakt word.
tog zat hier al een aardige verassing in voor mij
bij de oude boten zien we dat de kiel recht is +/- en dan het voor en achtersteven naar omhoog gaan ( voorsteven = de voorboeg van het schip.
bij de sampan is dit wel ff anders en dus moest er wel een oplossing gevonden worden om tog goed te kunnen bouwen.
de kiel loopt alleen recht bij de 2 groot spanten en daarna gaan ze al schuin omhoog zie foto
ik heb dit opgelost door de hele kiel heel hoog te maken zodat ik tog goed kan werken.
nu kan de kiel ook op een bouw helling gezet worden voor de bouw. ( bouwhelling = de plaat die van onder ligt met de gleuf in ,voor de kiel zoals je kan zien op de foto.
nu heb ik een goede bazis om op verder te gaan zonder dat ik schrik moet hebben dat de kiel gaat kromtrekken.
ook voor de eerste keer heb ik een bak gemaakt waar het schip in moet vallen ( bak = ik ken niet het juiste woord maar rik zal zeker meer weten
)
het word veel toegepast bij spanten schepen ( scrats bouw )
deze bak heeft dus de vorm van de boot de hoogte - brete en de lengte. ook de zeeg zit hier bij. ( de zeeg is de kromming die het schip maakt , het dek op deze sampan dus.
zowel boven als van onder zijn de spanten afgeschreven zodat we goed haaks kunnen bouwen.
omdat de kiel dus te hoog was moest er hier gezaagt worden om de spanten op de juiste hoogte te krijgen , later word het overige hout van boven er afgehaalt na dat alle spanten zijn gezet.
en hier zie je hoe de spanten worden gezet op de kiel.
een plankje van boven loopt op de zelvde lijn van het spant , dit plankje is genageld en dan kan ik met klemmetjes het spant goed vast zetten.
natuurlijk is de kiel van onder nog recht wat niet de bedoeling is maar deze word helemaal op het laatst mooi in vorm geschaaft maar dan zijn we weral een paar maanden verder.
als er iets niet duidelijk is vraag maar raak maar ook niet te mooilijk he