oempffff...
Nu ja, bij het begin beginnen.
1. Je bent nu bezig met het nabouwen van een tekening uit eens strip. Dus ik denk dat je hier je fantasie met schilderen op moet laten gaan. Dus bruin zou al goed zijn. Dan kun je later doormiddel van drybruschen de nerf laten uitkomen door een lichtere kleur te nemen. De onderkant is meestal zwart bij een sampan.... Deze drybruschen met licht grijs... Zo krijg je een verwering. Er zijn ook vele andere methoden. Maar niet voor mij gebruikelijk, dus kunnen misschien anderen deze beter uitleggen.
2. Yep. Eerst berghout plaatsen en alles gewoon opbouwen. Totdat de romp helemaal klaar is.... Dan schilderen. Let wel op onderdelen waar je dan later echt niet meer bij kan, denk maar onder de boeg en bij het dek onder het hek.... Daar zul je toch moeten smokkelen en eerst afwerken. Of gewoon dicht maken.....
3. Zie vraag 2....
4. Een dek is ook bij de Sampan gewoon kaal. Maar dat zal bij een model gaan verschieten van kleur en stof gaan vangen. Dus daarin het beste idd een matte lak gebruiken. Zo ook bij het hek...
5. De delen van het hek die je niet kunt zien, gewoon niet lakken of schilderen. De rest wel.
6. Gouden regel is dat je niet met gelakt hout kunt werken met lijmen. Dus alleen op kaal hout. Dat geld dus ook hier, dan dus eerst alles netjes bouwen, zoveel als het lukt opbouwen en verlijmen. Dan daarna gaan lakken. Soms is het onoverkomelijk dat je eerst moet lakken. Denk aan kleine delen die geschilderd moeten worden of delen van tuig enz.... Dan moet je toch een stukje hout kaal maken om zo weer tot een goede hechting te komen van je hout en lijm.....
Ik hoop dat ik het zo wel een beetje goed heb kunnen verwoorden. Al is het in een noten dop.....