Bruno, naar aanleiding van je bovenstaande post en wat ik in de chat heb gelezen, het volgende:
- Wat betreft veel aftermarket: zoals al gezegd, kan ik het alleen maar bewonderen. Als er op het andere forum vervelend over gedaan werd, kun je dat voor jezelf als jaloezie beschouwen. Gelukkig wordt er op dit forum erg positief op gereageerd.
- Ik heb zelf een Heinkel 111 in de maak, die kostte 70 euro. Ik heb net eens voor de aardigheid in mijn aftermarket-doos gekeken en in de boekenkast en het blijkt dat ik voor ongeveer 280 euro aan aftermarket spul heb gekocht, plus ongeveer 160 euro aan boeken speciaal over dit vliegtuigtype. Bij geen van die aankopen kreeg ik spijt dat ik 'meer heb uitgegeven dan de kit kostte'. Er is immers een verschil tussen wat de kit waard is en wat hij kostte. Voor die 70 euro krijg je een prima basis waarvan de verhoudingen goed kloppen en dat is het belangrijkste, maar het kost veel moeite om er een showstuk van te maken. Dan is het resultaat dus geen 70 euro waard, maar 510 euro. Vergelijk het met scratchbuilding, daar geef je niet eens 70 euro uit aan de basis, maar 0 euro. Voor die 70 euro die nu in de portemonnee van Revell zitten, had ik een groot deel van de Evergreen-collectie kunnen kopen als ik had besloten om te scratchen. Laat je dus door mensen 'die het maar niks vinden dat je zoveel aftermarket koopt' niet van de wijs brengen. Jij bent straks degene die van dit model een échte showtruck heeft gemaakt en iedereen kan dat zien.
- O en nog daarover, hou gewoon in het achterhoofd dat je het ding, als hij klaar is, gaat aanmelden voor een competitie. Ook al ga je dat toch niet doen. Maar stel dat je het wel doet en je wint een prijs, dan weet je dat de aftermarket daar aan heeft bijgedragen, naast je eigen bouwtalent. Het is niet zo dat je moet bouwen voor competities, het is wel soms leuk om aan te denken, daarbij voor jezelf "o ja" te roepen en weer enthousiast verder te gaan.
- Ga er trouwens niet vanuit dat al je aftermarket perfect is. Weer als voorbeeld de Heinkel, daar heb ik de Eduard bomb bay. Maar omdat die niet de juiste maten blijkt te hebben (wel veel beter dan Revell's versie maar toch), ben ik hem aan het scratchen volledig uit messing. Jammer 25 euro, maar ik heb liever een mooi model.
- Dan over tijd die je ermee kwijt bent. Je bent echt niet de langzaamste bouwer aller tijden, dat ben ik namelijk al
De Heinkel gaat nog 5 jaar kosten ongeveer. Bekijk mijn Keverthread en je ziet waar ik het over heb. Het gaat echt niet om snelheid, er is niemand die zegt dat je aan het eind van de maand een model af moet hebben 'or else'. Sterker nog, er is niemand die zegt dat je aan het eind van het jaar een model af moet hebben. Het klinkt te simpel, maar is echt waar: het gaat om het plezier van het bouwen. En op enig moment zie je het niet meer zitten, dan duurt het te lang. Dan koop je gewoon iets heel anders, zoals een tank of zo, en je neemt je voor om die volledig out of box te bouwen, dus NIETS erbij en NIETS aanpassen. Dan blijkt dat je daar in twee weken mee klaar bent en zit je weer vol energie voor de vrachtwagen.
- Ik kijk vol bewondering naar hoe jij ervoor kiest om het niet goed te doen, maar perfect. Je ziet iets wat niet helemaal klopt en hup, het hele project opnieuw. Chapeau! Ik kan dan vriendelijk zijn door te zeggen 'had niet gehoeven, was zo ook al erg mooi' maar diep van binnen ben ik blij voor jou dat je het hebt gedaan. Anders blijf je naar je model kijken met in het achterhoofd dat er een fout in zit. Zelfs al is die (bijna) niet meer te zien.
- Top dat je gewoon een mailtje naar Scania stuurt en top dat je zo snel antwoord krijgt. Mensen zijn in het algemeen welwillend en met de hoed in de hand kom je door 't ganse land. Hoewel, ik heb ook een mailtje gestuurd naar Heinkel-Flugzeugwerke met een vraag over het landingsgestel maar heb vooralsnog geen antwoord ontvangen.
- Wat betreft het vullen en schuren: het is haast gekkenwerk om dat te doen. Maar wil dat zeggen dat je het niet zou moeten doen? Doe het vooral als je het idee hebt dat het zal misstaan (vraag 's om foto's van iemand die zo'n ding al heeft gebouwd, die tonen hoe het er uit ziet) én als je het geduld hebt om al die naden te vullen en strak te maken. Doe wat jou het beste lijkt en leg de lat zo hoog als je voor jezelf durft.