Zal iets vertellen over de kleuren die ik gebruikte en aanmaakte voor dit figuur.
Mijn Duitse 'neutrale' uniformkleur is mat 67 van Revell.
Ik vind deze iets te donker, zeker wanneer je graag zaken wat lichter opzet.
Links zie je mat 67, rechts heb ik wit toegevoegd naar smaak.
Tezamen met een tweetal andere kleuren vormen ze een palet voor het Duits groen voor mij:
oorspronkelijk mat 67 ( voor schaduwen), bewerkt mat 67 met wit, revell mat 66 en Humbrols mat 78.
Het herfstjasje heeft een aubergine/paarsachtig-grijze kleur als basis.
Heb hiervoor Revells mat 83 gemengd met lichtgrijs en een beetje blauw.
Mat 29 van Humbrol mengde ik aan met antraciet (mat 9 van Revell) en was mijn kleur voor de eilandgroeperingen.
Invulling van de eilandjes maakte ik met deze kleur:
Het is een zandkleur, mat 16 revell bijvoorbeeld, die ik met oranje aanmengde. Oranje is een harde kleur, maar je kan er mooie dingen mee doen, mat 25 Revell.
Tezamen deze drie kleuren:
De peapatternbroek is technisch gezien een lastige.
Het is zaak te spelen met de stippen, zoeken naar evenwicht en gewoon keihard de Bob Ross uithangen.
Praat met je broek en alles komt goed
Basis broek die ik gebruik is een huidskleur (mat 35 Revell), vermengd met een beetje zwart.
Aubergine (mat 83) kan ook maar een lichtere basis voor de broek zorgt later voor iets meer diepte in je patroon.
Het palet voor de erwt:
linksboven de bewerkte huidskleur, daaronder mat 35 ( oorspronkelijke huidskleur), rechts mat 59 Revell ( het mintgroen, maar niet te flits)
het anthraciet (mat 9) en mat 66 als vertegenwoordiger van een tweede groen.
Een variant:
in beide gevallen werk ik op het eind met een drietal dunne filters ( aangelengd met White spirit) van olieverf:
gele oker en Napels geel 50/50.
Op het moment dat je het filter aanbrengt worden de kleuren minder fel en worden een samenhangend geheel.
Ik bracht het éen keer aan op het jasje om het oranje een beetje op te halen.
De schaduwen in deze broek deed ik heel lui door in het nat vandijckbrown, verzacht met burnt sienna aan te zetten.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft,
René