Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.162 Jagdpanzer IV L/70 (Kitbash Esci, Revell)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alvast bedankt Tiger en Burglar voor het helpen zoeken :)

@Tiger: De link naar het boek heeft toch enkele foto's opgeleverd welke ik heb opgeslagen als referentie, bedankt ;)

@Burglar: De AB, die laat ik momenteel nog even aan de kant, ik heb echt geen zin om deze modellen te ruïneren -nono- Ik zal wel eens een oud model ter hand nemen om de AB er terug op te testen..
Ik heb beslist om deze met de hand te schilderen ;)

Je foto en info is wel welkom, maar ik ga niet zomaar een balkenkruis er op plaatsen, want tegen het einde van de oorlog werden sommige symbolen niet meer aangebracht...
Maar van hieruit kan ik wel een beetje verder zoeken, bedankt :)

Zoals gisteren gezegd en geschreven heb ik vandaag enkele foto's genomen :)

Eerst enkele van de Dino's:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Bron: Internet. For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet. For reference purpose only

Dit tankje heeft een basislaag gekregen van Dark Yellow van Vallejo.
Hierover een wash van yellow (ook Vallejo), maar niet zo naar mijn zin :nowink:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens heb ik er dan een bruine wash over gelegd, deze keer meer een pinwash.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderzijde ben ik ook beginnen "bemodderen". Dit heb ik op volgende wijze gedaan:
Kleine beetjes per keer ingesmeerd met CA lijm, en dan direct een beetje bloem er op gestrooid. Dan alles mooi aftikken en wegblazen. Als dit er op ligt, gewoon een wash over aanbrengen. Et voila:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik weet dat het een beetje een vreemde manier van werken is, aangezien ik een camo versie wens te maken, maar de onderzijde krijgt geen camo, en ik moet de onderzijde eerst afwerken eer ik de tracks (welke ik nog niet ontvangen heb door een probleem met de betaling die niet doorgekomen is :@) er kan opleggen. Pas als de tracks er op liggen kan ik de boven- en onderzijde verlijmen, en dan kan ik pas deftig de camo aanbrengen...
En ik heb niet veel zin om langer stil te zitten, vandaar dus dit resultaat :))

...Die symbolen zal ik je schuldig moeten blijven vrees ik.
Ik keek snel es online en vond o.a. deze foto terug met volgende caption:

View of German soldiers aboard a Jagdpanzer IV/70 tank destroyer from the 12th SS Panzer Division during the Battle of the Bulge

Ik merk dat er niet meteen veel insignes te noteren vallen. Ik denk dat je vast gewoon de symbolen van de panzer divisies die deelnamen op de bulge kan gebruiken en er het balkan kruis tegen zwieren om correct te zijn.

...
Je foto en info is wel welkom, maar ik ga niet zomaar een balkenkruis er op plaatsen, want tegen het einde van de oorlog werden sommige symbolen niet meer aangebracht...
..

Tenzij ik natuurlijk deze versie schilder..... :8
attachment.jpg
Hmm, keuzes keuzes... :why:

Laatst bewerkt:
Merci Danny, nog meer keuzes :O

Ik denk dat het een beetje zal afhangen welke decals ik kan vinden tussen mijn stock (lees overschotjes)
Gelukkig krijg ik van jullie deze tips, waardoor de kans groter wordt dat ik iets ga vinden :)

Zo, intussen weet ik al tussen welke divisie tekens ik kan kiezen, en het tactische teken heb ik ook gevonden op het wwnet voor de Jagdpanzers :)
Nu nog eens zoeken of de camo's welke ik wil gebruiken passen bij de bepaalde divisies...

Merci Camaro :)

Bedankt Erwin :)
De eerste link had ik nog niet tegen gekomen :nowink:
Wel had ik al de emblemen gevonden van:

116 panzer divisie
attachment.png
Bron internet. For reference purpose only

1.ss panzer divisie
attachment.jpg

12.ss panzer divisie
attachment.jpg

Het tactische kenteken voor de Jagdpanzers zou dit moeten zijn (maar dan in het wit en rechtsonder nog een 2 er bij)
attachment.jpg

Tijdens de op één na vorige forummeeting heb ik bij de stand van Burglar het boek "Waffen SS Colors" van Ammo gekocht. Prachtig boek, en Mig Jimenez zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben dat ik er hier wat reclame voor maak. Talloze voertuigen (tanks, Kübelwagen, halftracks, etc. etc.) plus beschrijving, zoals deze:

22733923101_b2b1a074ae_b.jpg

(Copyright Ammo)

Tijdens de op één na vorige forummeeting heb ik bij de stand van Burglar het boek "Waffen SS Colors" van Ammo gekocht. Prachtig boek, en Mig Jimenez zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben dat ik er hier wat reclame voor maak. Talloze voertuigen (tanks, Kübelwagen, halftracks, etc. etc.) plus beschrijving, zoals deze:

[url]https://farm1.staticflickr.com/656/22733923101_b2b1a074ae_b.jpg[/url]

(Copyright Ammo)

machtig boek inderdaad, maar helaas volledig uitverkocht reeds en volgens het laatste bericht dat ik kreeg van Ammo komt deze niet meer in stock binnenkort.. Van zodra dat boek er weer is houd ik er voor mezelf ook eentje aan de kant, had namelijk niet verwacht dat het zo snel zou uitgeput zijn!

mooie vordering in de bouw beyond. Ik zit te kijken naar je techniek om modder aan te brengen, maar denk daar dan bij dat je wat het kleur betreft meteen een donkere kleur aanbracht; is dat om de "natte" aarde van de ardennen in de winter na te bootsen? Ik denk dat er vast wel wat meer aan je tank zou plakken als ze door de besneeuwde aarde aan het rijden zijn.

... Ik zit te kijken naar je techniek om modder aan te brengen, maar denk daar dan bij dat je wat het kleur betreft meteen een donkere kleur aanbracht; is dat om de "natte" aarde van de ardennen in de winter na te bootsen? Ik denk dat er vast wel wat meer aan je tank zou plakken als ze door de besneeuwde aarde aan het rijden zijn.

Het is inderdaad de bedoeling om natte aarde/modder voor te stellen. Het hoeft echter niet zo veel meer te zijn (een klein beetje kan misschien geen kwaad ;) ) maar niet vergeten dat op het moment toen de Duitse troepen aan hun opmars begonnen er nog geen sneeuw gevallen was...
En ik neem een beetje het voorbeeld van de foto welke jij gepost hebt ;)
Hier ingekleurd:
attachment.jpg

Mooie techniek om modder na te bootsen op je model, dat ga ik meteen ook maar eens proberen (op een stuk oefenplastic uiteraard)

De filter toch aardig gelukt, even als de modder met de bloem.
Indien de modder niet genoeg blinkt (natte aarde) kun je nog altijd bewerken met glanzende vernis hé ...mooi bezig !

@Mickey: Het is heel erg simpel, ik ben er bij toeval op gekomen om dit zo te gebruiken. Ik weet niet of ik deze methode al ooit ben tegen gekomen, maar het bevalt mij wel ;) Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen..

@Peiper: Merci, filter is nu wel ok, de eerste niet :nowink:. Er komt hier en daar inderdaad nog een beetje glansvernis op bepaalde delen van de modder ;)

attachment.jpg
Bron: internet For reference purpose only

Gisteren nog wat verf uitgehaald en de eerste camo er op gezet.
Op de eerste foto's zie je het resultaat na één laagje, zoals te zien heeft het dus een tweede laagje nodig ;) Ik heb Air-verf gebruikt maar met de borstel geschilderd. Het is aangename verf om te gebruiken, zelfs op deze manier :)

Het eerste laagje is Cam.light green 71.006:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook Burglar zijn advies gevolgd ivm iets meer modder onderaan:
attachment.jpg

En nadat ik het groen een tweede laagje had gegeven kwam het Cam.pale brown 71.035 aan de beurt:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zijn momenteel nog felle kleuren, maar dat zou nog moeten veranderen tijdens de verweersessie.
Hij zal nog een beetje de mazelen krijgen, er komen ook nog spikkels op... :D
Geef gerust jullie feedback, ik kan enkel beter worden daardoor :nowink:

Laatst bewerkt:
De camo vind ik in ieder geval al geslaagd, ja klopt Beyond de felle kleur moet nog afzwakken tijdens de verweersessie.
Goed bezig :)

Hey,

Xavier, let er op dat je tank gaat verdonkeren bij het verweerproces, misschien eens opteren om, met de borstel, een lichtere verkleuring te maken op de horizontale stukken van de tank. Zo creëer je een soort van oplichting die na je verwering nog zichtbaar zal zijn.😉

Super vooruitgang Xavier, de camouflage is heel goed gelukt. Hopelijk kan ik dat op mijn zwischenlösung ook zo goed krijgen..
Vind je modder ook in orde, mooie variatie in kleuren ook. Oogt mooi en realistisch zo

@Swaken, merci :) Ik zal je tip ivm modulatie eens uitproberen, benieuwd of ik er iets van terecht breng :O

@Burglar, merci voor de complimenten :) Ik twijfel er niet aan dat jij het ook tot een goed einde zal brengen ;)

@Camaro: Nee, momenteel is dit de enige die in kleur staat. Ik wil eerst eens zien hoe de kleuren op deze tank uitkomen op het einde van de rit. Wellicht ga ik op de andere tank iets andere kleuren gebruiken (wordt ook een ander soort camo..)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan