Goedenavond Beste Kijkers !
Een kort voorwoord betreffende het model :
De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11.
Er waren vier modellen (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel.
Sd.Kfz. 251/9 is uitgerust met een 75 mm L/24 kanon.
De 7.5 cm KwK 37 was een Duitse tankkanon, voornamelijk gebruikt op de Panzer IVs en StuG IIIs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het wapen was bedoeld voor ondersteuning op korte afstanden en ook om hoog-explosieve kogels te vuren. In maart 1942 werden alle KwK 37s gedemonteerd en vervangen door de langere KwK 40, omdat deze effectiever was tegen tanks. De gedemonteerde kanonnen werden hergebruikt op Panzer IIIs en deze Kanonenwagen.
(Tekst via Wikipedia)
De Kanonenwagen werd gebouwd op basis van de Ausf C en D. De C was enkel van het vroege type, waarbij het kanon ingebouwd werd in de frontplaat net boven de motorkap. Bij de late versie (Ausf D) werd er geen inkeping meer gemaakt in de frontplaat waardoor het kanon boven het voertuig uit stak. Dit vereenvoudigde sterk de bouw, maar had als nadeel dat het voertuig een hoger silhouet had.
De kit :
De kit is van AFV-club, wat veronderstelt vlot te bouwen.
Door deze foto (uit Nuts&Bolts nr 21) laat ik mij inspireren voor de bouw en afwerking van het model.
Dit brengt met zich mee dat ik wat figuren zal moeten kitbashen.
Hiervoor dienen deze sets figuren. Maar later meer, eerst wat bouwen aan het voertuig.
Op beide beurzen dit weekend heb ik al een flink stuk gebouwd, hierdoor heb ik geen stap-voor-stap foto's. Enkel deze foto's zoals het er na de beurzen uitziet.
De pasvorm van AFV is zeer goed, maar er is wel deftig wat opkuiswerk aan de onderdelen. Veel flash en pinmarks te verwijderen.
Om de kast samen te lijmen heb ik de scheidingswand tussen motor- en cargoruimte met bluetack vastgezet.
Met de vooras heb ik wel wat problemen gehad, ze zat steeds scheef en ik kon maar niet afleiden waardoor. Tenslotte heb ik ze vastgelijmd met een druppel Revell-lijm en een lijmklem.
Het kanon, in de kit is een metalen loop voorzien en een heel klein fretje PE. De beschermbeugel moet nog aan de achterzijde van het kanon gelijmd worden. Maar ik ben er nog niet aan uit hoe : ofwel recht uit de doos, ofwel met een klein beetje scratch. Op sommige foto's is te zien dat soms een stuk werd verwijderd uit de beugel...
Op Model Force heb ik zowat gans de dag aan de upperhull gewerkt. Niet veel gedaan hè !
Om de luiken open te bouwen, zoals op de foto, heb ik heel wat paswerk moeten doen. Recht uit de doos dienen deze luiken dicht gelijmd te worden, maar dat kon ik dus niet laten gebeuren. Temeer daar ze aan de binnenzijde prachtig gedetailleerd zijn !
Zodoende heb ik drie luiken aangepast.
Toen ik evenwel thuis mijn zaken terug opborg, stelde ik vast dat de boxart de rechterzijkant toont... zonder 'vision port' !
Dus vandaag dit luik verwijderd en dicht gemaakt met wat plasticard en wat plamuur.
Hier is duidelijk het mooie detail aan de vision ports te zien.
Dit wordt nu terug opgeborgen tot de volgende beurs...
Groeten Rik
Een kort voorwoord betreffende het model :
De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11.
Er waren vier modellen (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel.
Sd.Kfz. 251/9 is uitgerust met een 75 mm L/24 kanon.
De 7.5 cm KwK 37 was een Duitse tankkanon, voornamelijk gebruikt op de Panzer IVs en StuG IIIs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het wapen was bedoeld voor ondersteuning op korte afstanden en ook om hoog-explosieve kogels te vuren. In maart 1942 werden alle KwK 37s gedemonteerd en vervangen door de langere KwK 40, omdat deze effectiever was tegen tanks. De gedemonteerde kanonnen werden hergebruikt op Panzer IIIs en deze Kanonenwagen.
(Tekst via Wikipedia)
De Kanonenwagen werd gebouwd op basis van de Ausf C en D. De C was enkel van het vroege type, waarbij het kanon ingebouwd werd in de frontplaat net boven de motorkap. Bij de late versie (Ausf D) werd er geen inkeping meer gemaakt in de frontplaat waardoor het kanon boven het voertuig uit stak. Dit vereenvoudigde sterk de bouw, maar had als nadeel dat het voertuig een hoger silhouet had.
De kit :
De kit is van AFV-club, wat veronderstelt vlot te bouwen.
Door deze foto (uit Nuts&Bolts nr 21) laat ik mij inspireren voor de bouw en afwerking van het model.
Dit brengt met zich mee dat ik wat figuren zal moeten kitbashen.
Hiervoor dienen deze sets figuren. Maar later meer, eerst wat bouwen aan het voertuig.
Op beide beurzen dit weekend heb ik al een flink stuk gebouwd, hierdoor heb ik geen stap-voor-stap foto's. Enkel deze foto's zoals het er na de beurzen uitziet.
De pasvorm van AFV is zeer goed, maar er is wel deftig wat opkuiswerk aan de onderdelen. Veel flash en pinmarks te verwijderen.
Om de kast samen te lijmen heb ik de scheidingswand tussen motor- en cargoruimte met bluetack vastgezet.
Met de vooras heb ik wel wat problemen gehad, ze zat steeds scheef en ik kon maar niet afleiden waardoor. Tenslotte heb ik ze vastgelijmd met een druppel Revell-lijm en een lijmklem.
Het kanon, in de kit is een metalen loop voorzien en een heel klein fretje PE. De beschermbeugel moet nog aan de achterzijde van het kanon gelijmd worden. Maar ik ben er nog niet aan uit hoe : ofwel recht uit de doos, ofwel met een klein beetje scratch. Op sommige foto's is te zien dat soms een stuk werd verwijderd uit de beugel...
Op Model Force heb ik zowat gans de dag aan de upperhull gewerkt. Niet veel gedaan hè !
Om de luiken open te bouwen, zoals op de foto, heb ik heel wat paswerk moeten doen. Recht uit de doos dienen deze luiken dicht gelijmd te worden, maar dat kon ik dus niet laten gebeuren. Temeer daar ze aan de binnenzijde prachtig gedetailleerd zijn !
Zodoende heb ik drie luiken aangepast.
Toen ik evenwel thuis mijn zaken terug opborg, stelde ik vast dat de boxart de rechterzijkant toont... zonder 'vision port' !
Dus vandaag dit luik verwijderd en dicht gemaakt met wat plasticard en wat plamuur.
Hier is duidelijk het mooie detail aan de vision ports te zien.
Dit wordt nu terug opgeborgen tot de volgende beurs...
Groeten Rik