Update:
Als ik de bouwbeschrijving wil volgen zou ik nu aan de kajuiten moeten beginnen maar ik ga eerst de romp beplanken. Het geraamte is nu sterk genoeg om ermee te beginnen en dit is in mijn ogen een betere volgorde van werken.
Eerst aan de beurt is een grote triplex lat aan beide zijden van de romp. Het betreft hier een plank van 2 mm dik en dus zeer stug om te buigen.
Eerst heb ik het nat gemaakt en op de romp laten drogen. Uiteraard heb ik eerst op deze plaats de spanten afgeschuind.
Eens droog heb ik een deel geel geverfd. De reden hiervoor is hetzelfde als vorige update met het dek.
Dan heb ik het met behulp van veel spelden en m'n trouwe wasknijpers vastgelijmd.
Hier zie je het geel geverfde deel:
Helaas is niet alles verlopen zoals ik had gewild. Aan de boeg moet de triplexplaat tussen de eerste 2 spanten een zodanige kromming maken dat hier enorm veel kracht voor nodig was. Met normale latje zou het zeer gemakkelijk gaan maar deze lat is erg stug.
Dus was ik genoodzaakt om deze aan de boeg met naalden en een nageldrijver vast te pinnen.
Nu heb ik een beetje schrik dat het met de tand des tijds terug los gaat komen door de enorme spanning dat erop zit aan de boeg. De spelden zijn van roestvrij staal dus deze laat ik zeker zitten. Wel ga ik de koppen er met een hamertje er wat dieper in kloppen.
De naalden zitten schuin door de spant want anders scheurt de spant in twee. De kwaliteit van het triplex van de spanten is slecht (zie begin verslag), ik heb al twee spanten moeten herstellen die bij het afschuinen zowat uit elkaar vielen
Een bovenaanzicht van de naalden door de spant:
Nu zou ik graag nog iets doen om dit te verstevigen zodat het niet los kan komen met de tijd. Ik ben aan het denken of er een product bestaat waar ik de ruimte tussen deze spanten waar de spelden zitten mee kan opvullen en dat ook voor een lijming zorgt.
Alle sugesties zijn welkom
Wordt vervolgd....
Zou ik dit kunnen volgieten met slo-zap of zoiets?