ron er zijn warschijnlijk vele manieren van hout buigen. of dat ze allemaal even goed zijn laat ik aan de bouwer over. hout doordrenken met water vind ik persoonlijk niet de beste oplossing en is ook een tijtrovend werkje als je het goed wil doen, dus nat opspannen en dan zou je het helemaal moeten laten uit drogen voor je het lijmt.
ik brand mijn houd altijt voor huidlatjes werkt dit prime en je kan er zelfs eik van 0.5 cm mee buigen .
1/ bespenkel het hout met wat water. of dompel het ff onder in en uit het water is genoeg voor huidplankjes, voor dikke stukken zoals een hekbalk van 2 cm dik moet je het wel ff laten intrekken +/- 1 min omdat je hier langer moet branden.
2/ zet je gasbrandertje zo dat de vlam in de buis gaat
3/ je buis is warm genoeg als je er een druppel water op laat vallen dat hij kookt ( als op een elec vuur waar je op kan koken als dat warm is krijg je ook dat effekt als je er een druppel water op laat vallen ,
4/ buig nu je hout in de gewenste vorm, moet je maar 1 plankje buigen kan je het vuur uitdraaien want het blijft warm genoeg voor een tijtje.
voor dikker hout als de berghouten moet ik wel anders te werk gaan . die steek ik eerst in een snelkoker tot hij juist niet kookt haal het hout er zo snel mogelijk uit en plooi die in een voorge maakte mal. dit stelt niets voor hoor een paar nagels die ik in mijn werkbank geslagen heb waar ik het berghout kan rond trekken. als je dit gewoon zo nat plooit breekt het tog nog maar als je er met het gasbrandertje direkt met een grote vlam op gaat plooit dit wel goed en breekt ook niet. je kan makelijk een 90* hoek plooien met eike latjes van 8x 6 mm . als ze in vorm zijn een 15 sec zo in vorm houden en klaar ze plooien niet meer terug en zijn droog door dat er met de grote vlam op gegaan is. je kan ze dan ook direct lijmen. het aangebrande hout van de vlam kan je er makkelijk afkrabben met een beitel of een stuk glas