Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
ja swa ik heb gisteren wat aan het ( verven ) geweest
ik moet hem nog wel een maat stok geven. maar hij is net van maat op schaal 1.70m op 1/1 kun je direkt zien dat je kop in kas moet lopen op het koedek of nen dikke bult
het ziet er weer prachtig uit, mooi vakwerk zeg!!
Welke trap moet nemen laat ik aan je zelf over maar niet te min die vb. trap is best mooi, sterrke met je keuze!
Dirk de ganzenpas trap ziet er mooi uit....maar ik heb mijn bedenkingen....of dit soort trappen...bestonden....op deze schepen...allee ik heb er tot nu toe nog niks van gevonden...bewijs mij het tegendeel...want ik vind het wel een héél prachtig soort van trap........voor de rest....gewoon doorgaan maatje....
thx mannen maar je hebt gelijk dat trapje gaat er niet komen.
ik had het ooit eens op M.W.S. gezien maar weet ook niet meer op welk soort schip. maar het schoot me wel te boven .
het zullen terug van die paaltrappen worden zoals er 1 naar het ruim gaat.
vraagje over de spenen aangeduid met rode pijl. deze zouden 23 duim uitelkaar moeten staan volgens onze goede vriend.
maar dit lijkt mij enorm wijnig want dat zou minder zijn dan de fockemast dik is. en daar werd wel het ankertouw op gelijd. en zou het touw tegen de mast schuren als men het anker ophaalde.
iemand die hier meer over weet ?
foto komt van witsen zijn boek het is de doorsnede van de pinas en ook het enige plan dat ik terhanden heb in doorsne
Allereerst de trap, die werd nooit in deze tijd gebruikt. Het waren altijd volle treden.
Verder even wat over witsen. Hij beschrijft hier dat deze 23 duimen uit elkaar liggen, niet hoe de diameter is. Dat houd in dat deze dus 23 duim voor de fokkenmast ligt.
hier nog de foto s
moet nog wel wat schuren maar daarna kan het dek dicht.
ik ben het nog vollop aan het lezen rik maar de 23 duim uit elkaar zou dus wel kunnen kloppen maar het is de afstand tussen de twee spenen en niet de afstand naar de focke mast toe
Ik volg dit hier al een hele tijd in stilte, dit is echt indrukwekkend hoor. Mijn kennis is te beperkt om daar commentaar op te geven maar ik zie wel dat hier een echte vakman bezig is.
Amazone, dat zijn er idd veel, maar dit zijn wel alle lezers die op dat moment op het gehele scheepsgedeelte aan het kijken zijn. Als je helemaal naar beneden scrolt in het start scherm kun je zien wie waar aan het kijken is als je op active gebruikers klikt. Misschien ook eens leuk om te zien, dan zie je live wie jou topic aan het lezen is.
ja dat had ik gedaan rik alle maal gasten en ze zaten alle maal in dit topic. en omdat het er 49 zijn dacht ik aan een klas die opzoekingen aan het doen zijn voor een pinas of schell-first.
Dirk.....die tandestoker..moet nog wat afgedraait worden........maar voor de rest...ja.......subliem..en wat betreft je vraag moet ik meegaan met Rik...en eerlijk...ik lees alle dagen witse..en meer en meer.komt het voor dat ik die met zijne tandestoker niet begrijp....maar toch gewoon voort doen maatje.....
hoi swa ik heb er nog eens diep over nagedacht en ik ga ze zover uit elkaar zetten dan de focke mast breed is.
want op het verdek moeten daar nog 2 grote knieén aan komen die plat liggen en deze gaan naast de mast en sluiten achter aan de spenen. hat zou dan wel een 3 duim schillen maar je moet weten dat de maat van een 134 voeter komt en ik ben aan een 160 voeter bezeig dus de mast zal ook wel iets breder zijn.
moest het dan nog fout zijn op het verdek zal ik ze afbreken en terug niewe op de overloop planken lijmen in plaats aan de ribben te timmeren. er is geen kat die dat gaat zien en dan weet ik het voor een volgend schip hoe het dan wel zou moeten..
maar ik denk dat ik tot nu toe nog niet echt erge fouten gemaakt heb in de bouwconstruktie en ben al blij dat ik zover gekomen ben want had het helemaal niet verwacht.
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.