de planken van het klimsel zitten er tegen en ik ga nu alles goed laten drogen. zal morgen wel een foto maken
tog nog een opmerking. witsen zegt in begin dat de kielbalk in het midden lager moet liggen dan aan het voor en achtersteven. ik heb daar geen aandacht aangeschonken en zit nu wel met de gebakke peren
. waar om de blokken minder hoog moeten zijn daar geeft men geen beschrijving over maar daar ben ik nu wel achter gekomen.
natuurlijk kan je een model en een echt schip niet vergelijken maar het zou er natuurlijk wel mee te maken kunnen hebben.
door de spanning van alle huid latten die er nu opzitten was ik alles nog eens na aan het meten of alles nog pas stond en recht. toen ik onder het schip keek zag ik iets zeer ijgen aardig
de kielbalk stond in het midden hol dus met een bolling naar boven en wel 5 mm. dit is ook de maat die witsen aangeeft voor de blokken onder de kiel.
wat lijd ik hier uit af / als je de blokken goed legt en je beplankt zoals ik gedaan heb dan komt de kiel recht te liggen en kan men hem dan weer onder vullen.
gelukkig is dit een model en kan ik de kiel waar naar beneden spannen maar met een echt schip is dit niet te doen. als het model en het echte schip hier iets gemeen hebben weet ik niet daar trek je zelf je conclutie maar uit
maar nu ga ik het model wel met water benevelen voor een paar dagen en opspannen zodat het weer goed in model komt. dat is wel het voordeel van hout en een model dat kun je nog naar je hand zetten tog nog zo vroeg in de bouw.