de buikstukken en klimmen staan er in.
hier is tog nog heel wat werk aan om het mooi strak te krijgen, maar eerst moet het goed uitharden voor ik kan gaan schuren.
dus heb ik nu de 2 grootspanten gemaakt.
dit zijn 2 dezelvde halve stekers
om deze juist te zetten moest een hele bedoeling geweest zijn , gelukkig bouwen in het klein
wat gebeurt er nu om deze juist te zetten.
er zijn maar een paar referentie punten waar je op kan richten
1/ de boven kant van de klimmen als deze slecht zijn uitgetimmert heb je wel pech natuurlijk. we kunnen de stekers van onder dus juist zetten aan het boegsel der klimmen.
2/ de brete van het verdek. deze brete is aangegeven op het groot spant dus aan het verdek kunen we meten hoever ze uit elkaar moeten staan.
op deze manier kunnen we ze al recht zetten maar ze kunnen behoorlijk schuin gaan staan zonder dat het opvalt. nu op het verdek hoogte spannen we een lat zodat deze juist van brete is , hier zetten we juist het midden op met een potloot lijntje.
3/ een koort spannen van voor naar achter steven. deze koort is juist het midden van het schip. als we nu het spant naar het potlood lijntje duwen van boven zou het spant goed moeten staan volgens witsen.
dus heb ik dat zo gedaan en het ziet er niet slecht uit moet ik eerlijk toe geven
ik hoop dat een beetje duidelijk is
nu eerst een hoop hout zagen voor de spanten want mijn hout voorraad zit er bijna door