Hoofdsponsor

1/35 Steyr 250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeg Erwin kan je niet de egale kant van het wikkeltje nemen daar is niks aan van barsten en zo ik heb die gebruikt om de portieren te bekleken en die zijn mooi egaal zonder barstjes erin kijk anders eens naar mijn topic waar ik de deuren laat zien , anders een oude zakdoek en die in kleur en daarna vernissen met blinkende of satijn vernis
grtz Marc is maar een tip hoor
 
Erwin :
...Ik was wel van plan om een opgevouwen dak te maken en wou dus het frame nabouwen. Heb al eens gekeken om het frame van een VW Kubelwagen te gebruiken maar de Steyr is langer en breder. Het zal dus scratch worden...
Als ik zo foto's bekijk van de echte Steyr en modellen met het neergeklapte dak, hoef je volgens mij niet eens een frame
na te maken. In neergeklapte toestand zit het dakzeil geheel om het frame zodat je dat dus helemaal niet ziet...

Je zou kunnen volstaan met een soort van "zitzak" in een afgeronde wigvorm.
Kun je maken van Fimo, of Milliput, of piepschuim met papier-bekleding, of zelfs in z'n geheel van papier.

Hier nog een linkje met rondom plaatjes van een model met neergeklapt dak.
Ik zou wel wat betere plooien aanbrengen dan die op dit model... typisch Wespe :nowink:

frame-loos groetje ;)
 
Volgens de foto's die ik bij Erwin gezien heb van het echte voertuig, denk ik dat het dak niet de ganse achterkant van het voertuig bedekte in neergeklapte toestand. Op die foto is duidelijk te zien dat er nog iemand in de kofferruimte zit. Zal dus nog even uitdokteren zijn hoe het juist moet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Erwin dit wel tot een goed einde zal brengen ;)
 
@ Coachke: Ik heb dit gezien in jouw topic Marc, ben zo één van die stille volgers die bijleert hoe hij een auto moet bouwen.
Ik zal het deze maal bij papier houden. Had reeds iets gemaakt waarvan ik toen dacht dat dat het systeem van deur was en dit voorgelegd in mijn club. Daar werd het als goede oplossing bevonden. Nu blijkt dat de door mij gemaakte deur moet aangepast worden zal ik echter wel bij het papier blijven.
Is trouwens niet de eerste maal dat ik papier verwerk in een bouw.

@ Peter: Ik denk te weten welke foto je bedoeld en er zal warschijnlijk wel een soort afdekzeil bestaan hebben om de kap te beschermen. Ook de Humber van Montgomery (Airfix kit op 1/32) heeft er zo één.
Zal eens kijken om de foto's die ik wil gebruiken als referentie hier te posten.

@Beyond: ja, nooit foto's en referenties genoeg hé.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het volgen en de aanmoedigingen.
 
OK, hoop dat het lukt.

attachment.jpg
Only for reference purposes.

@ Peter: Ik denk dat je deze foto bedoeld waar er inderdaad een soort afdekkap over het geheel ligt.

Maar ik wil mijn bouw baseren op deze foto:

attachment.jpg
Only for reference purposes

waar je kan zien dat de kap volledig dichtgevouwen is. Er is trouwens nog steeds een open ruimte tussen de kap en de achterste zetels.

@ Beyond: die andere foto staat in het boek en ga ik hier niet publiceren.

Geen nood, we komen er wel uit en bedankt voor de hulp en het meedenken.
Erwin
 
Met gebruik van de bovenstaande foto als hoofdreferentie heb ik er mij aan gewaagd om alle railings welke aan de carrosserie van de Steyr bevestigd waren te herbouwen.
Eerst en vooral werden de voetrails aangebracht zoals deze voorzien waren op de kit maar wat de kit niet voorzag waren de vierkante buizen welke onder deze rails te zien zijn en dus ook hun steunen niet. Heb tevergeefs gezocht of deze vierkante buizen volledig onder het voertuig doorliepen of niet maar de foto's brachten geen duidelijkheid en dus heb ik ze maar als 2x één buis aangebracht lopende van de ene voetrail naar de andere.
Evenmin kon ik uitvissen of de driehoekige steunen/supports welke te zien zijn gewoon platte ijzers zijn of hoekijzers. Dus ook hier de dichterlijke modelbouw vrijheid genomen om hoekijzers om te vormen tot steunen. Ik ga er van uit dat de Oostenrijkse Steyr nogal stevig gebouwd was in een tijd waar er nog niet gekeken werd op een gram ijzer in een auto.

attachment.jpg

Verder werden de rails langs de neus en omheen het achterdeel aangebracht alsook een bumper rail.
Het open kofferdeel werd opgesmukt met een bodem in balsa.

attachment.jpg

Hij begint er eindelijk redelijk uit te zien.

Ben er zelfs in geslaagd om de meeste hardnekkige verf uit de roosters te halen.
Had onlangs iets in een SAMI tijdschrift gelezen over een nieuw product van Revell nl. Paint Remover en ook op YouTube was er een filmpje over.
Vermits alle voorheen bekende en in mijn bezit zijnde producten niet geholpen hadden besloot ik deze dan maar aan te schaffen en heb het op de roosters uitgeprobeerd. Aangebracht met een penseel, even laten intrekken en dan wegvrijven met keukenpapier. Enkele malen herhalen en het ergste was weg. De rest mag blijven en zal dienen als pre-shading.

Wordt vervolgd.
 
Erwin ik vermoed dat de koplampen ten onrechte schuin naar beneden staan (hij 'kijkt' naar beneden). Als ik kijk naar de referentiefoto's dan zie ik wel de aanloop naar de koplamp (bovenaan) schuin aflopen, dus dat klopt wel. Maar de koplamp zelf hoort denk ik precies verticaal te staan. Met de sierringen geldt hetzelfde. Als ik het goed zie, is dat op het model niet het geval en dat zou wel eens kunnen gaan storen als het model af is.

Verder, niets op de bouw aan te merken tot nu toe, keurig werk.

Edit: je ziet hier ook dat de koplampen iets verkeerd staan ten opzichte van het origineel:

steyr-250-02.jpg


steyr-250-06.jpg


Vooral op de eerste foto zie je goed, dat de bumper verticaal dezelfde lijn heeft als de koplampen. Dat is bij het model dat jij aan het maken bent, niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je hier nog iets aan trouwens, voor zover je die nog niet had gezien:

img2_crc_wp.php


Meer foto's hier.

Hier kun je ook de verticale stand van de koplampen zien:

steyr250Griechenland_W.jpg

Hier misschien nog wat ideeën voor bagage:

steyrkuebelimEPkwBadenAmStrandCatania_Baydeww2.jpg

Of alternatieve bagage ;)

steyrkuebelueberOise_1939_Y.jpg

steyrWH-181743_Autoretro_org_ua.jpg

$_12.jpg

(Die laatste zou ik even opslaan als je dat niet toch al doet, die komt van een Ebay-advertentie)

Meer hier.
 
Bedankt voor de foto's Ron, weer 2 nieuwe bij (die laatste en die restauratie).
Je hebt gelijk wat betreft die koplampen maar als ik die op dit model ga veranderen vrees ik dat ik teveel detail ga verliezen; detail die ik waarschijnlijk niet meer kan terugbrengen. Ik heb echter wel reeds de bolle koplampen van de kit uitgeboord en ga deze op het einde van de rit vervangen door nieuwe klare stukken hetgeen waarschijnlijk dat detail minder zal doen opvallen.
En dat er onderlinge verschillen zijn, waarschijnlijk in bouwjaar en type, is mij ook al gekend want ik heb foto's waar een ander type bumper op staat en deze die gerestaureerd wordt heeft iets uitsteken uit de motorkap wat niet te zien is op de oorlogsfoto's.
Bedankt voor het blijven volgen.
 
Graag gedaan, en ik denk dat het sowieso een mooi model wordt en al helemaal als je de koplampen erop gaat aanpassen.

Hier nog een mooie foto om het af te leren:

steyr-250-08.jpg


Als ik die restauratiefoto trouwens nog eens goed bekijk, dan lijkt het alsof het staal wél schuin afloopt maar dat de koplampbehuizing dit corrigeert. Zie hier voor een vergroting.

Dat is dus wellicht makkelijker te herstellen dan gedacht, als het al hersteld moet worden. Misschien hebben de behuizingen wel de juiste vorm. En anders kun je gewoon een beetje Evergreen card gebruiken.
 
Die foto toont hoe ik het model wil afwerken nl. met die zogenaamde "knupfeldecken" op de spatborden.
Het toont ook nog eens aan dat het voorste deel van het dak de achterruimte of laadruimte niet afsloot want je ziet materiaal liggen achter de achterste rij zetels. Er was blijkbaar wel een soort cover over het opgevouwen dak.
 
Wou jullie deze ontwikkeling niet onthouden.

Ik heb dus niet de intentie om een dak te bouwen voor de Steyr maar wel om dit in neergeklapte positie aan te brengen. Hoofdreden hiervoor is dat ik geen duidelijke referentie of afmetingen heb voor dit frame en ik wil geen discussie starten onder het thema "your guess is as good as mine".
Vermits het toch wel iets naar werkelijkheid mag zijn dus niet zomaar simpel wat ijzer bij elkaar gesmeten maar wel wat ijzer geplooid, geknipt, gezaagd en gevijld ten einde iets te bekomen wat op een dakconstructie had kunnen lijken.
Heb ook een paar scharnierpunten aangebracht maar stel nu vast dat ik de halve maantjes naar boven gekleefd heb ipv naar beneden; ze moeten dus omgekeerd zitten.
De constructie is tijdelijk vastgezet met houtlijm ten einde deze ook gemakkelijk te kunnen afbreken en letterlijk op te plooien.

attachment.jpg

Het is dus gewoon een try-out, geen perfectie.
De halve maantjes heb ik aangebracht terug denkend aan de scharnieren van een ligzetel, je weet wel, zo een aluminium frame met een doek.

attachment.jpg

Al met al, vergeleken met de foto's van het echte voertuig en met de realisatie van die Franse modelbouwer vind ik het er nog redelijk goed uitzien. Indien het de bedoeling zou geweest zijn om werkelijk het dak te bouwen dan had deze constructie voor mij niet gekund.

Wordt vervolgd.
 
Ziet er geloofwaardig uit hoor (behalve de maantjes dan ;) :D )
Waarom zou het niet voldaan hebben mocht je een dak willen bouwen?
 
Waarom zou het niet voldaan hebben mocht je een dak willen bouwen?

Om de éénvoudige reden dat er hier met de natte vinger gewerkt werd. Ik weet niet eens of mijn basis steunpunten in de laadruimte wel op de juiste plaats staan, alles is gebaseerd op foto's. Het kan dus zijn dat de ene hoepel te klein is en de andere te groot, mijn connecties kunnen de verkeerde vorm hebben enz....
Ik moet wel toegeven dat, indien ik er in zou slagen om het te overdekken met canvas, er van het gehele frame niet veel meer zou te zien zijn en dat het waarschijnlijk geloofwaardig zou overkomen maar dat gaat dus niet gebeuren.
 
knap ijzerwerk zien we hier op deze schaal,natuurlijk zien we
het liever opengeklapt,veel meere te ziene
 
Graaf gevonden Erwin!! Ben benieuwd hoe da ga vorderen...alvast succes verder..!

Grtz yves,
 
Hey,

Zo ken ik onzen Erwin, geen detail gaat hij uit de weg, mooie vorderingen man.
Ivm de vouwconstructie, ze ziet er toch redelijk uit daar je steeds moet denken dat de volgende 'boog' in de eerdere boog moet kunnen plooien zodat het canvasdak in elkaar kan plooien. Zo te zien lijkt me dat wel te werken. Maar ik ken uw intenties, dus ga ervoor.
Knappe bouw tot nu toe van wel een heel specialleken :) ;)
 
We hebben het frame maar opgevouwen zoals ze dat in het echt ook zouden gedaan hebben en alles vastgelijmd.

attachment.jpg

en dan hebben we er, opnieuw afgaande op foto's, een cover over gemaakt.

attachment.jpg

Is nog een beetje zacht van het verdunde houtlijm maar er komt later bepakking onder dus dat komt in orde.

Volgende stap: het aanbrengen van haken aan de zij- en achterkant om de cover vast te leggen.

Wordt vervolgd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan