Hoofdsponsor

1/24 Subaru Impreza WRC '05 Tour de Corse [ WIP ]

Schaal 1/24 - 1/25
Ik wou dat ik kon bouwen zoals jij. Ziet er heel goed uit.



Dat kun jij ook ! Trouwens iedere bouwer kan dat. Wat je nodig hebt is een goede kit , een goede en propere AB en geduld. Wat ik daarmee bedoel is dat je niet mag verwachten dat je een dergelijk model in een weekje na het werk kan in elkaar zetten en mooi afwerken. Bvb droogtijden van verf en lak dienen om gerespecteerd te worden. Decals gooi je niet op je model in een namiddagje, deze zijn in driemaal er op gezet. Is het vandaag niet klaar dan doe je toch morgen verder... sla ook de clichés uit de modelbouw niet in de wind. Ook ik heb moeten leren dat je beter 5 of 6 dunne lagen spuit dan 2 of 3 dikkere. Tenslotte mag je niet bang zijn om opnieuw te beginnen als het resultaat niet naar verwachting is, zie hierboven.

Greetzzzz Modest
 
Fabelachtig knap , dat echt polijsten krijg ik niet goed onder de knie het gaat wel maar de resultaten zijn niet hoe jullie ze hier boven toveren
Marc

Maar Marc toch dat verwonderd mij toch wel heel erg , jij hebt jaren aan auto’s gewerkt. Ik doe eigenlijk gewoon wat ze bij echte auto’s ook doen. Er is daar niets moeilijk aan. Al wat je nodig hebt is wat schuurpapier water en wat afwasmiddel, met wat geduld en voorzichtigheid en vooral het schuurpapier het werk laten doen kom je al Halfweg. De commandant en het polijstwieltje doen de rest. Tenminste als je voorzichtig bent hee :)

Pascal , Erwin en Hans Thomas : bedankt voor jullie comments, die geven een mens courage om het nog beter te doen :).

Greetzzzz Modest
 
Heel knap resultaat Modest.
Ik vind het schuren en polijsten zeker niet makkelijk en tot hier toe heb ik nog nooit zo'n mooi resultaat gehad als jij.
Het ligt zeker voor een groot deel aan mezelf, ik ben te snel tevreden met de kleur en laklagen en zou er eigenlijk een paar meer moeten opdoen om wat reserve te hebben bij het schuren.
Voor de Ford ga ik ook voor het eerst 2K lak gebruiken, misschien geeft dit een beter resultaat voor mij.
 
Als je de 2k clear van ZP gebruikt zit je al goed. Die kan als je die een dag of drie laat uitharden gerust tegen een stootje of schuurpapiertje. De kunst zit er in het papier het werk te laten doen en er niet als een gek op te duwen om direct resultaat te hebben. Je moet ook nat schuren en voortdurend je werkgebiedje afdrogen en checken hoever je zit bij het schuren. Maar het belangrijkste is ook hier weer geduld en concentratie, schuren is saai en wordt vlug routine en dan zit het gevaar er in dat je te ver schuurt en dwars door de laklaag gaat. Vergeet ook niet dat op scherpe hoeken en bvb deurklinken ( door hun vorm ) de laklaag veel dunner is en je daar dus zoveel als mogelijk weg moet blijven met je schuurpapier
Een interessante pagina over dit onderwerp vind je hier : https://www.jdm24scale.com/polishing-body
Hopelijk kan je hier wat mee :)

Greetzzzz Modest
 
Heren bouwers,

Updatje over de Subaru :

heb wat tijd gehad om te bouwen en heb de stoelen onder handen genomen en voorzien van de harnassen , nu was het de bedoeling om met foto's een soort van how to te maken maar heb dit idee moeten opbergen wegens niet haalbaar en zou veel te onduidelijk zijn , die onderdelen zijn zo klein en om alles te maken heb je twee handen nodig dus foto's maken is wat moeilijk

attachment.jpg

Dit is het AM setje van Studio 27 waar ik zeer content over ben

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

dit heb je zeker nodig , de sprue cutter voor de onderdeeltjes en de dubbelzijdige plakband te snijden
de platte tang voor het plooien van de onderdeeltjes in PE
Het vijltje om de bramen van de onderdelen te halen
dubbelzijdige tape om alles vast te maken aan de stoelen en om de gespen en sluitingen aan de riemen te bevestigen
en natuurlijk het lint voor de gordels zelf , heb die in drie kleuren op de kop kunnen tikken via E bay voor een habbekrats , kan gordels maken voor de rest van de eeuw :)

attachment.jpg

om een idee te geven : dit is het grootste onderdeel die in de harnassen zit

wie dit ook eens wil proberen kan hier terecht voor een filmpje over dit onderwerp : https://www.youtube.com/watch?v=A7xx-lpXB60&t=898s

Als alles goed gaat heb je dan dit als resultaat :

attachment.jpg

Naast de stoelen ook de skid plates voor onder de auto gespoten die al mijn werk aan de onderstellen gaan bedekken......
Speaking of :

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles mooi in kleur gezet en een wash gegeven met zwarte pannelliner , dit moet nog bijgewerkt worden met bruine pannelliner en nog wat drybrush maar das voor op het laatste , ook te zien de oplossing van mijn verfraadseltje hierboven : de tunnel voor de cardan , zorgt voor wat kleur en breekt de eentonigheid vind ik

attachment.jpg

attachment.jpg

De achterspoiler die in twee kleuren moet : het blauw + clear en het zwart die Satin moet , had wat gemengde gevoelens hierover want onderdeel is één stuk dus moet je wat afplakken en spuiten na de clear en in al die hoekjes en kanten.... Soit goed gelukt vind ik

Vervolgens de body in de clear gezet ( 2 K clear van ZP )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zeer tevreden over het resultaat ,mooi glad en zeer weinig stof of onreinheden in de lak , buiten die ene spikkel op de witte decal op de deur , hopelijk krijg ik er hem uit bij de volgende etappe , nl schuren en polijsten , dat zal misschien voor dit weekend zijn wegens de lak moet zeker een dag of drie uitharden......


tot de volgende

Greetzzzzz Modest
 
Heel knap resultaat Modest.
Waar heb je trouwens het lint voor de gordels gevonden, dat ziet er interessant uit.
 
In het begin moest mijn vrouw uit al haar truien en bloezen de litsjes uit knippen die konden dienst doen als gordel , nu de gewone uit de kleding waren wel ietsje te breed nu een setje bij scalemates of bij Domino is nu niet zo duur want zo een rolletje daar kan je misschien honderd auto's mee maken maar dan allemaal in 1 kleur , maar in feite een goed gedacht
Je kan ze misschien verdelen ( verkopen ) onder de automodelbouwers he
Marc
 
Tof goed dat ik weet , zoals je weet ( of niet ) ben ik nog een beetje van de oude stempel nu heb ik een vraagje is dat normaal dat de gordels op de borststreek breder zijn dan die over de billen dat viel me op in het filmpje maar dan zijn ze denkelijk toch wat te breed volgens ik zo kan schatten ze nemen tezamen de helft van de rug in beslag , ik heb ooit ook met een harnas rondgereden maar die waren de normale breedte van een gewone gordel ik dacht dat het Britax gordels waren
Marc
 
Wel Marc. Alles heeft te maken met de PE set , de lussen van de gordels zijn 3 mm breed en die van de sluitpennen 2 mm dus moet je wat schipperen he. Ik gebruik alleen lint van 3 mm en voor de kleinere onderdelen knip ik er een mm vanaf. Ik gebruik die omdat het toch veel mooier is als de decals en eigenlijk hou ik me daar graag mee bezig. Tis wat friemelen maar dan heb je toch wat.

Greetzzzz Modest
 
Mooi die gordels. Ik heb net het filmpje bekeken en wat me opvalt is dat hij ook de plastic delen lijmt met een beetje CA lijm. Nu lijkt me dat nogal frajiel. De verf wat wegschrapen en plastic lijm gebruiken lijkt me veel beter.
 
Bedankt voor de tips, Modest.
Dat lint ga ik me ook aanschaffen. Het zwarte en rode 3mm lint is uitverkocht, maar ik weet nu waar zoeken.
 
Ziet er zeer mooi uit.
Ik heb zelf die kant en klare vernis van zero-paint al 1 maal gebruikt.
Bij mij was deze ook goed en gepolijst,
maar na een aantal maanden keek ik nog eens naar het model en er zaten precies overal barsten in.
Het valt niet zo erg op, enkel als ik van dichtbij kijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze over wicked-paint gespoten heb.
Of het hier aan ligt weet ik niet.
Over de wicked-paint zou normaal ook 2k laak kunnen.
 
Ik heb zelf die kant en klare vernis van zero-paint al 1 maal gebruikt.
Bij mij was deze ook goed en gepolijst,
maar na een aantal maanden keek ik nog eens naar het model en er zaten precies overal barsten in.
Het valt niet zo erg op, enkel als ik van dichtbij kijk..

Hopelijk word mijn Sub hiervan gespaard ! Mag er niet aan denken na al dat werk

Greetzzzz Modest
 
Heren,

Omdat ik hier nogal vaak opmerkingen en vragen krijg over de afwerking en glanslaag van mijn builds , ga ik proberen om het hele proces en het belang van schuren en polijsten eens in een how to te gieten voor jullie. Voor jullie naar de (vele :) ) foto's en uitleg kijken : dit is hoe ik het doe ! zoals vaak zijn er vele wegen naar Rome en ook ik ben geen specialist , maar dit werkt voor mij , en het is het resultaat van opzoekwerk op het net en dingen proberen en herbeginnen.

De body van de Subaru staat al een dag of vier in de 2K clear in de kast (tegen stof en vuil beschermd )

attachment.jpg

De glanslaag is goed geslaagd , deze foto is in mijn garage genomen en in de weerspiegeling op het dakje zie je de weerspiegeling van de TL lamp , lang niet slecht maar je kan duidelijk zien dat er veel vervormingen zijn in de weerspiegeling , dat komt door orange peel ofwel de glanslaag die niet helemaal egaal is.
Tijd om te schuren dus ( alle schuurwerk wordt nat gedaan : water met wat afwasmiddel )

attachment.jpg

Hier heb ik een klein beetje geschuurd en afgedroogd , je kan de orange peel nu veel beter zien. Doel is dat je het hele gebied mat schuurt, waarbij je moet opletten niet dwars doorheen de clear te schuren en voortdurend checkt hoever je bent door af te drogen met een tissue

attachment.jpg

Volledig mat gezet met korrel 2000

Alle orange peel is nu weg en ook eventuele luchtbelletjes of onreinheden , maar alles staat nu vol krassen , en die gaan we nu beginnen verwijderen door te schuren met papier van hogere korrelwaarden

attachment.jpg

Korrel 3000

attachment.jpg

Korrel 4000 , hier kan je al lichtjes zien dat de glans terugkomt , er zit al weer een weerspiegeling in van het raam achter mij

attachment.jpg

Korrel 5000 , hier zie echt al een verschil , de glans komt terug

attachment.jpg

Korrel 7000

attachment.jpg

attachment.jpg

8000 en 12000

Nu is het schuren achter de rug en ga ik beginnen polijsten

attachment.jpg

Dit product staat waarschijnlijk al 15 jaar in mijn kast , heb het ooit gekocht om in mijn echte auto een kras te verwijderen , met de Dremel en een polijstwieltje gaat de verandering spectaculair vooruit :

attachment.jpg

Let wel , met de Dremel polijsten is niet zonder gevaar, als je niet geconcentreerd blijft kun je uitschieten in het raamwerk of wielkasten ,met desastreuze gevolgen , heb het zelf al mogen ervaren, het metalen kopje van de machine moet je ook in het oog houden ,als je het model ermee raakt....

De glans is grotendeels terug en nu ga ik afwerken met compound van Tamiya

attachment.jpg
Fine

attachment.jpg
en Finish , allemaal machinaal gepolijst , je hebt nu een mooie en egale diepe glans ,zo heb ik het graag :)

attachment.jpg

Dezelfde foto van in het begin : alle vervormingen zijn weg , op foto wat minder te zien maar in het echt is het net een spiegel.

Zo ,hopelijk vinden jullie het ook wat

Greetzzzz Modest
 
Hele mooie en duidelijke uitleg en die foto's zeggen meer dan woorden.
Moet ik onthouden, je weet maar nooit wanneer het van pas komt.
 
Terug
Bovenaan