Heren,
Omdat ik hier nogal vaak opmerkingen en vragen krijg over de afwerking en glanslaag van mijn builds , ga ik proberen om het hele proces en het belang van schuren en polijsten eens in een how to te gieten voor jullie. Voor jullie naar de (vele
) foto's en uitleg kijken : dit is hoe ik het doe ! zoals vaak zijn er vele wegen naar Rome en ook ik ben geen specialist , maar dit werkt voor mij , en het is het resultaat van opzoekwerk op het net en dingen proberen en herbeginnen.
De body van de Subaru staat al een dag of vier in de 2K clear in de kast (tegen stof en vuil beschermd )
De glanslaag is goed geslaagd , deze foto is in mijn garage genomen en in de weerspiegeling op het dakje zie je de weerspiegeling van de TL lamp , lang niet slecht maar je kan duidelijk zien dat er veel vervormingen zijn in de weerspiegeling , dat komt door orange peel ofwel de glanslaag die niet helemaal egaal is.
Tijd om te schuren dus ( alle schuurwerk wordt nat gedaan : water met wat afwasmiddel )
Hier heb ik een klein beetje geschuurd en afgedroogd , je kan de orange peel nu veel beter zien. Doel is dat je het hele gebied mat schuurt, waarbij je moet opletten niet dwars doorheen de clear te schuren en voortdurend checkt hoever je bent door af te drogen met een tissue
Volledig mat gezet met korrel 2000
Alle orange peel is nu weg en ook eventuele luchtbelletjes of onreinheden , maar alles staat nu vol krassen , en die gaan we nu beginnen verwijderen door te schuren met papier van hogere korrelwaarden
Korrel 3000
Korrel 4000 , hier kan je al lichtjes zien dat de glans terugkomt , er zit al weer een weerspiegeling in van het raam achter mij
Korrel 5000 , hier zie echt al een verschil , de glans komt terug
Korrel 7000
8000 en 12000
Nu is het schuren achter de rug en ga ik beginnen polijsten
Dit product staat waarschijnlijk al 15 jaar in mijn kast , heb het ooit gekocht om in mijn echte auto een kras te verwijderen , met de Dremel en een polijstwieltje gaat de verandering spectaculair vooruit :
Let wel , met de Dremel polijsten is niet zonder gevaar, als je niet geconcentreerd blijft kun je uitschieten in het raamwerk of wielkasten ,met desastreuze gevolgen , heb het zelf al mogen ervaren, het metalen kopje van de machine moet je ook in het oog houden ,als je het model ermee raakt....
De glans is grotendeels terug en nu ga ik afwerken met compound van Tamiya
Fine
en Finish , allemaal machinaal gepolijst , je hebt nu een mooie en egale diepe glans ,zo heb ik het graag
Dezelfde foto van in het begin : alle vervormingen zijn weg , op foto wat minder te zien maar in het echt is het net een spiegel.
Zo ,hopelijk vinden jullie het ook wat
Greetzzzz Modest