Hoofdsponsor

1/35 Tamiya Kfz. 83 [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Voor wie bij deze titel nog niet mee was, het gaat hier over de schijnwerperwagenversie van de Krupp Protze.

attachment.jpg

Ik ga hiervoor de kit van Tamiya gebruiken in combinatie met de schijnwerper 60cm van AFV en de generator van DES Kits.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de kit ga ik PE gebruiken van Passion Models en resin sneeuwkettingbanden van Tank Workshop.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de schijnwerper zitten zowel styreen, PE als clearparts. Er zitten heel kleine stukjes bij, ik mag ze niet verloren doen als ik ze uit het zakje haal.

attachment.jpg

Dit zal dienen om toch al een aantal figuren te verfraaien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is de generator van DES. Wordt ook een fijne bouwkit.

attachment.jpg

Hiermee zal ik referentiekwesties proberen op te lossen. Het boek van WWP voor de inwendige en uitwendige details en de andere twee voor de historische omkadering.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hiermee gaan we lege plekken opvullen. Dit alles zal natuurlijk mee op het grote Flakdiorama komen te staan. Wish me luck...
 
Wauw wat een mooie intro aan materialen,bij deze succes :)
Mooie elektrogroep
 
Bedankt, PeiperJ. Ik ben er maar aan begonnen.

attachment.jpg

Deze mallen hadden duidelijk al afgezien voor mijn kit er uit werd geperst. Er was wel een handig stukje overgebleven van de Flakvierling.

attachment.jpg

Hier zie je dat al een van de twee differentiëlen betere assen heeft. Ter vergelijking een doorsnede van de kit-as rechtsonder: die is ellipsvormig.

attachment.jpg

Ook het tandwielhuis kon beter. Deel twee was hier ook al aangepakt.

attachment.jpg

Springveren zouden doorzichtig moeten zijn, dus dat gaan we doen. En nog wat haken en ogen ook, zo te zien.

attachment.jpg

Hiermee zal dat wel lukken, als we eerst wat rondjes vullen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zal niet allemaal zo zichtbaar zijn, maar wie de moeite doet om zich er over te plooien zal toch beloond worden.

attachment.jpg

Het Passion Models PE is aardig om te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de bladveren hielden wat werk in.

attachment.jpg

De motor is dan weer vrij gedetailleerd, al heb ik hierna nog PE strips over de cilinderblokken geplooid.

attachment.jpg

Het frame vraagt om een stevige portie schuurpapier. Eigenlijk had het hol moeten zijn, als je vergelijkt met een echte Protze.

attachment.jpg
 
Knappe vorderingen weer Steven.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Dank je, Mark. Ik heb nog wat vorderingen. Eerst even kijken wat er aan het dio gebeurd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb met kleuterbouwblokjes eens een opstelling gemaakt van hoe de opbouw er zou uitzien. Ik ging er toen van uit da tik de hele structuur op 80 cm diorama zou krijgen, uitgaande van wat ik op de foto's zag. Helaas zie je die meestal van de verkorte kant als je met de muur meekijkt. Het bleek na meting op het plan dat de ABA-structuur 43 meter lang is. Dat zou betekenen dat mijn planken 122 cm lang hadden moeten worden. Ik besefte dat dit niet kon. Daarom sneed ik de structuur af naast het midden, zodat hij net paste en nog een fractie van de muur naast de opbouw toonde. Dit printte ik af op vier overlappende A4's en in combinatie met de bodemplaat en het wegoppervlak geeft het een andere aanblik.

attachment.jpg

Er is misschien zelfs genoeg plek om ook de schijnwerper op het platform te zetten en aan twee kanten valt de schermmuur rond het platform weg, wat een goed zicht levert op de modellen. Wat zich onder de overkapping bevindt, zal je door de raampjes nog kunnen bekijken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantal stukjes zagen er weinig geperforeerd en te dik uit naar mijn goesting.

attachment.jpg

De stabilisator-zuigertjes vooraan zouden later goed te zien blijven, dus moesten ze gedetailleerder dan wat Tamiya voorzien had. Ze horen ook geen loodrechte hoeken te vertonen.

attachment.jpg

Gelukkig konden er nog delen hergebruikt worden. Op dit vlak is het boek van WWP onmisbaar, dit haal je nooit uit foto's van afgewerkte Protze's.

attachment.jpg

Treeplanken krijgen de correcte bevestigingsbalken. Het antislip zelf is van Passion Models PE, er zitten wel iets te weinig korrels op.

attachment.jpg

Het frame is al aardig volgescratcht, maar er moet nog meer komen.
 
Een heel klein beetje off-topicvraagje: wat heb je daarachter in dat terrarium zitten? :O

Terug on-topic: die Protze is idd een oudje van Tamiya en zo te zien vergt die heel wat aanpassingswerk om hem te bouwen naar de normen van de hedendaagse (veeleisende) modelbouwer. :D
 
Off-topic: ik had die foto per ongeluk onbewerkt upgeload, dat terrarium bevat drie van mijn vijf huisdieren. Die zien er als volgt uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Peacock gecko x 1

attachment.jpg

Roodkeelanolis x 2

Om nog even terug on topic te gaan:

attachment.jpg

De mudguards achteraan vervangen met aluminium

attachment.jpg

Goed vastzetten.

attachment.jpg

En wat spul gehaald voor de dam.

attachment.jpg

attachment.jpg
- een stuk van 120 bij 60 bij 0,36 cm multiplex voor de wanden
- een pakket Noma PS groen 5mm voor 5m² om een steenstructuur in te drukken
- twee plankjes voor de verticale constructiesteunen
- een set rechte hoeken voor het krom zetten van het triplex
- twee boekenreksteunen met een hyperbolische onderzijde voor de verticale buiging
- een fles zwarte primer van Vallejo
 
Dank je, Swa. Het hout is nu ineengetimmerd, ik kan even doorgaan met de Krupp Protze.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Straks wordt het wel een voorzichtig afplakwerkje met die extra raampjes van Passion.
 
Afplakwerk? Voor de ruitjes waarschijnlijk dan... ik gebruik daar maskol voor, veel eenvoudiger!
 
attachment.jpg

attachment.jpg

In plaats van de plofkussens die Tamiya meeleverde, besloot ik om de houten bankjes van de WWP restauratiefoto na te maken. Deze zijn opklapbaar, dus had ik buiten het Evergreen voor de planken ook metalen scharnieren nodig.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder is er rond de laadbak heel wat extra materiaal gekleefd.

attachment.jpg

De benzinetank is vervangen door PE.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stuur moest iets verder uitgewerkt worden, het was te platjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een paar stukjes en de verf kan er op.
 
Zo zie je dat je van een oudere kit ook een juweeltje kunt maken. Ik vind het er in ieder geval super uitzien.
 
Bedankt Swa. Nu ziet het er alweer heel anders uit, helemaal zwart als primer voor een laag German Grey die ik samen met de Vierlingflak en misschien ook de generator ga airbrushen. Het zwart is wel emailverf uit een spuitbus van Sencys.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook ben ik aan de schijnwerper begonnen, daar komt dus een LED in en daarom heb ik in de trommel een strook aluminium gekleefd. Die vangt het licht op en weerkaatst het naar buiten, terwijl hij ook wat beschermt tegen de warmte.
 
Ziet er een serieus project uit.
Welke primer heb je hier gebruikt?
 
Het is eigenlijk geen modelbouwverf maar autolak uit de Hubo, in de kleur teerzwart. Het is geen acrylprimer zoals Armypainter wat ik gewoonlijk gebruik. Daarom wacht ik nu minstens een week voor ik er grijs over ga spuiten. Ik ga daarom hier verder met de schijnwerper.

attachment.jpg

Foto van de zilver gespoten onderdelen van de binnenkant. Het PE-raam is afgeplakt rond de stukjes die ik hier nodig heb, want de zilververf van Sencys heeft de gewoonte af te gaan op Tamiyatape.
 
attachment.jpg

De schijnwerper heeft een draagarm waar bedrading op gegoten zit. Dit kan beter met een stuk messingdraad overgedaan worden.

attachment.jpg

De pedalen missen nog wat detail in vergelijking met deze foto van het exemplaar dat in Brussel staat.

attachment.jpg

De draagarm kan je beter met een klem vastlijmen want de locator pins passen wat strak.

attachment.jpg

Het stoeltje moest ik vergelijken met een andere referentiefoto, want dat ontbreekt in Brussel blijkbaar. Ik heb dit stuk frame moeten scratchen want het was dichtgegoten en zelfs niet symmetrisch.

attachment.jpg

Dit stralend stukje PE zit dan weer wel in de kit.

attachment.jpg

Ik heb twee messingbuisjes in de scharnieren verwerkt, zo blijft de lamp verstelbaar en zit er toch een draad door naar de LED die ik ging installeren.

attachment.jpg

Daarvoor heb ik dit in huis gehaald, van de winkel aan het station in Lier. Het wordt 6 volt en elke led krijgt een overeenkomstige weerstand.

attachment.jpg

De leds voor het diorama zijn hier allemaal gesoldeerd. Eentje moest door de messingbuis gehaald worden, dus heeft die een andere draaddikte.

attachment.jpg

Testje.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En er was licht.
 
Meteen maar doorbouwen, dat het ding af is en we naar de generator kunnen gaan.

attachment.jpg

De beugels om de schijnwerper aan de aanhanger te hangen wilde ik beter maken. Zelf maar even snijden en plooien.

attachment.jpg

De draad er door trekken, nu zit alles vast.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb het zo geregeld dat ik de schijnwerper zal kunnen roteren op het diorama, maar er komt geen motoriek in zoals bij de Flak. Ik richt het ding gewoon op de meest nabije Lancaster van de beurs.
 
Prachtige vorderingen Steven. Tof die werkende verlichting.

Mark
 
Terug
Bovenaan