Hoofdsponsor

1/35 Tamiya Kfz. 83 [wip]

Dankuwel. Hier alweer het vervolg.

attachment.jpg

De aanhangwagen van de schijnwerper is overgenomen van Tristar. Het is vrij stug plastic en moet wat in vorm geschuurd en geschaafd worden, maar er is geen scratch bij nodig.

attachment.jpg

De hele kit staat in de roestbruine verf. Nu komt er dus een laag groen op.

attachment.jpg

De generator voor de schijnwerper is een resinkit van DES Models. Onderaan het hoofdonderdeel is er wat schuren en zelfs frezen nodig, want deze wielgeulen zaten nog deels dicht. Toch maar buiten uitgevoerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Met deze gebruiksvoorwerpen is de aluminium ring geproduceerd om aan de kit een ventilatieopening te scratchen, want ze zouden er een deur aangehangen hebben en die zie ik niet op foto's. De stiftdop was de hamer en het verfpotje het aambeeld. Er kwam een mooie ring uit. De prop komt uit de spareparts van de Maultier eerder uit het project. Zes in plaats van acht bladen, maar ja.

attachment.jpg

Gelijmd en geverfd.

attachment.jpg

Rooster er op. Rechts een referentieplaatje voor de rest van de details. Handvaten zijn niet uit bijgeleverde staaf messing gemaakt maar uit een dunnere.

attachment.jpg

attachment.jpg

En ook hier zwarte verf er op, want hij komt in German Grey te staan.

Ziet er goed uit Steven en een zeurpiet die over twee bladen minder aan de ventilator zeurt...
Had je het niet zelf geschreven, was het mij zelfs niet opgevallen...

Mark

Ok maar dit is geen modelbouw meer hoor, eerder kunst amai ferm gedaan !

Die werkende sw geeft dit ook een extra dimensie.

Netjes, met veel detail. Dit is reeds een mooi model, ben benieuwd hoe hij er zal uitzien na de laagjes verf ;)

Dank jullie, mensen. De schijnwerper is een vrij kwetsbaar model, met veel schroeven die er af kunnen vallen, dus het was niet zo eenvoudig om die draden er door te trekken. Gelukkig zit alles nog vast en ik heb er ondertussen ook een 0,30mm luchtgat in geboord om te vermijden dat er condensatieproblemen optreden nadat hij gebrand heeft. De led wordt gevoed door een batterijpakket van 6 volt dat in het voetstuk van het diorama zal zitten en dat ook twee andere leds zal voeden die een straatlamp en een peertje onder het gewelf verlichten. De straatlantaarn heeft al een paal maar ik moet een van de stroomdraden vervangen omdat die juist niet door de buis gaan.

Steven, een truuk die ik vroeger gebruikte op mijn trein modelbaan, voor lantaarnpalen : de paal zelf maakte ik van een messing buisje die één geleider vormt. Hierdoor moest ik maar één draadje door de paal voeren om alzo de lamp van stroom te voorzien.

Ik heb je update over de schijnwerper al gelezen, maar nog niet gereageerd.
Je hebt er heel mooi werk van gemaakt om de SW te detailleren met elektriciteitsdraden, maar dan peuter je de stroomtoevoer zomaar ergens naar buiten...
Waarom heb je beide draden niet door het scharnierpunt van de SW naar buiten gevoerd en ze dan laten verder lopen via de messing draden die de leidingen imiteren.
Ik bedoel dus de fake draden gebruiken als echte stroomdraden. Eén enkele draad op een plastieken frame, en later geschilderd, is voldoende geïsoleerd om geen kortsluiting te veroorzaken.
Waarschijnlijk ben ik te laat met deze opmerking, maar misschien een raad voor in de toekomst ?

Groeten Rik

Bedankt voor de tip, Rik, maar ik heb gewerkt met een aluminiumbuisje en ik weet niet of dat zo voordelig is voor de geleiding van elektriciteit. Overigens is de stroomdraad niet zomaar ergens naar buiten geleid, want op een van de foto's uit Brussel lopen er geleiderdraden net op die plek waar ik ze in de bodemplaat heb doen lopen.

flak_sw60_cm%20flakscheinwerfer_affut_base.jpg

attachment.jpg

De messingdraden die over de arm lopen, zitten heel dicht tegen elkaar aan en zouden toch nog moeilijker geweest zijn om af te leiden, tenzij ik een heel dun draadje zou gebruiken dat je niet ziet lopen. Voor je het weet breekt zo'n draadje tijdens het bewegen van de schijnwerper en is het uit met de pret...

Nu wat foto's van de spuitwerken die vandaag hebben plaatsgevonden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Protze en de Flak zijn in Tamiya German Grey met een post-shade waar een tikkeltje Deck Tan onder gemengd is. De schijnwerper is eerst met haarlak bespoten en dan ging er NAVO Groen over, want dat lijkt het meeste op het schema dat ik wil namaken. De bankjes en zitjes zijn in Light Camo Brown van Vallejo.

De stukjes Protze beginnen samen te vallen.

attachment.jpg

De uitlaat past tussen het frame nadat ik ze in drie stukken heb gehakt en teruggekleefd.

attachment.jpg

De motor zal alleen langs de onderzijde te zien zijn. De motorblokuiteinden zijn echter van opzij zichtbaar en zijn daarom wat gedetailleerd.

attachment.jpg

De schijnwerper is eerst in Tamiya Deck Tan gezet. Lastig mengsel, eerst te waterig en dan weer te spetterend. Dit heb ik later moeten corrigeren met een nieuw laagje groen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo staat hij er nu bij.

Zeer knap man.

Wat je vraag betreft of aluminium wel goed zou zijn om de stroom te geleiden is het antwoord ja.
Er worden/werden zelfs alu geleiders gebruikt bij hoogspanning.

Steven,

goe bezig precies tot nu toe.
Heb echter een vraagje. In mijn draadje over de Jagdpanther schrijft er iemand (Steben) dat de wielen meestal in 1 kleur gespoten werden om minder op te vallen. Wat is uw mening daarover ? (heb er mijn twijfels over)

JM

Mooie bouw tot nu toe, de 3-tone vind ik persoonlijk niet je dat, maar dat is persoonlijk

Steven,

goe bezig precies tot nu toe.
Heb echter een vraagje. In mijn draadje over de Jagdpanther schrijft er iemand (Steben) dat de wielen meestal in 1 kleur gespoten werden om minder op te vallen. Wat is uw mening daarover ? (heb er mijn twijfels over)

JM

Andere camo dan de standaardcamo werd door de units in het veld aangebracht, en was dus naar goeddunken van de crew en de omgeving. Daar waren ze heel vrij in. De wielen worden nogal vlug bedekt met stof, modder, enz... waardoor veel camo/ of specifieke camo onder de fender niet zoveel werd aangebracht. Sommige wielen waren in die zin in de hoofdkleur gebleven, of konden in verschillende kleuren gespoten worden. Ik denk dat er daar wel een onderscheid was tussen tanks en geschut/karren

Bedankt, mannen, deze fijne reacties houden me aan de slag.

@Jeanke, deze forumpost over Jagdpanthercamouflage schijnt de bewering van Steben niet te onderschrijven: http:// "http://www.warandtactics.com/smf/panzer-v-its-variants-panther/jagdpanther-camouflage-patterns-earl-grey-collection/ maar ik zou hem vragen waar hij die informatie vandaan heeft.
@Buzzy, bedankt voor de info, ik geloof dat ik ooit al eens een proefje met zilverpapier gedaan heb maar kon me het resultaat niet herinneren. In elk geval is het nu toch gelukt om de twee draden door de buis te halzn, gewoon door er een stukje van te strippen.
@Yves: mooi dat het schema in de smaak valt.
@Silenoz: de kleuren zijn volgens mij vrij close, al is het bruin waarschijnlijk wat te rood. De vorm van de vlekken is wat fantasievol, ik zag achteraf dat ze langwerpiger moesten.
@Soetkin: bedankt voor de complimenten.

Rete vet zo'n led lampje er in.

Ik vind je detaillerings werk echt knap, en het voegt echt iets toe. Mag ik je de tip geven om wat langer bij je spuit werk stil te staan. Met de airbrush fase is het al mogelijk om veel van je details al naar over te halen.

Nu leidt de overspray en erg af van het detail werk wat je bijv in je zoeklicht hebt gestoken.

Ben je toevallig op de modelbrouwers dag komende zaterdag. het lijkt me leuk om je dan te spreken en kan ik face to face misschien tips geven, mocht je dat willen.

ik zit bij de twenot stand.

groet Martin

Man man man, het is lang geleden dat ik op het forum niet gekomen ben (ongeveer 2 maanden) en ik val op dit reuze project (il bedoel alle voertuigen + dio). Wat me hier nog meer verbaasd is dat alhoewel dit heelemaal gigantisch is aan het worden zijn de modellen niettemin supergedetailleerd + super origineel (zoals dat lichtje in de schijnwerper)! Hoed af Steven!

Ik heb maar één kleine opmerking (die in dezelfde richting gaat als VisjeMar): ik heb de indruk dat je primer een beetje te "dik" is voor zulke fijne details.

Dit is er zeker één om te volgen en ik kom erbij zitten!

Thierry

Dank jullie, jongens. Je vindt me dit weekend zowel op de Brouwersdag als in Mol. Wat betreft de primer, ik leg die aan met de spuitbus en wacht hoogstens enkele minuten tussen twee lagen in tot het vrijwel dekkend is, da's natuurlijk nog niet ideaal maar ik heb slechte ervaringen met het overspuiten van lagen Tamiya Laquer die al gedroogd waren. En ik vind dat zo'n busje al zo snel op is om het er van nog verder over te gaan sproeien.

attachment.jpg

Nog even een foto van wat schildervoorbereidingen. Het is al wel bijna zwart maar er zit toch een fijne waas van German Grey van de velgen op, dus dit moest even afgeplakt worden. Ook de wielen van de Anhangers zijn meegenomen.

Terug
Bovenaan