Hey iedereen,
het is jaaaaren geleden dat ik nog eens serieus een vliegding heb gemaakt en tot mijn schande al veel te lang geleden dat ik hier op het forum ben geweest. Maar ... begin dit jaar (late kerstvakantie) nog eens een snelle kit tussendoor gemaakt van een schitterend oudgediende van de Zweedse luchtmacht : de Saab Viggen. Ik had er zo'n plezier in dat ik besliste de gemaakte foutjes te vermijden en dit prachtig toestel nog eens opnieuw te maken.
Dus hierbij : de officiële start van een nieuw bouwproject(je) : Saab JA37D Jakt Viggen
Kleine geschiedenis
Begin de jaren '50 werd beslist de A32 Lansen en later ook de A35 Draken te vervangen met een nieuw toestel die Mach 2 diende aan te kunnen, een uitgebreide payload diende te vervoeren en bovendien diende te voldoen aan de STOL vereiste om te kunnen opereren vanaf de verspreide basissen in de Zweedse natuur. De doctrine was aangenomen na de 6daagse oorlog waar het effect van de, op de eerste dag, vernietigde luchtmachtbasissen heel duidelijk was. De doctrine stond bekend als BAS60 en bestond erin dat de toestellen gebruik konden maken van de gewone auto banen om te landen, bij te tanken/herbewapenen en terug op te stijgen.
Het toestel dat hier aan voldeed was System 37 van Saab, later omgedoopt tot AJ37 VIGGEN.
Alle Viggen's hadden een dubbele aanduiding, waarbij de eerste letter de hoofdfunctie aangaf. De volgende versies werden in dienst genomen :
AJ37 = Aanvals/jager
SH/SF37 = verkennings/aanval en fotografie/aanval
SK37 = trainingstoestel en later Electronic Warfare platform
JA37 = Jager/aanval
Het toestel kwam begin jaren 70 in gebruik en is tot 2005 operationeel geweest, waarbij de JA37D/Di de ultieme Viggen was.
De uitdaging van de varianten
Bij de eerste bouw van de SH37 begin dit jaar ging ik op zoek naar informatie over zowel de Viggen als de BAS60 strategie en geloof het of niet, zo evident is het niet goeie correcte info te vinden over de Viggen. Er zijn heel subtiele verschillen tussen de verschillende modellen en veel van de aanpassingen zijn niet of nauwelijks beschreven. Voor de D-variant te onderscheiden van een vorige JA37 te onderscheiden dien je te letten op de volgende dingen :
De interoperabiliteit met de NAVO werd later mogelijk gemaakt door alle beschrijvingen in het Engels te zetten en softwarematige aanpassingen. Deze versie werd bekend als JA37Di.
Het model
Tarangus is een Zweeds bedrijfje dat short run modelkits maakt en zich specialiseert in uitsluitend Zweedse onderwerpen. De kit van de Viggen is voorzien om met minimale inspanningen de verschillende versies te kunnen maken. Dit is vanuit productiestandpunt goed bekeken, maar vanuit detailstandpunt niet zo interessant, zeker als je weet dat er veel subtiele verschillen zijn tussen de verschillende versies.
De kit zelf is voorzien van mooie scherpe details, panneellijnen en klinknagels. Een paar kleine foutjes van toegangsluiken en ventilatiegaten zijn in de kit geslopen, maar zullen stap voor stap worden aangepakt.
De cockpit is relatief mooi gedetailleerd, maar de prominente schietstoel is ondermaats en dient vervangen te worden of toch geupdate te worden.
De typische deltavleugel is netjes gedetailleerd, maar houdt geen rekening met de herpositionering van de navigatielichten op de D variant (en niet met de staartverlichting voor de eerste AJ varianten).
Het geheel wordt afgewerkt met een mooie set aan zeer fijne decals waar er twee verschillende toestellen kunnen mee gemaakt worden : eentje met het schitterende 4 kleuren splintercamouflagepatroon en een voor een strategische grijze variant.
Daarnaast zijn er een paar (bewuste ?) fouten in de kit geslopen :
Allemaal geen probleem, want Tarangus heeft een afdeling om alle fouten te corrigeren .... via resine onderdelen van Maestro Models. Dus een resem updatesetjes erbij gekocht om de foutjes recht te zetten :
Een een aantal om de 'realiteit' wat dichter te benaderen : RAT (Ram Air Turbine), afhangende flaperons en wat extra details op de motor, wielkasten en luchtremmen
En om het af te leren een PE setje voor de cockpit, metalen pitot tubes en extra gedetailleerde stations voor onder de romp
Daarnaast zijn er twee noodzakelijke dingen die je nodig hebt voor deze Viggen : een template voor de camo en een fotoboekje van de gekende Walk Around reeks.
De templates zijn absoluut noodzakelijk aangezien het camo patroon van de Viggen op alle toestellen hetzelfde zijn !! Dus hier kun je eigenlijk niet om heen
Ik denk dat ik mijn handen weer vol ga hebben stay tuned
Edit : Foto's stonden niet public
het is jaaaaren geleden dat ik nog eens serieus een vliegding heb gemaakt en tot mijn schande al veel te lang geleden dat ik hier op het forum ben geweest. Maar ... begin dit jaar (late kerstvakantie) nog eens een snelle kit tussendoor gemaakt van een schitterend oudgediende van de Zweedse luchtmacht : de Saab Viggen. Ik had er zo'n plezier in dat ik besliste de gemaakte foutjes te vermijden en dit prachtig toestel nog eens opnieuw te maken.
Dus hierbij : de officiële start van een nieuw bouwproject(je) : Saab JA37D Jakt Viggen
Kleine geschiedenis
Begin de jaren '50 werd beslist de A32 Lansen en later ook de A35 Draken te vervangen met een nieuw toestel die Mach 2 diende aan te kunnen, een uitgebreide payload diende te vervoeren en bovendien diende te voldoen aan de STOL vereiste om te kunnen opereren vanaf de verspreide basissen in de Zweedse natuur. De doctrine was aangenomen na de 6daagse oorlog waar het effect van de, op de eerste dag, vernietigde luchtmachtbasissen heel duidelijk was. De doctrine stond bekend als BAS60 en bestond erin dat de toestellen gebruik konden maken van de gewone auto banen om te landen, bij te tanken/herbewapenen en terug op te stijgen.
Het toestel dat hier aan voldeed was System 37 van Saab, later omgedoopt tot AJ37 VIGGEN.
Alle Viggen's hadden een dubbele aanduiding, waarbij de eerste letter de hoofdfunctie aangaf. De volgende versies werden in dienst genomen :
AJ37 = Aanvals/jager
SH/SF37 = verkennings/aanval en fotografie/aanval
SK37 = trainingstoestel en later Electronic Warfare platform
JA37 = Jager/aanval
Het toestel kwam begin jaren 70 in gebruik en is tot 2005 operationeel geweest, waarbij de JA37D/Di de ultieme Viggen was.
De uitdaging van de varianten
Bij de eerste bouw van de SH37 begin dit jaar ging ik op zoek naar informatie over zowel de Viggen als de BAS60 strategie en geloof het of niet, zo evident is het niet goeie correcte info te vinden over de Viggen. Er zijn heel subtiele verschillen tussen de verschillende modellen en veel van de aanpassingen zijn niet of nauwelijks beschreven. Voor de D-variant te onderscheiden van een vorige JA37 te onderscheiden dien je te letten op de volgende dingen :
- De D-variant is 10/15cm langer tgv de RM8B motor
- Herpositionering van de navigatielichten
- vergrote staart
- Oerlikov kannon onderaan de Viggen
- extra antenne achteraan de staart
De interoperabiliteit met de NAVO werd later mogelijk gemaakt door alle beschrijvingen in het Engels te zetten en softwarematige aanpassingen. Deze versie werd bekend als JA37Di.
Het model
Tarangus is een Zweeds bedrijfje dat short run modelkits maakt en zich specialiseert in uitsluitend Zweedse onderwerpen. De kit van de Viggen is voorzien om met minimale inspanningen de verschillende versies te kunnen maken. Dit is vanuit productiestandpunt goed bekeken, maar vanuit detailstandpunt niet zo interessant, zeker als je weet dat er veel subtiele verschillen zijn tussen de verschillende versies.
De kit zelf is voorzien van mooie scherpe details, panneellijnen en klinknagels. Een paar kleine foutjes van toegangsluiken en ventilatiegaten zijn in de kit geslopen, maar zullen stap voor stap worden aangepakt.
De cockpit is relatief mooi gedetailleerd, maar de prominente schietstoel is ondermaats en dient vervangen te worden of toch geupdate te worden.
De typische deltavleugel is netjes gedetailleerd, maar houdt geen rekening met de herpositionering van de navigatielichten op de D variant (en niet met de staartverlichting voor de eerste AJ varianten).
Het geheel wordt afgewerkt met een mooie set aan zeer fijne decals waar er twee verschillende toestellen kunnen mee gemaakt worden : eentje met het schitterende 4 kleuren splintercamouflagepatroon en een voor een strategische grijze variant.
Daarnaast zijn er een paar (bewuste ?) fouten in de kit geslopen :
- Vleugelstations 7R en 7L zijn niet de juiste lengte
- Canard roeren zijn vast in vliegpositie
- Enkele vortexgenerator per canard ipv dubbele vortexgeneratoren voor de verlengde versies
- Vorm van het kielvlak is niet correct
Allemaal geen probleem, want Tarangus heeft een afdeling om alle fouten te corrigeren .... via resine onderdelen van Maestro Models. Dus een resem updatesetjes erbij gekocht om de foutjes recht te zetten :
Een een aantal om de 'realiteit' wat dichter te benaderen : RAT (Ram Air Turbine), afhangende flaperons en wat extra details op de motor, wielkasten en luchtremmen
En om het af te leren een PE setje voor de cockpit, metalen pitot tubes en extra gedetailleerde stations voor onder de romp
Daarnaast zijn er twee noodzakelijke dingen die je nodig hebt voor deze Viggen : een template voor de camo en een fotoboekje van de gekende Walk Around reeks.
De templates zijn absoluut noodzakelijk aangezien het camo patroon van de Viggen op alle toestellen hetzelfde zijn !! Dus hier kun je eigenlijk niet om heen
Ik denk dat ik mijn handen weer vol ga hebben stay tuned
Edit : Foto's stonden niet public
Laatst bewerkt door een moderator: