Hoofdsponsor

1/48 Tarangus Saab JA37D Viggen [wip]

Mooi werk.

De jagdviggens hadden blijkbaar een minimale vlieghoogte die ingesteld was op 20m. Regelmatig landden er vliegtuigen met stukken dennenboom aan hun vleugels. Toen gevraagd werd naar de oorsprong, of ze niet lager gevlogen hadden dan die 20m, antwoorde 1 piloot laconiek: neen, maar de bomen waren hoger dan 20m ;-)

Ah het was nog een tijd waarin je je als piloot veel kon permiteren... Wij als Belgen hebben ook veel officiële en minder officiële stunts gedaan met onze starfighters...

De bekendste officiële stunt is de touch-roll-touch op een landingsbaan, bij de andere soort heeft een piloot met 1 wiel van zijn landingsgestel een touch and go gemaakt op de rand van de bunkerpoort van de starfighters... Ik denk dat daarvoor enkel stalen zenuwen niet voldoende waren... Nu ja, het is dan ook geëindigd in een schorsing...
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooie vorderingen hier,toch een sjiek machine die Viggen zenne...Kap werk!!

Grtz yves,
 
Bedankt mannen .... begon me al wat zorgen te maken wegens vrij veel views maar weinig reacties:unsure:

Het leukste deel komt er aan, de weathering, maar ik zit helaas vast .... nieuwe decals heb ik vandaag vernomen hebben 10 dagen vertraging ... kan ik wel rustig beginnen aan het landingsgestel en de stoel maar toch, kriebelt om de verwering in te zetten

@ Swaken en Erwin, zal me toch moeten inhouden dat ik er geen mecha van maak :wacko: maar vuil zal ze zeker worden.

@ Beyond : klopt, het enige aanbod op 1/48ste was tot voor kort enkel de stokoude Esci kit die een kleine ramp was (en trouwens is, want Italeri heeft 'm gereboxed)

@ Pascal, thx !

@ Silenoz : dat verhaal had ik ook gehoord, de Viggen had trouwens een lading 'automatische' zaken, zoals de thrustreverser die aansprong onder bepaalde omstandigheden en na x sec terug uitschakelde als het neuswiel de grond niet raakte, etc, etc. Maar een ding hadden ze niet ... waarschuwing voor elanden. Midden de jaren 80 is er een Viggen beschadigd geraakt toen een kudde elanden de startbaan overstaken en geraakt werden .... dus deze gaat eigenlijk wel op :)

40046069330_b07188fa78.jpg16114303_10210705426608601_8551033478493934132_n by Geert Weterings, on Flickr

@ Yves : thx ik blijf het een zalig beestje vinden om te zien

G
 
Interessant onderwerp om te volgen. Heb er meteen maar een besteld dus dit is een zeer nuttig onderwerp.

Goed bezig trouwens!
 
Hey Mannen .... we komen nog eens boven water .... En nee, het beestje is nog niet klaar jammer genoeg.

Eens zien, wat hebben we ondertussen allemaal meegemaakt ... Bwoa, niet zoveel eigenlijk, naast plastieksnuiven ben ik heel actief in de modelvliegerij. Een van mijn toestellen (een Vintage Curare) heb ik bij het vliegen een beetje te laag gevlogen en heb ik een paaltje meegepakt :O Onnodig te zeggen dat het beestje daar niet zo goed tegen kon.

Focus lag dus even op een nieuwe Curare .... en dat beestje is *iets* groter dan een Viggen 1/48ste

42816015535_31bc7a6230_k.jpgP1020365 by Geert Weterings, on Flickr

En dat doosje zat bomvol

42816014625_9bee6fe033_k.jpgP1020366 by Geert Weterings, on Flickr

Ondertussen is ze terug ingevlogen, afgeregeld en vliegend ... duuuuus terug tijd voor de Viggen ?!

Niet dus, een lading een werk op het werk maar ondertussen zijn de overige zaken toegekomen voor de Viggen .... Onder het mom dat Thor niks is zonder zijn hamer is een Viggen zonder wapens ook geen zicht :

Technisch gezien geen bewapening, de U95 stoorpod die enkel op de JA37 en SK37E Stör Viggen ging
42816010175_a3aa48dd3a_k.jpgP1020374 by Geert Weterings, on Flickr

Setje AMRAAM's (de Zweedse versie die bekend stond/staat als RB 99). Deze vervingen de Flash missiles van Engelse makelij
43719727531_96452623eb_k.jpgP1020372 by Geert Weterings, on Flickr

En om het af te sluiten een setje aan Sidewinders (waar ik dus geen foto van heb getrokken :wub:)

Totaal onverwacht was daar plots ook de "Bogserbil". Dit waren speciaal gebouwde Volvo trucks om de Viggens onder het BAS90 regime te verplaatsen van de openbare weg (die dienst deed als landingsbaan) naar het aangeduide turnaround punt. Ze werden als manusje van alles gebruikt.
29849245248_c146cb6a33_k.jpgP1020375 by Geert Weterings, on Flickr

Dus ja, er zal *ooit* een dio van komen met deze erbij ... nu nog eens serieus zoeken naar een standaard Scania fueltruck van begin jaren '90 op 1/48ste ....

En het laatste onderdeel was een nieuwe set plakkertjes om Viggen 37-442 te kunnen maken, gestationeerd in Frösön/Östersund.

29849243778_b04a3466ab_k.jpgP1020376 by Geert Weterings, on Flickr

Ondertussen zijn we al een hele tijd bezig met rustig aan de decals te leggen en het beestje staat er ondertussen zo bij :

Dat het de Röt David 52 is kan ik niet meer ontkennen ... wat een kleur dat Dayglo

29849234148_55f0fbe451_k.jpgP1020389 by Geert Weterings, on Flickr

En we hebben ook al even werk gemaakt van de 'hitteschade' op de uitlaat .... terug een klein stukje verwering aangebracht :)

29849237838_036866d8d7_k.jpgP1020385 by Geert Weterings, on Flickr

Zo; jullie zijn ook weer bij, hopelijk snel wat meer tijd voor te prutsen

G
 
Gisterenavond in verlof gegaan en de eerste dag maar al modelbouwend doorgebracht ... Nog een lading decals gelegd (nog 16 te gaan en het zit er op) maar ik begin meer en meer te denken dat iedere Viggen zijn prive dymoset meekreeg en er een of andere militair een decalfetish had ....precies een kleurboek de odnerkant van de Viggen

url], on Flickr


De realiteit is dat de Zweedse luchtmacht met dienstplichtige werkt en ze er van uit gingen dat iedere militair in staat diende te zijn de vliegtuigen te herbewapenen en te refeulen .... het resultaat is dat er dus een myriade aan waarschuwingen en uitleg op de Viggens genoteerd staat.... vraag me af als er ooit iemand is die dat allemaal gelezen heeft.

Soit, ondertussen ook de U95 stoorzender aangepakt. Was gewoon een stukje resine, dus even in de extra decalset duiken om eea toch te kunnen kleven ....

43091336014_a1ffecf136_k.jpgP1020396 by Geert Weterings, on Flickr

Zie trouwens dat ik een beetje ga moeten bijwerken bovenaan :|

Anyway, dan het zwakste punt van de kit ook maar even onder handen genomen .... de wheelstruts.

43759067532_256decee11_k.jpgP1020400 by Geert Weterings, on Flickr

De grove lijnen zijn er en het hoofdlandingsgestel is vrij OK maar het neusbeen is andere koek .... er ontbreekt van alles :
  • landingslicht
  • systeem om het wiel te draaien
  • actuator arm om het been te plooien
  • leidingen
  • ....

Dus ja, even wat referentiemateriaal opzoeken en wat overschotten PE en heel veel stretched sprue overgoten met een dosis geduld om een paar uur later het spelletje even te dryfitten

43759067152_529ac787ea_k.jpgP1020410 by Geert Weterings, on Flickr

En het "geupdate" landingsgestel in al zijn glorie (nuja, glorie .... beetje aangekleed dus:wub:)

43091332214_397032d3ef_k.jpgP1020412 by Geert Weterings, on Flickr

43759066262_15178ce4aa_k.jpgP1020414 by Geert Weterings, on Flickr

De bruine prut aan het neuswiel is het landingslichtje .... ben benieuwd hoe het er gaat uitzien met wat kleursapje ....

CU
 
1 minuutje even nadenken: In verlof gaan en de eerste dag al model bouwend doorbrengen??? Man, dat kan ik als gepensioneerde nog niet eens !!!!!!

Hey Jade, mooi model en die Volvo truck zal het in een heel speciale setting brengen, iets dat nog nooit gezien zal zijn.
So, go for it en breng ons een prachtige vignette.

Binnenkort Nationals in Affligem, misschien eens over nadenken????
 
Bedankt Erwin, maar voor wedstrijden zijn de modellen echt niet goed genoeg mijn inziens. Trouwens, het moet een hobby blijven waar ik plezier van heb, bouwen met het idee om een wedstrijd te doen neemt de fun een beetje weg. Mocht er "buiten competitie" een model kunnen gezet worden, weer iets anders :)

Eerst nog effe de Viggen zelf afwerken en dan de Volvo, het idee is om er iets in deze trend van te maken

28885582807_fe4eb71d6a_b.jpg5951398bec0aca20172bf6c33440ba9b by Geert Weterings, on Flickr

Totaal naast de modelbouw ... ik heb het lot van de 37-442 ook kunnen achterhalen en dat is niet zo fraai, het beestje is gesloopt :

43105172064_26bd0a835c_b.jpg37442 by Geert Weterings, on Flickr

Ondertussen nog een beetje verder doen aan het landingsgestel .... heb bericht gekregen dat de aangepast RB74 rails onderweg zijn zodat ik alle chaff en flare launchers kan gebruiken :)

G
 
Vrouwtje kan niet zo goed tegen deze warmte, dus de geplande activiteiten voor het verlof worden even in de frigo gestoken (hmmm misschien een idee om er bij te kruipen :wub:) dus even tijd weer om wat verder te doen.

De decals zijn eindelijk allemaal geplaatst, dus het moment om al eens zachtjes aan te beginnen met de weathering. Dus tijd om de olieverf nog eens uit te halen en een eerste aanzet te geven

29974052538_89dfa1e8f6_k.jpgP1020418 by Geert Weterings, on Flickr

43843983021_68187235f5_k.jpgP1020419 by Geert Weterings, on Flickr

De brandstoftank ook maar al onder handen genomen

29974055728_26f68ea00f_k.jpgP1020416 by Geert Weterings, on Flickr

En de vleugels ook maar al her en der een eerste verwering gegeven ...

29974054308_f59d2a70a4_k.jpgP1020417 by Geert Weterings, on Flickr

42035419970_b87e69f73b_k.jpgP1020422 by Geert Weterings, on Flickr

Tot de volgende
 
Hey,

Ja, met die olieverf komt dat ding wel tot leven he...
Knappe vorderingen die je maakt. Ge moet blijkbaar niet onderdoen voor anderen....;);)
 
Merci Swaken ;) Zolang we er plezier in hebben is het belangrijkste hé .... anyway, we hebben bovenstaand proces nog een 3tal keer herhaald met telkens iets donkerder olieverf en dan een laag dullcoat ....

I
I
I
I

En dat ziet er dan zo uit ....

42115020280_c98d58564c_b.jpgP1020437 by Geert Weterings, on Flickr

43205611524_9568befb14_b.jpgP1020439 by Geert Weterings, on Flickr

30054552328_f7dce37e2b_b.jpgP1020441 by Geert Weterings, on Flickr

43205610184_f5989c4f60_b.jpgP1020442 by Geert Weterings, on Flickr

Het lijkt me net vuil genoeg te zijn om duidelijk te maken dat ze al een aantal jaar mee gaat ... en kan doorgaan voor de echte lijkt me :unsure:

41808584461_82e96026db_b.jpg0895413 by Geert Weterings, on Flickr

Dus jongens, laat de opmerkingen maar komen :8
 
Dat is weten waarmee je bezig bent en kan alleen maar genieten van wat ik hier zie.
 
Niet zoveel verstand van vliegdingen maar dat ze vies worden ben ik helemaal mee :) Ik vond vorige update beter dan hoe je het nu heb een beetje overdone maar misschien lig het aan de foto.
 
Bedankt Pascal ... hopelijk kan ik je nog wat langer laten genieten dan ;)

Ron, bedankt voor de feedback en je hebt 100% gelijk over het overdone zijn. Ter mijne verdediging, de foto is harder dan de realiteit en bovendien genomen in direct zonlicht (en veel zonlicht) dus het contrast ligt wel veel te hoog. Afgezien daarvan blijft het een hardere overgang dan ervoor, maar daar is een goeie reden voor. Eind jaren 90 (begin 2000?) was er een airshow hier in België waar ik dit beest heb mogen aanschouwen .... en zelfs voor een demo te zijn hadden de Zweden er niet teveel aan gekuist. Ik weet nog goed hoe groot en lomp ik dat ding vond (zeker in vergelijking met onze kleine slanke F16's) maar vooral hoe 'vuil' ik die dingen vond. Heb op het wereldwijde web nog een paar foto's gevonden van toen

43266032454_6c4d7a7066_b.jpgFB_IMG_1533982816347 by Geert Weterings, on Flickr

30116106348_56e10188c8_h.jpgFB_IMG_1533982207132 by Geert Weterings, on Flickr

Twee maal hetzelfde toestel enkel twee verschillende tijdstippen en twee verschillende camera's .... en twee verschillende tinten grijs en twee andere definities van de verwering ... tof hé modelbouw :8:D

Ik heb even een foto gemaakt met iets ander licht en dit komt al beter tot zijn recht, maar nog iets te donker

42175529750_f4ce34b0dc_b.jpgP1020451 by Geert Weterings, on Flickr

Het blijft natuurlijk altijd een smaak en persoonlijke voorkeur, maar ik begrijp wat je zegt.

Anyway, waar hebben we ons mee bezig gehouden ... aan een in hindsight nutteloze aankoop geweest, de missilesset van Eduard. Schitterende Amraams en Sidewinders, maar in verhouding tot de kit overgedetailleerd, let me reframe that, de Amraams en Sidewinders zijn veel gedetailleerder dan de Tarangus kit, waardoor ze een beetje "afsteken". Achteraf gezien beter de set van Hasegawa genomen maar ze zijn klaar en bruikbaar voor onder de Viggen te hangen. Daarnaast de wielen afgewerkt en de weathering onderaan aangevat

30116014578_9f97ed5772_h.jpgP1020443 by Geert Weterings, on Flickr

De payload voor de Viggen zoals die er onder komt, van links naar rechts RB74 - U95 - RB99 - Xtank - RB99 - RB99 - RB74, ofte de standaard air supperiority configuratie van de Viggen.

Langzaam maar zeker .... langzaam maar zeker

Tot de volgende
 
Verdedigen hoef niet hoor, ik weet gewoon dat foto`s niet altijd de goede kleuren weergeven vandaar de opmerking erbij, op je laatste foto`s is het alweer stukken beter :) Ik blijf toch wel op de achtergrond de bouw volgen.
 
Terug
Bovenaan